Her om dagen fylte Kate Moss 40. Det britiske ikonet har vært en stjerne på mote-himmelen siden hun var i tenårene, og har prydet forsider, reklamekampanjer og catwalker verden over i sin karriere. Og det ser ikke ut til å ende selv om Moss nå har blåst ut lysene på sin 40-ende bursdagskake.

Og det er ikke bare The Great Kate - som hun kalles - som fortsatt kan hale inn penger på kropp og utseende etter fylte 40.

Supermodell Christy Turlington er for øyeblikket den store stjernen i Calvin Klein sin siste undertøyskampanje, og pryder denne måneden coveret av britiske Harper's Bazaar - i en alder av 44. Ikke så overraskende, mener noen.

- Det oppstår sakte, men sikkert en større rommelighet for å hylle noe mer enn bare det pur-unge skjønnhetsidealet, forklarer den danske forfatteren og skjønnhetseksperten Charlotte Torpegaard til Kamille.no.

- Jeg får daglig e-poster fra kvinner som oppfordrer meg til å skrive mer for de over 50, forklarer Torpegaard, som står bak suksess-bloggen ilovebeauty.dk, som hver måned har i overkant av 70.000 besøkende.

- Det er ikke bare 20-åringer som kjøper undertøy

På 90-tallet var Christy Turlington en av de originale supermodellene sammen med Cindy, Naomi, Linda og Claudia.

Og selv om Turlington nylig forklarte til britiske Harper's Bazaar at hun ikke tar så mange modelljobber lengre ("kanskje bare 30 dager i året nå."), hersker det ingen tvil om at Turlington fortsatt kan kalle seg "supermodell".

44-åringen stråler i Calvin Klein Underwears ferskeste reklamekampanje - hele 26 år etter at hun først lot seg fotografere for samme designer.

Derfor vil vi se voksne modeller.

EVIG UNG: Christy Turlington stråler i Calvin Kleins siste undertøysreklame - i en alder av 44. © FOTO: Screengrab, Calvin Klein

Turlington forklarer til motemagasinet at hun først var skeptisk til å la seg avbilde i undertøy igjen.

- Da de tok kontakt med meg om å gjøre denne kampanjen tenkte jeg: "Undertøy? Jeg har egentlig ikke lyst til å gjøre dette nå.", forklarer supermodellen.

- Men så tenkte jeg meg om, og innså at det jo faktisk er sunt å se bilder av kvinner, ikke bare unge jenter, men voksne kvinner som har fulle og rike liv og utfordringer. Jeg føler meg stolt over det faktum at jeg kjenner meg sunn og frisk, og at jeg ikke har manipulert meg selv eller kroppen min på noen måte.

Og, som magasinet påpeker, selv om kvinner flest kanskje ikke ser ut som Turlington, verken som 20-åringer eller når man har fylt 44, så har Calvin Kleins valg om å bruke Turlington i denne kampanjen et viktig budskap som moteverdenen sakte, men sikkert synes begynne innse.

Ikke mer undertøysshow

Ikke alle føler det samme som Turlington. Nylig uttalte Heidi Klum til Access Hollywood at hun ikke har planer om å stille opp som undertøysmodell i flere Victoria Secret's show nå som hun har fylt 40.

- Jeg vil ikke gå i undertøy på catwalken mer, forklarte den tyske supermodellen til TV-kanalen.

- Jeg tror det på mange måter ville føles litt ukomfortabelt.

Heidi Klum vil ikke gå på catwalken for Victoria's Secret igjen.

SIER TAKK FOR SEG: 40-år gamle Heidi Klum uttalte nylig at hun ikke lengre føler seg komfortabel med å være undertøysmodell. © FOTO: The Cut/nymag.com

Klum var en av de mest kjente fjesene i Victoria's Secret stallen i hele 13 år før hun takket for seg. 40-åringen forklarer i TV-intervjuet at hun har reflektert over alderen sin og hva denne har å si for jobben som modell.

