Nissan X-Trail har hatt et ganske brukspreget image, men nå skal den gi et mer eksklusivt og litt luksuriøst inntrykk.

Teknikken i bilen er utviklet sammen med konsernsøsteren Renault, og plattformen heter CMF (Common Module Family).

X-Trail skal inn i samme klasse som Toyota RAV4, Subaru Forester og Volvo XC60. Den blir altså litt høyere enn den nåværende Nissan Qashqai. Designet skal føles mer premium, med boomerangformede baklys, LED-lykter i fronten, en karakteristisk D-stolpe og 19-tomsfelger.

Interiøer kan by på kromdetaljer og paneler med pianolakk. To ekstraseter lengst bak kan bestilles, noe som gir bilen sju seter.

Nissan X-Trail får også en del detaljer som skal gjøre familielivet enklere, blant annet bakdører som åpner seg med 80 grader, bedre komfort i sitteplassen i midten bak og oppbevaringsrom for en iPad eller lignende.

Nissan lanserer også et nytt infotainmentsystem som ganske enkelt kalles Connect, med oppkoblet navigasjonssystem og sjutoms skjerm. Firehjulsdriften All Mode 4x4 styres med en knapp på midtkonsollen. Føreren kan velge mellom forhjulsdrift, automodus og låst firehjulsdrift.

Blant andre teknikknyheter finner vi Active Ride Control, som tilpasser fjæringen etter veistandard, Active Engine Brake, som gir mer effektiv motorbrems og Active Trace Control, som bremser individuelle hjul i svinger for å forbedre kjøreegenskapene.

Nissan X-Trail kommer i salg våren 2014.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!