Reklame: En retusjert virkelighet

Slik lurer reklame deg

Husker du sist gang mascaraen ga deg like fine vipper som i reklamen? Ikke det, nei?

FØR OG ETTER: Til venstre ser du hvordan modellen egentlig ser ut. Til høyre ser du det endelige resultatet - slik det når ut til forbrukeren. Ikke helt identiske, er de vel...?

FØR OG ETTER: Til venstre ser du hvordan modellen egentlig ser ut. Til høyre ser du det endelige resultatet - slik det når ut til forbrukeren. Ikke helt identiske, er de vel...? Foto: FOTO: Rolf-Orjan Hogset

Publisert Oppdatert

Om du ikke visste at "reklame" er latinsk og betyr "å rope ut" eller "å stadig gjenta", tipper vi du ikke ble særlig overrasket. Noen reklamer sendes nemlig oftere på tv enn vi rekker å si "markedsføring".

Det viktigste reklamebyråer ønsker å oppnå med reklame, er nemlig å bli husket, siden det er det kjente som selger.

Ikke laget for å underholde

Om du er en av dem som irriterer deg over reklame på tv, på radio, på gata, i blader eller i postkassa, eller om du gapskratter når Doffen dauer, er egentlig ikke så nøye. Reklame er uansett ikke lagd for din underholdning.

Det som heller betyr noe, er at du gjenkjenner merket, når du står i sjampohylla og skal velge mellom ørten sorter.

I løpet av de få sekundene som reklamen har din oppmerksomhet, forsøker den nemlig å gi deg et bittelite grunnlag til å velge én av de titalls typene som du finner i butikken.

Står du mellom et kjent og et ukjent merke, er nemlig valget enkelt - du tar den du har hørt om før. Gjerne sjampoen som er best i test.

JULIA FØR OG ETTER: Vakreste Julia Roberts er utvilsomt en "Pretty Woman", også uten Photoshop. Men i Lancôme sine reklamer, unnslapp hun ikke redigeringsprogrammet av den grunn.

JULIA FØR OG ETTER: Vakreste Julia Roberts er utvilsomt en "Pretty Woman", også uten Photoshop. Men i Lancôme sine reklamer, unnslapp hun ikke redigeringsprogrammet av den grunn. Foto: FOTO: Stella Pictures

Dette kjennetegner en god reklame

Det som kjennetegner god reklame er når man klarer å plante et budskap i underbevisstheten din.

- Det som kjennetegner god reklame, er når man klarer å plante et budskap i underbevisstheten din. Dette budskapet bør være et argument for hvorfor akkurat dette produktet er bedre enn andre, sier Isidor Åstrøm, reklamefotograf, lærer og foto- og reklameblogger.

- Argumentet bør være sannferdig og visualisert, fortsetter han.

- Den visuelle hukommelsen er nemlig den beste vi har. Slike argumenter lagrer seg i underbevisstheten lenge, selv om du prøver å beskytte deg mot det. Har du sett en lykkelig tørr mann på tur i regnværet, dukker dette bildet opp som et bevis når du ser denne regnjakken i butikken. Da har et flyktig synsinntrykk som du ikke en gang reflekterte over, forandret seg til "kunnskap" i hjernen din, sier han.

Dette gjør den med deg

Humor, følelser, frykt, status og kjente fjes er blant de vanligste virkemidlene i reklame, siden hukommelsen styrkes når følelsene settes i sving.

Det er eksempelvis ikke så lett å riste av seg Husk bilbeltet-reklamene. Og i mote- og skjønnhetsreklamer? Her kan reklamen spille på mange ulike strenger, siden skjønnhet i dag er mer enn et vakkert ytre, ifølge Åstrøm.

Skjønnhet forbindes med god helse og genetikk, attraktivitet, lykke og suksess.

- Når man markedsfører skjønnhetsprodukter og klær ønsker annonsøren visuelt å bevise hvor godt produktet er. Da bruker man selvfølgelig en modell som vil fremstå vakker for de fleste og som er fri for de feilene produktet skal hjelpe mot. Selger man en rynkekrem, kan man ikke bruke en modell med rynker, sier han.

Bannlyst reklame

VIPPEFIN: Natalie Portman har for all del fine vipper i virkeligheten også, men ikke sååå fine som Dior skal ha det til.

