Parfymemerket Byredo

PRØVER: Pulten til Ben er dekket av små laboratorieprøver på duftene og rene parfymeråvarer. © FOTO: Sara Bille

BEN GORHAM

  • FØDT: 5. juli 1977
  • FRA: Vokste opp i Toronto, New York og Stockholm. Moren er fra India og faren fra Canada. Bor i Stockholm.
  • KJENT FOR: Gründer av parfymemerket Byredo.
  • AKTUELL MED: Lanserer sin første veskeog skjerfkolleksjon på nyåret.
  • DERFOR DIGGER VI HAM: Han var en outsider uten formell utdannelse eller erfaring fra skjønnhetsbransjen, men han har aldri sett det som en hindring. Inspirerende!

- Det har vært en fordel for Byredo at jeg er et overraskende innslag i skjønnhetsbransjen. Vi skiller oss ut i mengden.

Ben Gorham (35) sitter i det store kontoret sitt i hjertet av Stockholm, med tatoveringskledde armer og vannkjemmet hår.

Det er bare seks år siden svensk-indiskcanadiske mannen startet parfymemerket Byredo.

Et personlig prosjekt

Det som begynte med et eksperiment, der han ville forsøke å gjenskape duften av faren, som flyttet fra ham da han var seks år gammel, har blitt et unikt parfymemerke som selges i de fineste butikker og varehus i 41 land.

- Det var først et personlig prosjekt, der jeg lagde parfymer av mine egne minner, som lukten av faren min. For meg var det alltid selvsagt at Byredo skulle fungere i markedet, men hastigheten det har spredd seg i har vært utrolig.

De lukter ikke som annen parfyme. En duft fra Byredo er ren, tydelig og helt spesiell. Mens de fleste duftene du finner på parfymeriet består av opptil 100 komponenter, holder Ben seg til en fåtall.

- Da blir de ekstreme. En parfyme fra Byredo er slik at du enten liker den eller ikke. Og det er virkelig sånn jeg vil det skal være.

Elin Klings favoritt

Hvis du ikke har luktet parfymene fra Byredo selv, har du kanskje lest om dem. For eksempel på bloggen til Elin Kling eller Columbine Smille.

- Parfymene dine er populære blant alle it-menneskene, er det noe dere har jobbet for selv?

- Det der er bygget på folk jeg kjenner og ting jeg liker, så det er personlig og speiler en del av min verden. Dette er mennesker som synes, men det betyr like mye at mormoren til en kompis elsker duftene våre.

I 2006 satt han på Byredos første lansering i Paris, foran folk fra parfymebransjen og motepressen. Det første spørsmålet fra de fremmøtte var «hva gir deg retten til å lage parfyme?».

- Da tenkte jeg at det kunne bli tøffere enn jeg hadde trodd, ler han.

- Men det har fått meg til å fokusere enda mer på hvorfor jeg gjør dette, og til å holde på uttrykket mitt.

- Hender det fortsatt at du møter noe av den holdningen der?

- Ja, absolutt. Fra bransjen. Men jeg bryr meg ikke så mye. Jeg gjør dette for dem som liker produktene, ikke for de andre. Å være uredd har vært en strategi. Og selv om jeg ikke alltid har vært det, så har jeg i alle fall oppført meg slik.

Parfymemerket Byredo

KONKURRANSEINSTINKT: Kontoret til Ben er fylt av inspirasjon. ¿ Å drive med profesjonell idrett gjorde megekstremt konkurranseinnstilt, hvilket er bra å ha med seg når man skal drive business, sier han. © FOTO: Sara Bille

Styrt av følelser

- Hva er det du har, som gjorde at du klarte å ta en drøm og en idé, og faktisk realisere det?

- Jeg har vanskelig for å forstå begrensninger. Og det har vært flaks, timing, og enormt mye arbeid. Da vi kom inn var bransjen stagnert og konsumentene søkte mer personlige produkter. Markedet har endret seg mye, og vi har vært en del av den utviklingen.