- Jeg har ikke sluttet som modell, forklarer Klum, som i mange år har ligget på listen over verdens best betalte modeller.

- Jeg vil fortsatt gjøre både forsider og reklamekampanjer. Men å gå live nedover en catwalk, med hele verden som tilskuer, er noe helt annet.

Skaper et urealistisk ideal?

Nettmagasinet The Cut rapporterer om at Klums uttalelse, om å ikke modellere undertøy mer, ikke var ment som et svar på Christy Turlingtons begrunnelser for å fortsette med nettopp dette.

- Det er vanskelig å forestill seg at firebarnsmoren Klum, som regelmessig poster mer eller mindre avkledde bilder av seg selv på Instagram, skulle føle seg sjenert over kroppen sin, forklarer magasinet.

- Men det har nok absolutt noe å si at det er noe helt annet å gå i et live show - hvor retusjering ikke er en mulighet, enn å la seg avbilde av en fotograf som på alle måter kan gjøre bildet perfekt i etterkant.

Magasinet argumenterer for at å se perfekte og slående vakre Turlington avbildet som undertøysmodell i en alder av 44, ikke kommer til å inspirere vanlige kvinner med at man fortsatt kan være sexy selv om man har blitt godt voksen.

- På mange måter vil det kanskje få voksne kvinner til å føle seg verre enn om modellen som var brukt i kampanjen var helt ung, forklarer The Cut.

- For da hadde man kanskje ikke brydd seg med å sammenligne selg selv med bildet.

Magasinet mener bilder som de av Turlington skaper et urealistisk bilde av alder, kropp og skjønnhet.

- Vi må slutte å late som om noe vi ser i et motemagasin representerer virkeligheten. Uansett hva vi ønsker skal være sant. For faktum er at nå, for øyeblikket, brukes ikke fullstendig uretusjerte bilder av 40-år gamle kvinner til å selge undertøy.

Nå vil vi også se godt voksne modeller.

GRÅ ER INGEN STOPPER: 49 år gamle Kristen McMenamy brukes fortsatt i redaksjonelle moteserier - og hylles for sitt lange grå hår. © FOTO: Faksimile Dazed & Confused magazine, Aug. 2010

Mye kan pyntes på

Modellmamma og sjef for Team Modeller AS i Oslo, Eivor Øvrebø, er ikke mer overrasket over at Heidi Klum gir seg som undertøysmodell for Victoria's Secret.

- Jeg synes jo det er greit at Klum gir seg som undertøysmodell, spesielt for Victoria´s Secret, forklarer Øvrebø til Kamille.no.

- Det er jo et "fe-show", og det er slitsomt å holde seg så på topp som kreves til dette showet.

At både Christy Turlington og Kate Moss enda fronter store reklamekampanjer, tror Øvrebø er en kombinasjon av at begge er svært profesjonelle, holder seg godt - og det faktum av at når det gjelder bilder, så er det mye som kan pyntes på i etterkant.

- Christy Turlington er jo i særklasse. Hun er modell fra naturen side, hun, og holder seg utrolig godt. Og som hun sier, alle kvinner- uansett alder- skal jo ha undertøy.

Modellmammaen synes det er fint at voksne jenter stiller opp for undertøy.

- Så lenge de er "selvkritiske" på hva de vil gjøre.

Øvrebø forklarer at det i Norge ikke er så mange modeller som vil gjøre undertøysbilder.

- Men det er faktisk en del som fortsetter å jobbe etter fylte 40, som regel for magasiner som Allers, Norsk Ukeblad og Tara. Pluss for enkelte reklamekampanjer. Men; ofte spør kundene etter jenter som "ser ut som de er rundt 40", men booker gjerne de som er 30-35 til jobben.

Øvrebø innrømmer at hun stadig lar seg overraske over hvilken alder modellene som presenterer mote i magasiner har.

- En 16-17-åring er fotografert i mote som prismessig "tilhører" kvinner i 30-årsalderen, ser man til stadighet. Men vi er jo så rike i dag, at økonomien kanskje ikke spiller så stor rolle? Eller ønsker vi alle å se ut som 16 åringer?

