På bestselgerlisten over biler for forrige uke er det to rene elbiler, nemlig Nissan Leaf på tredje plass og den store Tesla Model S på niende. Det er derfor ikke rart at VW også vil ha sin del av kaken. Først ut er den lille e-Up, som får en pris på 182 700 kroner. Der er ordreboka allerede åpnet, og Norge er det første landet der denne lille bilen er i salg.

Men den skal egentlig ha verdenspremiere den 10. september, sammen med den større e-Golf, også den elektrisk. Den blir en seriøs konkurrent til Nissan Leaf og Ford Focus Electric.

Dette skal ikke være gjerrigversjoner der hver eneste kilowattime skal spares på bekostning av passasjerenes komfort. I standardutstyret inngår det klimaanlegg med parkeringsvarme, radio med navigasjon og oppvarmet frontrute. Både e-Up og e-Golf har LED-lykter.

Strømforbruket skal være lavt for begge bilene, og e-Up skal bruke 1,17 kWh per mil. Dette skal være et markedsledende tall. Golfen skal bruke 1,27 kWh per mil, mens Nissan Leaf bruker 1,73 kWh og Focus Electric 1,59.

Ifølge VW kjører fire av fem bilkjørende tyskere mindre enn fem mil per dag. Hvis jobbpendlingen er to mil én vei, og prisen for én kWh er 90 øre, innebærer det at en e-Up bringer deg til og fra jobben for omtrent 4,50 kroner per dag, eller drøyt tusen kroner i året.

Samme jobbpendling i en bensindrevet Up koster 28 kroner dagen, eller 6440 kroner i året. Da har vi regnet med et forbruk på 0,5 liter per mil og en bensinpris på 14 kroner literen.

VW oppgir at e-Golf skal kunne kjøre 19 mil på én lading. Men det tallet gjelder for EU-syklusen, og ingen kjører på samme måte som den. Denne syklusen inneholder ingen landeveiskjøring heller, der elbilene ofte taper terreng. Derfor tror vi at den faktiske rekkevidden ligger nærmere tolv mil.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!