Byredo har vært en hundre prosent følelsesstyrt prosess fra begynnelsen.

- Det styres herfra, sier han, og trykker håndflaten mot magen.

- Etter magefølelsen.

- Hvordan føles det?

- Jeg kjenner meg bare helt sikker. Det kommer et kort øyeblikk av intens lykke. Den følelsen er så bra, den er mye av drivkraften min.

- Hvor lenge varer følelsen?

- Det er ekstremt kort, vi snakker bare om et par sekunder. Når jeg eier mitt eget varemerke har jeg friheten til å utsette en lansering til jeg er helt fornøyd, og den friheten er viktig for meg. Jeg er ikke ferdig før jeg får den rette følelsen for produktet.

- Får du bestemme alt her?

- Ja, flirer han.

- Det høres fint ut?

- Det er utrolig.

Parfymemerket Byredo

SKINN: Det siste året har Ben vært besatt av skinn. I sommer kom disse reiseflaskene, på nyåret kommer veskekolleksjonen. © FOTO: Sara Bille

Tilfeldigvis parfyme

Ben vokste opp i Toronto, New York og Stockholm. Studerte business, politikk, interiørdesign og kunst, og i mange år spilte han basketball profesjonelt. Så, etter et møte med en fransk parfymør, ble Ben besatt av å skape duft. Han sto hjemme på kjøkkenet sitt og produserte duftlys i glass fra Ikea.

- Det var ikke lett å forutse at du skulle sitte her med ditt eget parfymemerke?

- Nei, absolutt ikke.

- Tenker du at det like gjerne kunne vært noe helt annet du hadde sittet her med?

- Ja, og det kommer det til å bli også. Byredo vokser hele tiden, og det handler mer om et uttrykk enn et produkt eller en lukt.

- Ja... Hva mener du nå egentlig?

- Jeg hadde en idé om å formidle egne, personlige tanker og minner, og det tok uttrykk gjennom duft, delvis tilfeldig. Men så har jeg begynt å jobbe med andre former. Nå har jeg jobbet med en kolleksjon som skal ut i Paris i januar. Det blir vesker i skinn og skjerf i silke. Jeg gleder meg veldig, nå skal vi ta filosofien vår videre til andre produkter.

Parfymemerket byredo

REFERANSER: Parfymemerkets butikk i Stockholm spiller på Bens egne røtter, med referanser til både svensk glassblåsing og indiske tog. ¿ En duft kan baseres på en idé om hva som helst, sier Ben. Dette duftlyset, Apocalyptic,kr 530, er Bens tolkning av apokalypsen - verdens undergang. Duften selv skal stå i fokus, derfor er alle flaskene like. Byredo Parfums Black saffron, kr 1300 for 100 ml. © FOTO: Byredo

Fra parfymemerke til imperium

- Kan du fortelle mer om Byredos fremtid?

- Det blir en omposisjonering for merket, vi vil gå fra å være et parfymemerke til å bli et lite imperium, som lager flere ulike produkter. Jeg holder på med en leppestift nå også.

- Wow, er det sant?

- Ja, det er veldig gøy. Hvis jeg har flaks kommer den ut til sommeren.

- Har du ingen begrensninger...

- Nei.

- ...for hva du kan begi deg ut på?

- Nei.

For tiden sitter han også og tegner på en butikk han skal åpne i New York til våren. Han forteller om spesiell lyssetting, temperatur, lukt, egendesignede møbler. Personale som tar imot kredittkortet med begge hender og skriver brev til stamkundene. Et helt spesielt sted der man kan sitte ned og forsvinne inn i Byredos univers.

- En kontrast til alt annet som går kjapt?

- Nettopp. Byredo mangler historie, derfor blir det enda viktigere å skille seg fra de andre. Butikken blir ... Tja, nesten som en religion.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!