Lauren Hutton (67) fikk modelljobb for Olsen-tvillingene.

MODEN MODELL: Olsen-tvillingene har også funnet sin muse blant de voksne damene. I deres eksklusive kleslinje The Row, har de valgt selveste Lauren Hutton (67) som modell. © FOTO: Stella Pictures

Moden er blitt mote

De siste årene har det skjedd et skifte i en bransje som til nå har et svært ensidig fokus på ungdom og hva skjønnhet er.

- Designere har endelig innsett at kundene deres er kvinner i alle aldre, uttalte den anerkjente motejournalisten Sarah Mower i avisen The Telegraph en tid tilbake.

- Istedenfor å måtte være vitne til en evig parade av avmagrede tenårings-zombier tre uker i strekk, var det plutselig nok erfarne kvinner, arbeidende mødre, og til og med bestemødre på catwalken som gjorde at mote igjen begynte og føles tilgjengelig for kvinnen i gata.

Både Karl Lagerfeldt hos Chanel og Francisco Costa hos Calvin Klein sendte for et par år tilbake modeller som Ines de la Fressange (55), Kristen McMenamy (49) og Stella Tennant (42) nedover catwalken - noe som for moteverden må kalles et gigantisk steg i en ny retning.

I et intervju med motemagasinet Womens Wear Daily forklarte Costa:

- Jeg ville bruke modeller som representerer kvinnene jeg designer for, og det er faktisk ikke 16-åringer, forklarte designeren til magasinet.

- Kvinnen som kler seg i Calvin Klein trenger en viss mengde sofistikasjon. Vi ville anerkjenne de kvinnene som bærer, og har båret, våre klær. Kvinner som har sin egen identitet, som har fulle liv, har jobber og barn.

Vil se flere voksne modeller

Skjønnhetsblogger Charlotte Torpegaard tror at tendensene vi ser med å bruke eldre modeller, kommer fra forbrukerens side.

- Jeg tror at forbrukere har fått mer makt og kan nå, i større grad enn før, påvirke de som vil selge oss ting og produkter, forklarer Torpegaard.

- Der hvor det før var motehusene og mediene som dikterte hvordan man skulle se ut, er det til en viss fra snudd slik at forbrukeren selv er med på å styre retningen motehusene og mediene tar.

Torpegaard tror det har med troverdighet å gjøre.

- Det er ikke troverdig at 16 år gamle jenter brukes i reklame for rynkekremer du skal kjøpe og bruke når du er 40 eller 60.

Men bloggeren tror også at det fortsatt er viktig at modellene, selv om de har flere år på baken, ser fantastiske ut.

- De skal fortsatt være noe å streve etter og se opp til, forklarer Torpegaard.

- På en måte skal de representere en drømmeverden.

Godt mangfold i Norge

Jonas Mangerud hos modellbyrået Heartbreak AS i Oslo tror at vi, i bunn og grunn, har et fint mangfold når det kommer til modeller og alder i Norge.

- Det er jo ikke til å komme unna at det er en jobb man som regel ikke blir gammel i, forklarer Mangerud til Kamille.no.

- Men når det skal sies, så har vi flere modeller i vår stall som er over 40, og som fortsatt jobber.

Mangerud forklarer at trenden i Norge er modeller som er sunne, friske og freshe.

- Jeg tror man ser mer "vanlige mennesker" i bildet her enn man kanskje gjør i andre land. Og det finnes et større spenn blant modeller enn det man kanskje legger merke til.

Mangerud forklarer at det slett ikke er alle som kan fortsette å jobbe som modell etter at man har fylt 40.

- De som gjør dette er ofte de som startet som modell tidlig. De som har tatt vare på kroppen og utseendet sitt og som skjønner hva som kreves av denne jobben.

(Kilder: The Telegraph, Sunday Times Style og Womens Wear Daily)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!