Hvor får jeg tak i parfymene?

  • Parfymeri.no: Gimle Parfymeri i Bygdøy Allé 39 i Oslo fører franske Les parfums de Rosine og Creed. De har også nettbutikk.
  • Parfumerie.no: Et nytt norsk parfymeri som spesialiserer seg på nisjedufter. De fører Annick Goutal og Robert Piguet. Besøk butikken i Vibes gate 11 i Oslo, eller sjekk ut nettbutikken.
  • Heavenscent.no: Butikken med det velduftende navnet byr på fristelser fra Diptyque, Costes, L'Artisan Parfumeur, PG Parfumerie Generale og The Different Company. Butikken finner du på Eger i Karl Johans gate 23B, eller på nettet.
  • Editionsdeparfums.com: Frédéric Malle Editions de parfum er foreløpig ikke i butikk i Norge, men hele sortimentet kan kjøpes i nettbutikken.

Fransk parfyme er for mange selve symbolet på luksus, og franske «neser» er verdensstjerner blant parfymekjennere.

Byen Grasse i Frankrike er kjent som verdens parfymehovedstad, særlig på grunn av de hvite engene fulle av sjasmin, en kjær ingrediens i franske parfymer.

De såkalte nisjeduftene inntar det nordiske markedet i større og større grad, og franske dufter stiller i særklasse. En nisjeduft er et alternativ til masseproduksjon av parfymer, ettersom de er laget av mindre og mer selvstendige parfymehus.

Hva er parfyme?

Parfyme er en blanding av naturlige essensielle oljer og aromastoffer som er tynnet ut med alkohol og noen ganger også vann.

Intensiteten og varigheten på en duft er avhengig av konsentrasjonen av såkalte duftoljer. Jo høyere konsentrasjon av duftoljer, jo lenger sitter den -og jo mer koster den.

En duft inneholder vanligvis et sted mellom 50-100 ingredienser. Ingredienser finner parfymemakerne i blant annet blomster, frø, røtter, krydderurter, frukter og mose.

Påføringstips:

Det viktigste ved bruk av parfyme er hvor du påfører den og hvor mye. Husk at du skal komme først, deretter duften av deg. Ikke omvendt.

- Tenk at parfyme skal være en del av deg, og ikke noe som kommer i tillegg, sier Lill-Ann Schjelderup, innehaver av Gimle Parfymeri.

Vanligvis rådes vi til å påføre parfyme på pulspunktene (håndledd og hals). Lettere parfymer, slik som eau de toilette og eau de cologne, kan dusjes lett over hele kroppen. Jo lettere en duft er, jo oftere bør den påføres.

Husk også at parfyme forringes av varme, lys og luft, men kan vare i mange år dersom den oppbevares mørkt og kjølig (gjerne i kjøleskap).

10 forførende franske favoritter

LES PARFUMS DE ROSINE: Rose Praline 100 ml (kr 890).=

LES PARFUMS DE ROSINE: Rose Praline 100 ml (kr 890). © Foto: produsenten

Les Parfums de Rosine

Tippoldefaren til Marie-Hélène Rogeon komponerte parfymer for keiser Napoleon, så kvinnen bak Les Parfums de Rosine har litt å slekte på.

For noen-og-tyve år siden fulgte hun sitt hjerte og åpnet sitt første parfymeri. Like etter tok hun med seg hele familien og flyttet til en forstad i Paris hvor hun kunne følge sin lidenskap og dyrke en stor rosehage.

Les Parfums des Rosine tilbyr over 20 ulike rosedufter.

DIPTYQUE: Philosykos 100 ml (kr 735).=

DIPTYQUE: Philosykos 100 ml (kr 735). © Foto: produsenten

Diptyque

Populære Diptyques historie startet i Paris i 1961, hvor tre nytenkende venner åpnet en liten velduftende butikk det ikke fantes maken til på den tiden.

Flere filialer har kommet til, men den originale, eksentriske butikken i Saint- Germain eksisterer fortsatt.

Bestselgeren heter Philosykos.

THE DIFFERENT COMPANY: Osmantus 50 ml (kr 850).=

THE DIFFERENT COMPANY: Osmantus 50 ml (kr 850). © Foto: produsenten

The Different Company

The Different Company er et av de nyere nisjedufthusene.

Det ble etablert i 2000 av den anerkjente produktdesignerenThierry de Baschmakoff og en av verdens fremste parfymekreatører, Jean-Claude Ellena, som blant annet står bak Hermés sine parfymer.

Dufthuset går for å være et gjennomdesignet konsept utviklet uten økonomiske, tekniske eller markedsstyrte begrensninger.

