I denne omgang er det Audis LED-lys som er testet av EU-kommisjonen. En Audi A6 ble kjørt gjennom ti runder av forbrukssyklusen kalt NEDC. Resultatet var at denne typen frontlykter reduserer CO2-utslippet med omtrent ett gram per kilometer. Dermed bidrar de også til å senke forbruket, og EU har nå offisielt utpekt slike lykter som en innovativ teknologi for å redusere utslipp.

Et vanlig nærlys av halogentypen bruker rundt 135 watt, mens LED-lyktene trenger omtrent 80 watt. De bruker altså mindre strøm, og dermed mindre energi. I en konvensjonell bil kommer til syvende og sist all energien fra forbrenningen av drivstoff. Når lyktene trekker mindre strøm, kan bilens dynamo rotere en anelse lettere, og motoren trenger ikke jobbe like hardt. Over tid innebærer det besparelser, slik EU-kommisjonens test viser. Den ble gjennomført i et laboratorium, og bilen ble kjørt på et dynamometer.

Audi er den første bilprodusenten som får en slik sertifisering for diodelykter. Bilen som ble testet hadde LED-lys i form av kjørelys, fjernlys og skiltlys. Audi var en av pionerene for bruk av LED-lys på biler, men de fleste produsenter tilbyr nå tilsvarende teknologi i sine biler.

Det å spare ett eneste gram CO2 ved bruk av LED-lys kan virke helt ubetydelig, men utgjør faktisk en reell besparelse. Til sammenligning kan et start/stopp-system i en gjennomsnittlig bil senke CO2-utslippet med rundt ti gram per kilometer ved bykjøring, mens spesielle dekk med lav rullemotstand kan redusere utslippet med et par gram. Dagens biler skal spare drivstoff i alle ledd, og hver minste besparelse blir etterstrebet og tatt vare på, etter prinsippet om at alle monner drar.

Det er flere fordeler med LED-lykter: De har en fargetemperatur på 5500 Kelvin, noe som får lyset til å ligne på dagslys. Det skal hindre at øyene blir slitne over lange kjøreturer. Disse diodelyktene er vedlikeholdsfrie, og skal vare hele bilens levetid.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!