På 70-tallet var den britiske bilindustrien i dyp krise og selv om Thatcher hadde som prinsipp å ikke støtte selskaper som ikke gikk med overskudd, valgte hun å bruke 2,9 milliarder pund av skattebetalernes penger i en såkalt "bailout" for industrien. Pengene ble overført mellom 1979 og 1988. Og nå, etter Thatchers død forrige mandag, viser det seg at dette med stor sannsynlighet var det som reddet britisk bilindustri.

- Når Margaret Thatcher støttet British Leyland, reddet hun hele den britiske bilindustrien, sier Garel Ryhs som tidligere var sjef for Centre for Automotive Industry Research ved Cardiff Business School til Automotive News.

British Leyland ble dannet i 1968 for å samle den britiske bilindustrien og hadde i 1977 167 000 ansatte. I en periode var markedsandelen oppe i hele 40 prosent. Av til solgte biler var altså fire av dem biler produsert av British Leyland. Men stadige konflikter mellom fagforeningene og arbeidsgiverne, dårlig ledelse og enda dårligere kvalitet på bilene førte til at markedsandelen skrumpet kraftig inn. I 1980 var den på usle 15 prosent.

Til slutt var krisen så dyptgående at Margaret Thatcher, i strid med sine egne prinsipper og overbevisning, gikk med på å støtte det krisetyngede selskapet. En beslutning som hun fortsatt var kritisk til i sin selvbiografi som ble sluppet i 1993.

For det var mange motstandere, og mange mener at beslutningen bare var med på å hale ut dødsprosessen for British Leyland - som jo også til slutt forsvant og byttet navn til Rover Group.

- Jeg tror verken Jaguar, Land Rover eller Mini hadde vært på markedet i dag, om det ikke hadde vært for hjelpen fra Tatcher og skattebetalernes penger, sier Rhys.

I dag eies Mini av BMW, mens Jaguar og Land Rover eies av indiske Tata Motors.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!