Skjønnhetstips

Spis deg vakker

Disse matvarene gir deg strammere rumpe, skinnende hår og sterkere negler.

CELLULITTER: Å spise de riktige matvarene kan faktisk gjøre cellulittene mindre framtredende.

CELLULITTER: Å spise de riktige matvarene kan faktisk gjøre cellulittene mindre framtredende.

Publisert Oppdatert

Skjønnhet kommer innenfra, bokstavelig talt. Hva vi putter i munnen har stor betydning for hvordan vi ser ut, blant annet hud, hår og fettforbrenning.

Det er ikke alltid like lett å vite hvilke matvarer som gjør hva med kroppen, så under har vi samlet en oversikt over hvilke matvarer som gjør deg vakker.

Stram rumpe

Har appelsinhuden bare så vidt begynt å ta fatt på lårene og rumpa di, kan du gjøre det mindre synlig ved å spise mye asparges, selleri og gulrøtter.

Disse grønnsakene får deg til å gå hyppigere på toalettet, og masse væske gjennom kroppen kan være med på å minske appelsinhuden.

Hold deg rynkefri

Brokkoli er grønnsak nummer én og inneholder masse jern, a-vitaminer og gode antioksidanter.

Brokkolien får kroppen til å se både yngre og sprekere ut, samtidig som den forebygger rynker og linjer i ansiktet.

Skinnende hår

Ved å spise hvetekim, gjær og lever, vil du få et sterkere og friskere hår. Håret trenger de vitaminene og mineralene som finnes i disse matvarene, samt et kosthold med A-og B-vitaminer: Gulrot, grønne grønnsaker, aprikos, mango, leverpostei og ost.

Gode kilder til B-vitamin er grove kornprodukter, grønne grønnsaker, ost og melk, kjøtt og fisk, belgvekster, appelsiner og bananer.

Hvitt smil og flotte negler

For sterkere tenner, negler og skjelett skal du spise kalsium og D-vitamin. Kalsium trenger D-vitaminer for å bli tatt opp i kroppen.

Kalsium får du i melkeprodukter, og faktisk får kroppen D-vitamin fra solen, så nyt de få solstrålene som er igjen denne høsten.

SPIS DEG VAKKER: Disse matvarere gjør deg vakker.

SPIS DEG VAKKER: Disse matvarere gjør deg vakker. Foto: Illustrasjonsfoto: Crestock

Vakker hud

For at huden skal få et friskt utseende med rikelig styrke og spenst, må du ha høy produksjon av kollagen. Som mye annet avtar også den med alderen.

Spis derfor sitrusfrukter, kiwi, brokkoli og kålrot. Disse inneholder mye vitamin C, som er viktig for kollagenproduksjonen.

B-vitaminer er viktig for energiomsetningen for kroppens celler generelt, og for reproduksjon av hudcellene spesielt. Mangel på B-vitaminer vil synes godt på huden.

Høy forbrenning

Hold deg slank ved hjelp av fettsyrer som omega 3, 6 og 9. De holder forbrenningen oppe, samtidig som du får vakkert hår, skinnende hud og sterke negler.

Ved å spise mye fet fisk, vil du hindre huden i å lett bli solbrent. Agurkolje inneholder mye gammalinolensyre, som hjelper mot tørr hud.

Share

Reduser rynkene

Opphopning av frie radikaler i huden kan føre til rynker, men ved et høyt inntak av antioksidanter vil disse lagre seg i kroppen og beskytte den mot de frie radikalene som kommer av forurensing og stråling.

Antioksidantene virker best sammen, derfor bør du spise forskjellige typer. De beste kildene er blåbær, chilipepper, rødkål, paprika, persille, artisjokk, rosenkål og spinat.

Denne saken er hentet fra Kamille nr 20.

Les også:

På tide å begynne med rynkekrem?

Sannheten om skjønnhetsmytene

Mat som gir sunt hår

SPIS DEG VAKKER: Disse matverene gjør deg vakker.

SPIS DEG VAKKER: Disse matverene gjør deg vakker. Foto: Illustrasjonsfoto: Crestock

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning