General Motors meddelte nylig at de skal selge hele sin eierandel av PSA, altså Peugeot og Citroën. Det dreier seg om 25 millioner aksjer, som GM kjøpte i starten av 2012. Det tilsvarer rundt sju prosent av PSA.

Grunnen skal være at "investeringen i PSA ikke lenger trengs", ifølge styreformannen for GM Europa, Steve Girsky.

Den strategiske alliansen med felles innkjøp, delte plattformen og så videre skal bestå inntil videre.

Målet med alliansen var å spare to milliarder dollar i året, men nå er prognosen nede i 1,2 milliarder dollar.

De to firmaene ble ikke enig om en felles plattform til en mellomklassebil, som kunne ha vært delt mellom Insignia, 508 og C5. Heller ikke en plattform for småbiler kunne man bli enige om. Nyheten nå er at den felles lille bensinmotoren som GM og PSA ville utvikle heller ikke blir virkelighet.

Derimot fortsetter prosjektet med en mellomstor crossover i SUV-segmentet, en plattform som kan brukes til neste generasjon av Opel Zafira. Også en plattform for en fleksibil i småbilsegmentet fortsetter.

Noen rask skilsmisse mellom GM og PSA blir det altså ikke, men avstanden mellom de to er nå ikke bare noe som det sladres om i bransjen, men helt oppe i dagen.

Det skal være store samarbeidsproblemer mellom franskmenn, tyskere og amerikanere som er grunnen til problemene. Ikke på personlig plan, men fordi produsentene har ulike kulturer som sitter i veggene og dermed ikke kan forandres uten videre.

PSA er i forhandlinger med kinesiske Dongfeng Motor om et kapitalinnskudd på rundt fem milliarder dollar. GM støtter dette, og nå vet vi at grunnen er at GM avslutter sitt deleierskap.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!