VIPPEFIN: Natalie Portman har for all del fine vipper i virkeligheten også, men ikke sååå fine som Dior skal ha det til. Foto: FOTO: Stella Pictures

Husker du den gangen du kjøpte den mascaraen som gjorde at du faktisk fikk like fine vipper som kampanjemodellen? Ikke det, nei?

Et lite tips!

- En dårlig selvfølelse for eget utseende er ofte et utslag av hvem man sammenlikner seg med. Det kan være lurere å gjøre denne sammenlikningen på bussen om morgenen enn foran TV-apparatet. Reklame og film er glansbilder og uoppnåelige idealer. Forstår man det, vil man sannsynligvis få det bedre med seg selv. Kilde: Isodor Åstrøm

For det er faktisk sånn at ingen ser ut som Natalie Portman i mascarareklamen til Dior, ikke engang Natalie selv. I England er denne reklamen blitt bannlyst på grunn av dens misvisende natur av The Advertising Standards Authority (ASA), som er reklamebransjens britiske vaktbikkje.

Det har også reklamer for foundation og rynkekrem blitt, med Julia Roberts og Rachel Weisz i spissen. For Natalie, Julia og Rachel hadde nemlig ikke brukt Dior, L'Oréal Revitalift eller Lâncome Teint Miracle, men Photoshop.

Aktørene "jukser"

- Alt kan endres med retusj, og de aktørene som "jukser" mest er nettopp produsenter av mascara, hår- og hudpleieprodukter, sier Rolf-Ørjan Høgset, fotograf og make-up artist.

Han forteller at retusj er vanlig, men at graden av retusj er svært varierende. Skjønnhetsbransjen er en av "v erstingene".

- I tillegg til å fjerne kviser, glatte ut hud og forandre på kroppsfasong, gjøres det ofte forandringer på ansiktstrekk, som fyldigere lepper, større øyne, høyere panne, smalere nese, og så videre. Noen ganger bytter man til og med ut hode eller kropp, med en annen. Det finnes ingen begrensninger, sier Høgset.

Det perfekte bildet

At det er feil å reklamere for foundation eller mascara med bilder av modeller som har en gjennomredigert hud eller manipulerte øyevipper, er vi alle enige om - ASA, Åstrøm og Høgset.

PLUTSELIG RYNKEFRI: Jammen ser det ut til at rynkekremen har fungert på Rachel Weisz! Ja, såpass bra at den til og med har fjernet ujevnheter i huden og posene under øyene hennes også.

PLUTSELIG RYNKEFRI: Jammen ser det ut til at rynkekremen har fungert på Rachel Weisz! Ja, såpass bra at den til og med har fjernet ujevnheter i huden og posene under øyene hennes også. Foto: FOTO: Stella Pictures

Sistnevnte mener likevel at problemet har lite eller ingenting med retusj å gjøre, da man heller ville ha valgt andre teknikker som ville ha resultert i et like perfekt bilde, om det noen gang skulle bli et retusj-forbud.

Høgset mener heller at skylda ligger i dagens skjønnhetsideal, som han mener er samfunnsskapt, og ikke mote- og reklamebransjen sin skyld.

- Motebransjen er bare veldig flinke til å speile idealet, ettersom det er det som selger best. Det vil si, på grunn av kommersielle interesser. Å tvinge motebransjen til å spille på et ideal som ikke samsvarer med kundene sitt er umulig, og det kommer aldri til å skje, sier han.

Skylder på Photoshop

Til tross for at supermodell Gisele Bundchen kanskje ikke er den rette til å uttale seg, da hun allerede ser ut som hun har vært en tur innom Photoshop når hun står opp om morgenen, er hun en av stemmene som er lei av retusj - i likhet med Ungdom mot retusjert reklame.

Gisele mener at Photoshop gjemmer bort de tingene som gjør kvinner unike og vakre. Ungdom mot retusjert reklame gir reklame og retusj skylda for dårlig selvtillit, da fotomanipulering får ungdom til å strekke seg mot et skjønnhetsideal som ikke en gang finnes i virkeligheten.

