Stadig flere bilprodusenter dropper den manuelle girkassen og går helt over til automatgir, også i sportsbiler. Nå kan også BMW være i ferd med å pensjonere den manuelle girkassen, i hvert fall på litt sikt.

- Jeg tror ikke vi kommer til å se så mange flere manuelle girkasser i fremtiden, sier BMWs modellprogramsjef Peter Wolf til australske Car Advice.

- Det er ikke lenger et spørsmål om sportslighet, ettersom automat- og dobbelclutchkassene nå er raskere enn de manuelle girkassene. De er også mer økonomiske i drift, noe som er en stor fordel, sier Wolf.

Men BMW har ingen planer om å tilby automatkasser med ni eller ti trinn. - Forskjellen i drivstofforbruk blir ikke stor nok sammenlignet med å gå fra en fem- eller sekstrinns girkasse til en med åtte trinn, sier Wolf til Car Advice.

Det gikk rykter om at BMW skulle droppe den manuelle girkassen i den nye M3 og M4, men det stemmer ikke. Sjutrinns dobbelclutchkasse blir ekstrautstyr, mens en sekstrinns girkasse er standard.

Det gikk rykter om at BMW ville droppe den manuelle girkassen i de nye M3 og M4, men det stemmer ikke. Sjutrinns dobbelclutchkasse er ekstrautstyr, mens en sekstrinns manuell girkasse er standard.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!