Nissan Leaf 62 kWt

Slik blir nye Nissan Leaf e+

Større batteri, økt rekkevidde og høyere pris. Salget starter nå med de første 5000 bilene klar for levering til sommeren.

Pluss ikon
2019 NISSEN E+: Nye Nissan Leaf e+ får større batteri og lenger rekkevidde.
2019 NISSEN E+: Nye Nissan Leaf e+ får større batteri og lenger rekkevidde. Foto: Nissan
Sist oppdatert

Nye Leaf med større batterikapasitet og bedre rekkevidde ble presentert i dag tidlig. Den nye Leaf-modellen får et batteri på 62 kilowattimer, som er 55 prosent mer enn 40 kWh-modellen som til nå har vært modellen med størst batteri.

Ifølge Nissan skal den nye Leaf-modellen ha en rekkevidde på 385 kilometer basert WLTP-standarden. 40 kWt-utgaven har en oppgitt rekkevidde på 270 kilometer.

SPESIALVERSJON: I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer. Nissan mener de kan raskt kan forsyne markedet med flere biler dersom etterspørselen er der.
SPESIALVERSJON: I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer. Nissan mener de kan raskt kan forsyne markedet med flere biler dersom etterspørselen er der. Foto: Nissan

I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer kalt Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition. Det er ikke mye med tanke på at hver fjerde solgte elbil i Norge i fjor var en Nissan Leaf. Totalt solgte Nissan over 12.000 Leaf-modeller i Norge i fjor og var med det den mest solgte bilmodellen i 2018.

Lanseringen av Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition er eksklusivt for Europa. Bestillingene starter nå etter førstemann til mølla-prinsippet. Prisen på Leaf med den største batteripakken er 373 000 kroner + leveringskostnader. Er du blant dem som sikrer deg Leaf 62 kWt, kan du regne med levering i løpet av sommeren.

Leaf med 62 kWt får en ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri fra batterifabrikken i Georgia, USA. Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55 prosents økning av energilagringskapasiteten. Batteripakken i 62 kWt-versjonen er ikke fysisk større enn i 40 kWt-versjonen, men den har flere celler - 288 celler i stedet for 192.

62-kWt-versjonen produserer 160 kilowatt (215 hk) i stedet for 110 kilowatt (150 hk) og et dreiemoment på 340 Nm. Toppfarten er oppgitt til 157 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Den er dermed litt raskere enn 40 kWt-vertsjonen.

NYTT INFOTAINTMENT: Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO.
NYTT INFOTAINTMENT: Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO. Foto: Nissan

Med lading i vanlig stikkontakt vil det ta rundt 32 timer å fullade batteripakken med 288 celler - drøyt 11 timer med 7 kW-hjemmelader. Nissan avvente data når det gjelder hurtiglading med 50 kW.

Ikke nytt design

Samtidig med lanseringen av Leaf 62 kWt kommer også en bitte litt-fornyet versjon av 40 kWt-versjonen. Det dreier seg om oppgradering av infotainmentsystemet. Begge Leaf-modellene får oppgradert infotainment med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig.

De første utgavene av 62 kWt-versjonen og den oppgraderte 40 kWt-versjonen er spesialversjoner. Det innebærer at de kommer med det meste av tilgjengelig utstyr. Begge Leaf 3.ZERO-modellene har blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPILOT. Begge modeller viderefører også Nissan-garantien for batteriene på 8 år/160.000 km som gjelder for alle andre versjoner av Leaf.

Flere elbiler kommer

Innen 2022 skal Nissan ha lansert åtte hel- og delelektriske biler. Det er blant annet snakk om Qashqai som ladbar hybrid, men det vil ikke Nissan Norge bekrefte eller avkrefte.

- Vi har uttalt at det vil komme en elektrisk firehjulsdreven crossover SUV innen tre år, uttaler Knut Arne Marcussen, informasjonsansvarlig i Nissan Norge.

Nissan solgte batteriproduksjonen i fjor, men fortsetter å kjøpe tilbake fra samme produsent. Asia produserer rundt 90 prosent av verdens batterier, og mye av denne produksjonen finnes i Kina.

KONSEPT: IMx Kuro.
KONSEPT: IMx Kuro. Foto: Nissan

Et konsept av denne bilen ble sist vist på bilutstillingen i Geneve i fjor, da under navnet IMx Kuro.

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2019, og sist oppdatert 09/01 2019.

Les også