7 viktige bilnyheter

For tiden dreier mye seg om biler med kontakt. 

Pluss ikon
Sist oppdatert

Frister med GT og billig lading

Elektriske Ford Mustang Mach-E er ventet til Norge tidlig i 2021. Da kommer blant annet versjonen som er mest populær så langt – basert på forhåndsbestillingene. Det dreier seg om Mach-E med firehjulstrekk og 540 kilometers rekkevidde. Skal du ha den råeste versjonen av Mach-E må du vente til senere i 2021, for da kommer GT-versjonen. To elektriske motorer produserer 465 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 830 Nm. Kreftene fordeles uavhengig til front- og bakaksel. GT-modellen skal greie 0–100 km/t på 3,7 sekunder. Batteriet er på 88 kWt netto og har en anslått rekkevidde på 500 kilometer i henhold til WLTP-målemetoden.

Mustang Mach-E GT kommer blant annet med MagneRide adaptive fjæringer, 20 tommers aluminiumsfelger, røde bremsekalipere og unik eksteriørfarger som Cyber Orange eller Grabber Blue (bildet). Interiøret vil være i en mer sportslig stil sammenlignet med de vanlige versjonene, med blant annet Ford Perfomance-seter og ratt med semskede skinndetaljer. GT-versjonen av Mach-E ble vist frem på et arrangement i Rotterdam i slutten av september. Der avslørte Ford også at alle som bestiller nye Mach-E i tiden fremover vil få tilgang til å lade i det europeiske hurtigladenettverket Ionity – der Ford er blant eierne – til sterkt rabatterte priser det

første året. Mens den veiledende prisen er 8,40 kr per kWt, får eiere av Mach-E hurtiglade for bare 1,88 kr per kWt. Tilbudet gjelder også for dem som allerede har bestilt Mach-E. Med lading opptil 150 kW på en Ionity-stasjon kan Mach-E lade 119 km på bare ti minutter. Med Fords nye hjemmelader kan Mach-E lades fra 10 til 80 prosent på rundt seks timer dersom ladeforholdene er ideelle.

Prisbombe

Dette er bilen som kan skape hodebry for konkurrentene
når den kommer til Norge mot slutten av året. For Citroën har priset den 4,36 meter lange elbilen ë-C4 meget konkurransedyktig. Prisen starter på 277 000 kroner og inkluderer utstyr som ECO-LED hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, aktiv nødbrems som registrerer både fotgjengere og syklister, skiltgjenkjenning, automatisk styring av fjernlys samt dempersystemet Progressive Hydraulic Cushions.

Til sammenligning koster Volkswagen ID. 3 (4,26 meter) fra 351 900 kroner, Skoda Enyaq (4,65 meter) fra 348 520 kroner, Nissan Leaf (4,49 meter) fra 297 900 kroner og Hyundai IONIQ Electric (4,47 meter) fra 287 900 kroner. Citroën ë-C4 skal ha en rekkevidde på 350 kilometer (WLTP), besørget av et 50 kW batteri og en elmotor på 100 kW (136 hk). Noen racer er den ikke, 9,7 sekunder er tiden den trenger fra 0–100 km/t. Bagasje­rommet på 380 liter er enkelt å utnytte takket være et flatt gulv, rette sider og god innlastingsbredde, ifølge Citroën Med baksetene lagt ned kan du frakte 1250 liter – fortsatt med helt flatt gulv.

Captur får kontakt

Renault Captur er nett og praktisk bil med forhjulstrekk og høy bakkeklaring. Den er ingen storselger i Norge, men når den nå kommer som plug in-hybrid blir den straks mer interessant. Nye Captur Plug-in hybrid har en 1,6-liters turbobensin som jobber sammen med to elektriske motorer som begge er plassert foran i bilen. Den har ikke firehjulstrekk, men en total systemytelse på 160 hestekrefter. Et 9,8 kWh batteri skal gi en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer – 65 kilometer ved bykjøring. Andre generasjon av Captur ble lansert i 2019 og er 11 centimeter lengre og litt bredere enn forgjengeren. Bagasjeromsvolumet i den ladbare versjonen er på 379 liter, som er en del mindre enn i bensinversjonen (536 liter). Det skyldes at komponenter knyttet til batteri og elmotorer stjeler plass. Baksetet kan justeres 16 cm i lengderetning. Har du behov for å kunne bruke

tilhenger, så har Captur en maksimal hengervekt på 750 kilo. Innvendig kommer den med et helt digitalt instrumentdisplay (10,2 tommer), og et multimediesystem med en 9,3-­tommers berørings­skjerm som er plassert høyt på midtkonsollen. Captur Plug-in hybrid koster fra 349 900 kroner.

Peugeot gir gass

Mars neste år blir det mulig å skaffe seg en kruttønne av en stasjonsvogn fra Peugeot. Da skal nemlig plug in-hybriden Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered være klar for Norge. Per dags dato er dette den kraftigste serieproduserte bilen fra Peugeot. Den har tre motorer, en bensinturbo med 200 hk, en elektrisk motor foran med 110 hk og en elektrisk motor bak med 113 hk.