Uansett om du er enig eller ei, er det i alle fall ingen tvil om at boka om reklame er en tjukk en, bestående av mange triks. For ja, det finnes så mange flere virkemidler enn retusj. Bare se på eksemplene i denne saken.

Hva synes du om reklame og retusjering? Si din mening i kommentarfeltet under!

Reklame

  • Reklame vil gjerne appellere til de basale drivkreftene dine, det vil si de reaksjonsmønstrene som du ikke har styring over - for eksempel sult, frykt, humor og kjærlighet.
  • Jo morsommere reklamen er, desto større sjanse er det at du husker produktet som skjuler seg bak. I tillegg stiller du ikke like mange kritiske spørsmålstegn ved en reklame som får deg til å le, noe som utvilsomt kan lønne seg for reklamefolk i ny og ne.
  • Reklame vil skape et ønske eller en drøm hos kunden, som er så sterkt at han eller hun velger å bruke penger på å oppnå det. Og særlig effektivt er dette hvis reklamen appellerer til følelsene og ikke fornuften - eksempelvis med scener som du kjenner igjen fra ditt eget liv.
  • Ingenting i reklame er tilfeldig og i alle fall ikke fargebruken. Rødt tiltrekker seg oppmerksomhet og forbindes ofte med tilbud og avslag (H&M), imens gul eller oransje betyr sol og sommer (Solo). Hvitt er rent og minimalistisk (Acne), samtidig som svart er dyrt og eksklusivt (Zara).
  • Har du sett at skuespiller Christopher Walken er Jack and Jones sin nye kampanjemodell? Vips, så fikk klesmerket massevis av oppmerksomhet. Som nevnt, er det nettopp det som reklamen ønsker - å tiltrekke seg mest mulig av det. Trikset er bare å velge ut en personlighet som passer salgsvaren. Med dette i tankene, er det kanskje ikke så rart at David Beckham jobber for Adidas og George Clooney for Nespresso, og ikke motsatt?
  • "Begrenset antall". Med disse magiske ordenene kan en reklame for sengesett til og med få mannfolk på kroken. Her oppfordres du nemlig til å gjøre et ilte gjennomtenkt impulskjøp, fordi du har dårlig tid til å benytte deg av tilbudet - selv om leverandøren muligens har plenty på lager.
  • Som nevnt betyr reklame å "rope ut". For å fange oppmerksomheten din, har ofte TV-reklamer høyere lyd enn selve fjernsynsprogrammene.

Kilde: Store norske leksikon

Les også:

FØR OG ETTER: Til venstre ser du bildet som Rolf-Ørjan Høgset har tatt, sånn som det så ut i kameraet. Til høyre derimot, har Høgset gjort en del (!) endringer, for å vise hva reklame- og kosmetikkbransjen vanligvis gjør. Alle de små forandringene som gjøres har én hensikt og det er å gjøre så den som ser bildet får en sterkere tiltrekning til det, ifølge Høgset mer enn 33 justeringer. Som blant annet å: Glatte ut hudporer, fjerne rynker, laget glass i brillene, lagt på ekstra øyevipper, jevner ut eyelineren gjort tennene hvitere og forminsket øret.

FØR OG ETTER: Til venstre ser du bildet som Rolf-Ørjan Høgset har tatt, sånn som det så ut i kameraet. Til høyre derimot, har Høgset gjort en del (!) endringer, for å vise hva reklame- og kosmetikkbransjen vanligvis gjør. Alle de små forandringene som gjøres har én hensikt og det er å gjøre så den som ser bildet får en sterkere tiltrekning til det, ifølge Høgset mer enn 33 justeringer. Som blant annet å: Glatte ut hudporer, fjerne rynker, laget glass i brillene, lagt på ekstra øyevipper, jevner ut eyelineren gjort tennene hvitere og forminsket øret. Foto: FOTO: Rolf-Ørjan Høgset

Du er penere enn du tror

Derfor ser du rar ut på bilder

Begrepet ølbriller har endelig blitt bevist

Følg oss på Facebook!

Vi har testet 17 populære nettbutikker

Meld deg på Klikk Motes nyhetsbrev og hold deg oppdatert på det siste innen mote og skjønnhet

Trenger du hårinspirasjon? Sjekk ut Det Nyes store hårguide

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning