Volvo har skapt et nytt karosserimateriale som skal kunne lagre strøm. Det nye materialet inneholder karbonfiber, nanobatterier og superkondensatorer, og skal gi en lettere energilagring som sparer plass og vekt. Det har positive konsekvenser for både kostnader og miljø.

Det nye batteriet er omgitt av karbonfiber i et laminat som kan formes rundt karosseristrukturen, for eksempel, dører, bagasjelokk og skjermer, noe som vil spare mye plass.

- Dette nye materialet vil kunne erstatte ståldeler, slik at vekten på for eksempel en elbil kan minskes med 15 prosent, sier en talsmann for Volvo i en pressemelding.

Karbonfiberlaminatet legges i sjikt, blir formet og deretter "bakt" i en ovn. Superkondensatorene er integrert i komponentlaget. Materialet kan dermed erstatte eksisterende komponenter på ulike steder i bilen.

Det nye karosserimaterialet kan lagre energi som et vanlig batteri, og vil for eksempel kunne ta vare på gjenvunnet bremseenergi.

Volvo har laget eksempler på hvordan fremtidens batterier kan se ut, blant annet et bagasjelokk. Det er lettere en et vanlig bagasjelokk av stål, men kan likevel lagre så mye strøm at det vil kunne erstatte et vanlig bilbatteri.

Hvor lang tid det vil ta før dette nye "supermaterialet" kommer i produksjon er ukjent.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!