Solbrent

Disse er mest utsatt for solskader

Pass på huden i solen.

PÅSKESOL: Hvis du har tenkt deg på fjellet i påsken, må du for all del ikke glemme solkrem!

PÅSKESOL: Hvis du har tenkt deg på fjellet i påsken, må du for all del ikke glemme solkrem! Foto: FOTO: Getty Images

Publisert Oppdatert

Husker du å pakke solkremen?

Når du sitter i den kalde snøen og solen stråler er det lett å tenke at det ikke er så farlig med solkrem, men det er nettopp slike tanker som er farlig.

Vi spurte tre eksperter om hvordan du bør ta vare på huden i påskesola.

Lett å bli brent

På fjellet er det sterkere UV-eksponering fordi du er høyt oppe, og dermed nærmere solen.

- Samtidig reflekterer sollyset i snøen. Det betyr at man blir mer utsatt for solskader enn det man ofte tror, sier hudlege og spesialist i dermatologi, Michael Zangani ved Volvat Fredrikstad.

En skade blir ikke borte fordi den ikke lenger synes. Dersom du får solskader, er du mer utsatt for å få hudkreft.

- Huden glemmer aldri, sier hudlegespesialist Patty Mantaka ved Derma Hudlegesenter og tidligere overlege ved Rikshospitalet i Oslo.

- Mye soling, særlig det å bli solbrent gjentatt ganger, gir økt risiko for solskader og ulike typer hudkreft, deriblant føflekkreft, senere i livet. Derfor er det så utrolig viktig å smøre seg, sier hudlege og spesialist i hudsykdommer Xiaotong Li ved Volvat Oslo.

Er du en av dem som er mest utsatt?

Det er noen som er mer utsatt enn andre for å få solskader.

- De fleste av oss har vinterblek hud som lett blir brent i påsken, sier Zangani.

DNA spiller også inn når det gjelder hvem som er mest utsatt.

- De som har lyst hår, lys hud og fregner, er ofte mer utsatt enn andre. Har man i tillegg mange føflekker bør de sjekkes regelmessig for å være sikker på at de ikke har forandret seg med tiden med tanke på føflekkkreft, sier Mantaka.

Selv om lys hud er mest utsatt, kan alle få solskader dersom de ikke tar vare på huden.

- Hvis du jevnlig utsetter huden for sterk sol uten å smøre deg, utsetter du deg selv for solskader som kan føre til kreft. Du er kanskje i Thailand i januar, på fjellet i påsken og på båten på sommeren uten å smøre deg, og det er ikke bra, sier Mantaka og legger til:

- Det er kjempeviktig å ta vare på huden og ikke være redd for å bruke solfaktor 30. Du blir brun med solkrem på.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SOLKREMER (f.v.): ZO Medical Oclipse-C SPF50, kr 750. Cliniderm Active Defence Sun Face Cream SPF30 50 ml, kr 189. Helena Rubinstein Golden Youth SPF30, kr 435. Eucerin AQUAporin ACTIVE SPF25, kr 209. Vichy Idéal Soleil SPF30, kr 299. Yves Rocher Sensitive Végétal Anti-Redness Cream SPF20, kr 119. Shiseido Expert Sun Aging Protection Lotion SPF 50, kr 470.

SOLKREMER (f.v.): ZO Medical Oclipse-C SPF50, kr 750. Cliniderm Active Defence Sun Face Cream SPF30 50 ml, kr 189. Helena Rubinstein Golden Youth SPF30, kr 435. Eucerin AQUAporin ACTIVE SPF25, kr 209. Vichy Idéal Soleil SPF30, kr 299. Yves Rocher Sensitive Végétal Anti-Redness Cream SPF20, kr 119. Shiseido Expert Sun Aging Protection Lotion SPF 50, kr 470. Foto: FOTO: Produsenten

Slik tar du vare på huden

Enkelt og greit bør du smøre deg godt eller holde deg i skyggen.

- Skygge og klær beskytter best. Hud som ikke er dekket av klær bør smøres med solkrem. Bruk gjerne solhatt og solbriller i tillegg, sier Li.

Hvis du ikke er i bevegelse og ikke svetter så mye, holder det med å smøre på med solkrem to ganger om dagen; en gang på morgenen før en går ut og en gang til midt på dagen.

- Hvis du svetter grunnet varme eller aktivitet og i tillegg tørker deg en del, bør du smøre på deg solkrem annenhver time, legger Li til.

UV-indeks er et mål på hvor sterk UV-strålingen fra solen er. Høyere UV-indeks betyr sterkere stråling. I januar på lavlandet i Norge, ligger UV-indeksen på rundt 0,5, ifølge Statens Strålevern.

- Høyfjellet i Norge har en UV-indeks på 6-7 allerede rundt påsketider, og jeg anbefaler derfor å bruke solkrem med både UVA og UVB-beskyttelse, og UVB-faktor på minimum 20, sier Li.

Dersom du har naturlig blek hud, eller ikke har vært i solen på lenge, bør du starte med høyere faktor.

- Begynn gjerne med solfaktor 30, og trapp litt ned på solfaktoren når du ikke er fullt så blek og i fare for å bli raskt solbrent. Jo høyere solfaktor du starter med, jo bedre beskyttelse, sier Mantaka.

Solstråler, såkalt ultrafiolette stråler, UV A og B, kan ha en gunstig effekt mot en rekke hudsykdommer som eksem og psoriasis, men kan potensielt også skade huden på lang sikt hvis du ikke beskytter den.

- Skandinavia ligger dessverre på verdenstoppen når det gjelder hudkreft. Dette skyldes blant annet genetikk, dårlige solvaner og at man er uforsiktig med solen, sier Mantaka.

Er du interessert i flere oppdateringer fra Klikk Mote? Følg oss på Facebook her!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning