Etter over ni millioner solgte biler siden 1964 er det nå på tide å presentere sjette generasjon av Ford Mustang. Den helt nye bilen har et velkjent retrodesign, men under overflaten finner vi flere nymotens påfunn. Hva synes du for eksempel om firesylindrede motorer og delt bakaksel?

Proporsjonene i denne nye bilen er velkjente, med langt panser, skrått Fastback-tak og kort bakparti.

- Man får jo bare én sjanse til å skape en førsteinntrykk, og når du får se denne bilen, innser du straks at den er en vaskeekte Mustang, sier Moray Callum, Fords designsjef i Nord-Amerika.

Den nye Mustang kommer både som coupé og kabriolet. De som velger den sistnevnte skal få en velisolert stoffkalesje som demper støy og senker lydnivået innvendig.

Mustang skal lanseres i Europa, og til oss tilbyr Ford sin veletablerte femliters V8-motor med 426 hk og 529 Nm. Den får selskap av den helt nye og firesylindrede 2,3-liters EcoBoost-motoren på 309 hk og 407 Nm. Selvsagt kommer det sterkere V8-versjoner senere, og det ryktes om en versjon med over 500 hk om drøyt et år.

Understellet består av MacPherson-bein med doble kuleledd foran, for å skape plass til store bremseskiver. 19-tomsfelger er standard på begge modeller. Bak finner vi en helt ny, delt bakaksel med lenkearmer av aluminium.

Interiøret er oppgradert, og skal ha høyere kvalitetsfølelse. Sync-systemet med stemmestyring og trykkskjerm inngår da. I Europa kan man velge navigasjonssystem med åttetoms fargeskjerm og et stort lydanlegg med tolv høyttalere.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!