Det kan virke merkelig å lage en SUV-modell med coupéprofil, men BMW X6 og Range Rover Evoque viser at det fungerer. Og nå skal Volkswagen kaste seg inn i samme segment med sin CrossBlue Coupé Concept, ser det ut som.

BMW X6 har delt meningene når det gjelder utseende, men BMW har ledd hele veien til banken, fordi bilen har solgt dobbelt så godt som prognosene tilsa. Slikt må vekke interesse blant konkurrentene, og dermed kommer biler som Audi Q6 og Mercedes MLC og GLA. Og den stilfulle Evoque har vært en suksess for Range Rover, noe som sikkert også har inspirert VW under arbeidet med CrossBlue Coupé.

CrossBlue Coupé kan rent designmessig minne om en litt ekstra kul variant av Tiguan, men den er faktisk enda lengre og bredere enn den store Touareg. Men den er betydelig mindre praktisk, for der Touareg har plass til 1555 liter bagasje, har CrossBlue Coupé bare et volum på 1100 liter.

Bilen ble presentert på bilutstillingen i Shanghai, og hadde der en sekssylindret bensinmotor med turbo og 420 hk. Den er en ladehybrid som kan kjøre opptil 33 kilometer bare på strøm. Dermed kan den også vise til et bensinforbruk på lave 0,3 liter per mil. Til tross for det skal den kunne levere et dreiemoment på 700 Nm, der 500 av dem kommer fra bensinmotoren.

Skulle batteriet være ladet helt ut, bruker bilen 0,69 liter per mil, opplyser VW.

For ikke lenge siden viste VW studien CrossBlue i Detroit, og den ser ut til å danne utgangspunkt for Coupé-versjonen. Denne nye konseptbilen ser så forseggjort ut at den nok er mer enn bare en ønskedrøm, og den vil trolig komme i produksjon med tid og stunder. Den er basert på VW-konsernets såkalte MQB-plattform, og den kan dermed bygges både med firesylindrede og sekssylindrede motorer. Hvis den etter hvert kommer på markedet, vil den ganske sikkert ha både dieselmotorer og bensinmotorer å velge mellom, i tillegg til hybridversjonen.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!