Volkswagen fortsetter å rulle ut nye versjoner av den sjuende generasjonen av Golf, og nå er det på tide med det sportslige dieselalternativet GTD.

Forrige generasjon av Volkswagen Golf GTD kom i 2009, og var da stort sett en GTI, men med dieselmotor i stedet for bensinmotor. Den hadde 170 hk og 350 Nm, og forbruket ble angitt til 0,53 liter per mil. Toppfarten var 222 km/t.

Den nye GTD-en skal være forbedret på alle punkter. Den nye tolitersdieselen har fått effekten økt til 184 hk, og dreiemomentet er kraftige 380 Nm. Det skal være tilgjengelig mellom 1750 og 3250 o/min. Forbruket er senket, og etter standardmålingen skal bilen bruke 0,42 liter diesel per mil.

Denne kompakte kombibilen skal veie 1377 kg, noe som også gir bedre ytelser. 0-100 km/t går nå på 7,5 sekunder, en forbedring på seks tiendedels sekund sammenlignet med forgjengeren. Toppfarten øker med åtte km/t til 230. Som før kan kunden velge mellom sekstrinns manuell girkasse og en sekstrinns automatisk girkasse fra DSG-familien.

Moderne sikkerhetssystemer er også på plass, som en tretthetsvarsler og en adaptiv fartsholder. Autobremsesystemet City Emergency Brake skal være standard, sammen med et aktivt system som strammer sikkerhetsbeltene og lukker vinduene hvis ESP-systemet avgjør at det er i ferd med å oppstå en ulykke.

Mer dynamisk innrettet er den elektroniske differensialsperren XDS, som tvinger en del av kreftene inn på det hjulet som ligger innerst i svingen. Den skal også være standard til GTD.

Noen firehjulsdrift skal ikke bli tilgjengelig. Det har heller ikke Volvo V40 D4, som er en nærliggende konkurrent, mens BMW 120d med 184 hk kan bestilles med drift på alle fire hjul.

Golf GTD kommer i salg til sommeren. Prisene er foreløpig ikke kjent.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!