Porsche Cayenne er en fantastisk salgssuksess, og står alene for over halvparten av alle solgte Porscher. Når den mindre Macan nå skal lanseres, er det ikke risikabelt å gjette at den også blir en storselger og et viktig skritt på veien mot salgsmålet på 200 000 biler i året.

I flere år har vi sett spionbilder av Macan, og utseendemessig er det ingen overraskelser når vi nå kan se de offisielle bildene. Designet er bevisset svært nært knyttet til storebror Cayenne, og på litt avstand er det ikke så lett å se forskjell. Men det skiller 15 cm i lengden og åtte cm i høyden på de to.

Porsche Macan er 4699 mm lang, 1923 bred og 1624 mm høy. Plattformen er delt med konsernkollega Audi Q5, men Macan har 35 mm bredere sporvidde foran og 36 mm bak. Fjæringskomponentene er unike for Porsche, med stålfjærer som standard og luftfjæring som ekstrautstyr. Macan skal bygges i Porsches egen fabrikk i Leipzig, sammen med Panamera og Cayenne.

Porsche Macan blir lansert med tre ulike motorer. Macan S får en treliters V6-motor med dobbelturbo på 340 hk og 460 Nm. Den fikser null til 100 km/t på 5,2 sekunder. Prisen blir 1 033 000 kroner.

Macan Turbo får en 3,6-liters biturbo-V6 på 400 hk og 550 Nm. Den tar seg fra null til 100 km/t på 4,6 sekunder, eller 4,4 sekunder hvis den har Sport Chrono-pakken. Startprisen her er 1 319 000 kroner.

Macan-kjøperne kan også velge en dieselmodell: Macan Diesel S har en treliters V6-motor på 258 hk og 580 Nm. Null til 100 km/t går på 6,3 sekunder. Den koster 856 000 kroner, mens en 211-hesters versjon av samme motor vil komme på 796 000 kroner.

Alle modellene får en sjutrinns dobbelclutchgirkasse (PDK) og permanent firehjulsdrift som standard. For å spare vekt får Macan ikke det torsensystemet som sitter i Q5, men et elektronisk styrt system som skal føles mer bakhjulsdrevet.

Porsche har selvsagt planer om flere modellvarianter av Macan, blant annet to nye innstegsversjoner med firesylindrede motorer, både bensin og diesel.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!