Far og datter Ellena utvikler duftene, og de Baschmakoff står bak utformingen av flakongene.

PG PARFUMERIE GENERALE: PG19 - Louanges Profanes 30 ml (kr 535).=

PG PARFUMERIE GENERALE: PG19 - Louanges Profanes 30 ml (kr 535). © Foto: produsenten

PG Parfumerie Generale

PG står for Parfumerie Generale og for Pierre Guillaume, som er nesen bak dette særegne dufthuset.

I 2002 begynte Guillaume å skape dufter der hver enkelt har en sterk identitet og karakter.

PG er kjent for å være kompromissløs og innovativ, og frir ikke nødvendigvis til det brede publikum.

COSTES: Eau de Toilette 125 ml (kr 845).=

COSTES: Eau de Toilette 125 ml (kr 845). © Foto: produsenten

Costes

Legendariske Hôtel Costes i Paris har sin egen signaturduft som ble så etterspurt at den nå produseres for salg i utvalgte nisjebutikker verden over.

Du kan altså gjenskape hotellets unike atmosfære i ditt eget hjem, eller parfymere deg med Olivia Giacobettis harmoniske eau de toilette.

L'ARTISAN PARFUMEUR: Traversée du Bosphore 100 ml (kr 990).=

L'ARTISAN PARFUMEUR: Traversée du Bosphore 100 ml (kr 990). © Foto: produsenten

L'Artisan Parfumeur

L'Artisan Parfumeur ble grunnlagt i Paris i 1976 av kjemikeren Jean Laporte, og lager både parfyme og duft til hjemmet.

Kreativitet, originalitet, poesi, humor og dristighet er betegnende for alle deres produkter.

L'Artisan Parfumeur er særlig kjent for ikonduften Mure et musc, som er yndlingsduften til celebriteter som Cate Blanchett og Heather Graham.

ROBERT PIGUET: Francas 50 ml (kr 775).=

ROBERT PIGUET: Francas 50 ml (kr 775). © Foto: produsenten

Robert Piguet

Robert Piguet var moteskaperen som ble duftskaper. Han var en storhet innen fransk design på midten av forrige århundre, og er kjent som typisk fransk til tross for at han var sveitser.

I 1948 kom den første duften, Bandit, som raskt ble fulgt opp av Fracas og Baghari. I 1998 ble de klassiske duftene fra 40- og 50-tallet relansert - til stor begeistring fra elskere av klassisk kvalitetsparfyme verden over.

Bestselgeren Fracas har trofaste fans som for eksempel Linda Evangelista, Madonna og Sofia Coppola.

CREED: Love in White 75 ml (kr 1695).=

CREED: Love in White 75 ml (kr 1695). © Foto: produsenten

Creed

Creed er verdens eneste privateide duftdynasti. Dufthuset har gått i arv fra far til sønn siden grunnleggelsen i 1760.

Creed er kjent for å lage svært eksklusive dufter, og har vært leverandør til ikke mindre enn ti kongehus opp igjennom årene.

Nå er det Olivier Creed, sjette generasjon mesternese, som leder dufthuset sammen med sin sønn og kommende arvtager, Erwin.

EDITION DE PARFUMS: Portrait of a Lady 50 ml (145 Euro).=

EDITION DE PARFUMS: Portrait of a Lady 50 ml (145 Euro). © Foto: produsenten

Editions de Parfums

Frédéric Malle dannet Editions de Parfums i år 2000.

Han ønsket et moderne parfymehus som konsentrerer seg ene og alene om selve duften, fremfor å satse på den regjerende dufttrenden med store merkevarer og kjendiser i spissen.

Malles dufthus ekspanderer stadig, med splitter nye dufter og originale og nyskapende tolkninger av klassiske parfymetemaer.

ANNICK GOUTAL: Petite Chérie 50 ml (kr 865).=

ANNICK GOUTAL: Petite Chérie 50 ml (kr 865). © Foto: produsenten

Annick Goutal

Parfymehuset Annick Goutal ble etablert i 1981. Goutal studerte opprinnelig for å bli konsertpianist, men hoppet av for modellyrket, og møtte siden en fransk parfymemaker som fikk henne hektet på eksklusive dufter.

Hun åpnet en liten forretning i Rue de Bellechasse, og i løpet av noen år var duftene å finne på verdens største varehus. Goutals dufter er kjente for å være lekre og raffinerte, med en eim av fransk eleganse.

Både Nicole Kidman og Penélope Cruz er etter sigende fans.

Les også:

Slik finner du parfymen som kler deg

Vi pynter oss med hvalspy

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!