Det er det verdensomspennende teknologiselskapet Cisco Systems som har gjennomført undersøkelsen, og resultatet er at over femti prosent av de spurte stoler på førerløse, autonome, biler. I undersøkelsen ble 1700 personer i ti ulike land spurt om sitt forhold til biler som kjører selv.

Mest positive til førerløse biler er man i Brasil. Der svarer hele 95 prosent av de spurte at de stoler på biler som kjører av seg selv, og 92 prosent ville uten bekymring også sendt sine barn alene i slike biler. Også i India, Kina og i USA er man positive til autonome biler. I USA stoler 60 prosent på slik transport og 48 prosent ville sendt sine barn alene i biler som kjører av seg selv.

Men ikke alle land er like positive. I teknikkorienterte Japan sier bare 28 prosent at de stoler på biler som dette, og av de ville bare 27 prosent være villige til å sende sine barn avgårde i en bil som selv kjører. I Tyskland er også skepsisen stor. Bare 37 prosent av de spurte stoler på biler som selv kjører, mens ikke flere enn 31 prosent ville latt en slik bil få lov til å frakte barna alene.

Globalt sett er 57 prosent positive og stoler på autonome biler. Undersøkelsen viser tydelig at skepsisen er størst til slike biler i land og verdensdeler der man lenge har kjørt bil, mens forbrukerne i nye markeder er langt mer positive.

For ett år siden rapporterte Google at deres selvkjørende biler nå hadde rullet 500 000 kilometer uten et eneste uhell, og hos bilprodusentene jobbes det iherdig med å forske på autonome biler. Mange mener fremtiden ligger i å knytte seg til såkalte biltog på de større hovedveiene, for så å kjøre selv på de siste småveiene hjem eller til kontoret. Sensorer i bilene gjør at bilene kommuniserer med hverandre, og man ser for seg at bilens navigasjonssystem selv finner konvoier hvor bilene skal samme vei. Når man så tar igjen en slik konvoi hekter bilen seg på og føreren kan slippe rattet.

Mer avanserte systemer går på at man utvikler biler som selv leser av veien og som kan kjøre uavhengig av biltog.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!