Dette gir bilen firehjulsdrift, og en samlet motoreffekt på 360 heste­krefter og 520 newtonmeter. Den skal greie 0–100 km/t på 5,2 sekunder og kunne kjøres helt elektrisk i 42 kilometer. 508 PES er den første modellen i produktoffensiven fra Peugeot som heter Peugeot Sport Engineered. Dette blir Peugeots svar på BMWs M-avdeling og Mercedes-AMG. Sammen med 508 PES vises også den nye logoen til Peugeot Sport som er tre striper på skrå i fargen «kryptonitt». Disse stripene har vært en gjenganger i lyssignaturene til Peugeot, både foran og bak, i flere år.

Ny utgave av Audis første plug in-hybrid

Da Audi A3 Sportback e-tron ble introdusert i 2014 var den Audis første plug in-hybrid. Til Norge kom den i 2015, og drivlinjen i bilen besto av 1,4-liters bensinturbo med 150 hk samt en
elmotor på 75 kW. Samlet ytelse var 204 hk og

elmotoren ble drevet av et batteri på 8,8 kWt. Oppgitt elektrisk rekkevidde var 50 kilometer, men 25 til 35 kilometer var mer realistisk. Nå kommer en ny A3 e-tron med betegnelsen A3 Sportback 40 TFSIe. Bensinmotoren er den samme mens den elektriske synkronmotoren har permanente magneter og høyere ytelser enn forgjengeren. Her er ytelsene 80 kW (109 hk) og dreiemomentet 330 Nm. Som hos forgjengeren er elektromotoren bygget sammen med girkassen, men den nye motoren er lettere og mer kompakt. Total systemytelse er fortsatt 204 hk, men batterikapasiteten er økt med over 40 prosent. Litium-ionbatteriet har samme fysiske mål som tidligere, men høyre energitetthet takket være forbedret cellekjemi. Det gir et energilager på 13 kWh – nær 48 % mer enn i forgjengeren, og en elektrisk rekkevidde på inntil 67 km (WLTP). Termisk regulering av batteriet gjør at ytelsene er høye også ved varierende utetemperaturer, ifølge Audi. Bilen starter alltid i elektrisk modus, helt ned til -28 grader. Ladeeffekten er også forbedret, og lading kan gjøres med inntil 2,9 kW effekt – noe som skal fullade et tomt batteri på litt over fire timer. A3 Sportback 40 TFSIe er ventet til Norge ved årsskiftet.

Brygger ny Mokka

Opel Mokka ble lansert i 2012, og da vi testet den mente vi at den var en gøyal og lettkjørt by-SUV med for høy prislapp. Nå kommer en ny Mokka, og her snakker vi om et komplett hamskifte. Her er det lite eller ingenting som minner om forrige Mokka.

Den nye versjonen er Opels første med selskapets nye frontdesign kalt Opel Vizor. Den er basert på plattformen CMP (Common Modular Platform) som gjør det mulig å levere Mokka både som elbil eller kun med forbrenningsmotorer. En motor på 136 hester (100 kW) og et dreiemoment på 260 Nm i kombinasjon med lavt tyngdepunkt og 30 prosent økt vridningsstivhet, skal gi mye kjøreglede i kombinasjon med god effektivitet, hevder Opel. Elektriske Mokka skal ha en rekkevidde på 322 km (WLTP). Takket være støtte for 100 kW hurtiglading, kan 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. Mokka er ventet til Norge i begynnelsen av 2021 og kan leveres med 11 kW ombordlader.

Q5 flater ut

Audi Q5 har vært en suksess i Norge siden lanseringen i 2008. Den er den meste solgte Q-modellen i Audi-porteføljen. Andre generasjon av Q5 ble presentert i 2016 og fikk en facelift tre år senere. Fra 2021 blir det for første gang mulig å få Q5 som Sportback-utgave. Sportsunderstell med en fastere fjæring og demping enn vanlige Q5 er standard, men den kan også leveres med luftfjæring. I Europa lanseres Q5 Sportback med en sterk toliters, firesylindret dieselmotor. Den yter 204 hk (150 kW) og 400 Nm dreiemoment. Kreftene leveres gjennom en syvtrinns S tronic dobbeltclutchgirkasse. Modellen er en mildhybrid, quattro-firehjulstrekk er standard og den kan trekke 2,4 tonn henger. Etter lanseringen kommer det flere motoriseringer: En annen firesylindret TDI-motor, en V6 TDI, og en 2,0 liter firesylindret TFSI bensinmotor. Som Q5 vil også Q5 Sportback bli tilgjengelig som plug in-hybrid i to ytelsesversjoner. En SQ5 Sportback er også planlagt. Produksjonen av Q5 Sportback er i San José Chipa (Mexico). Lanseringen i Norge vil bli i første halvår av 2021.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 55 2020

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2020, og sist oppdatert 23/10 2020.

Les også