Mercedes har vist bilder av en ladehybridversjon av S-klassen, der en bensindrevet og turboladet V6-motor på tre liters slagvolum får selskap av en elektromotor. Som for andre hybrider er hensikten å spare bensin og redusere utslipp av klimagasser.



Batteriene i Mercedes S 500 Plugin Hybrid er ti ganger sterkere enn i de andre hybridene i S-klassen, og kan dessuten lades i en vanlig stikkontakt.



I elektrisk drift skal rekkevidden være rundt 30 kilometer, og bilen oppgis å skulle klare seg med 0,3 liter per mil, eller tre liter per 100 kilometer, målt etter EU-syklusen. Det tilsvarer et utslipp av klimagassen CO2 på 69 gram per kilometer.



Bensinmotoren yter 333 hk, og elektromotoren har 108 hk å spe på med. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t skal gå på korte 5,5 sekunder, og toppfarten er 250 km/t.



For å spare på strømmen skal bilen har flere hjelpemidler. Hybridsystemet tar for eksempel hensyn til høydeforskjeller, svinger og fartsgrenser opptil åtte kilometer foran bilen ved hjelp av navigasjonssystemet, og tilpasser drivlinjen deretter.



Den nye modellen føyer seg inn blant andre hybrider i S-klassen, nemlig den bensindrevne S 400 Hybrid og den dieseldrevne S 300 Bluetec Hybrid. Men det er bare S 500 Plugin Hybrid som kan lades med kabel.

Konkurrenten BMW har også en hybrid i sin modellrekke, nemlig ActiveHybrid 7. Audis rival i segmentet heter A8 Hybrid.



- S 500 Plugin Hybrid er en milesten for Mercedes på veien mot utslippsfri mobilitet, sier utviklingssjef Thomas Weber i en pressemelding. - S-klassen er nå en ekte trelitersbil.



Men trolig vil det være vanskelig å oppnå så lavt forbruk i den virkelige verden, ettersom EU-syklusen tillater at forbruket som oppgis er et gjennomsnitt av to målinger - én med fulladet batteri, og én der batteriet ikke er helt tomt, men trenger lading. Fordi den første målingen gir et svært lavt forbruk (batteriet tømmes) blir også gjennomsnittet lavt. Derfor har alle ladehybrider svært bra oppgitte forbrukstall.



Mercedes S 500 Hybrid er ventet å komme i salg neste år.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!