Nye beregninger viser at biler som styres av datamaskiner kan redusere antallet trafikkdrepte radikalt. Dersom halvparten av bilene i trafikken har selvkjørende teknologi, kan det bety at antallet forulykkede i bilkollisjoner reduseres med en tredjedel.
Når 90 prosent av alle biler styres av datamaskiner, reduseres antallet omkomne med to tredjedeler, viser beregningene, som er foretatt av det amerikanske Eno Center for Transportation.

Selv når bare ti prosent av alle biler styres av datamaskiner, reduseres antallet trafikkdrepte med nærmere fire prosent.
For Norges del vil det bety seks færre omkomne i trafikken hvert år, hvis vi bruker 2012-tallene som utgangspunkt. I fjor døde det 154 personer på norske veier.

Også antallet ulykker som resulterer i skader reduseres sterkt når mange av bilene i trafikken er datastyrte.
Beregningene er basert på at over 90 prosent av alle trafikkulykker skyldes menneskelige feil. For datastyrte biler vil slike feil unngås helt.
- Det er lenge til vi er der, men det føles som om det venter oss en helt ny verden av biltransport, sier Joshua Schank, direktør for Eno Center for Transportation, til Associated Press.

Flere bilprodusenter er i ferd med å utvikle biler som kan kjøre i trafikken uten inngripen fra mennesker, og de første kjøretøyene av denne typen er ventet rundt år 2020.

Det er også andre fordeler forbundet med selvkjørende biler i trafikken.
- Hvis ti prosent av alle biler er datastyrte, vil det være bare ni vanlige biler mellom hver av dem i gjennomsnitt. Det kan gjøre for eksempel køkjøring mer effektivt, ettersom disse bilene kjører svært intelligent, sier Daniel J. Fagnant ved Eno Center for Transportation til Associated Press.
- Og hvis annenhver bil styres av en datamaskin, vil hele trafikkbildet bli mer effektivt, med kortere reisetid og store besparelser på både drivstoff og bremser.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!