Utstående kragebein, rumlende mage, krummet rygg, hjerteproblemer, infertilitet, håravfall på hodet og kroppshår der man ikke ønsker dem.

Høres dette sexy ut?

Det er tross alt en ganske god beskrivelse av kroppen som lenge har vært ytterpunktet for vår tids kvinnelige skjønnhetsideal.

Etter at USA innførte størrelse 0, som tilsvarer en norsk størrelse 32, har jaget etter å bli catwalk-tynn nådd nye høyder. Resultatet ble lansering av størrelse 00, og spiseforstyrrelser er nærmest blitt en trend.

Sunt er sexy

Men som andre trender, bør vel også denne få sin nedgang?

Skal vi tro ryktet på gata, går «size zero» nemlig en tøff tid i møte. Én ting er et stadig økt fokus på plus size-modeller. Men kanskje har du også fått med deg frasen som rydder unna både plus size og size zero, nemlig: «Strong is the new skinny»?

Lene Aleksandra

Lene Aleksandra gjør det hun kan for at kroppen skal holde seg sterk og eststisk fin så lenge som mulig. © FOTO: Rolf-Ørjan Høgset

Lene Alexandra Øien (30) er blant dem som har gått utsagnet i bresjen.

Den tidligere glamourmodellen innrømmer å ha slitt med spiseforstyrrelser i mange år, men er i dag en stolt og angivelig mett personlig trener.

- «Strong is the new skinny» er et budskap jeg bærer rundt min hals hver dag. Dette er et helsemessig forsvarlig ideal, som jeg føler meg mer komfortabel med. I dag tror jeg dessverre det er et fåtall som aldri har hatt et snev av en spiseforstyrrelse.

Lene Alexandra fikk spiseforstyrrelser da hun var 14, og har slitt i mange år etterpå.

- Helt til jeg ble frelst av styrketreningen og begynte å omgås mennesker med sunne verdier. Nå har jeg akseptert at jeg har fått utdelt de genene jeg har, og jeg velger å gjøre det beste ut av kroppen jeg har arvet fra min vakre mor - framfor å strebe etter noe som er urealistisk for meg.

Kroppsidealer

STERK: Jennifer Lopez demonstrerer den nye trenden med en veltrent kropp i V Magazine, marsutgaven 2012. © FOTO: Faksimile V Magazine

Du må rett og slett spise opp grauten din!

- Hva er de største fordelene med å være sterk?

- Man tåler en trøkk både fysisk og psykisk, og man klarer å bære handleposene hjem fra butikken på egenhånd. Styrketrening er skadeforebyggende, og du minsker muskel- og skjelettplager. Du får også en mer spenstig kropp som tåler en utfordring. Selv har jeg mindre nerver før jeg skal på scenen nå enn før. Styrketrening gir en mestringsfølelse som øker selvfølelsen din, og det er bra for hjerte og lunger. Du presterer bedre i idrett og i andre aktiviteter du foretar deg, enten det er storbyvandring eller fjelltur.

- Hva er dine beste tips for å få en sterk, flott kropp?

- Er du nybegynner, kan en start være å melde seg inn på et treningsstudio og få dem til å skrive et treningsprogram for deg. Det var slik jeg begynte. Deretter ble jeg veldig interessert, og begynte å lese på egenhånd. Det er viktig å huske at du ikke blir sterkere av å slutte å spise; skal du bli sterk, må du gi musklene bensin - du må rett og slett spise opp grauten din!

Svake jenter

På e2 Helse i Sandefjord bruker de muskelmassemålinger i en rekke sammenhenger. Allmennlege ved klinikken, Andreas Bjørang, ser stadig at kvinner har for lav muskelmasse.

- Lav muskelmasse er dessverre relativt vanlig hos unge, utrente kvinner. Det gjelder både hos slanke og overvektige, som gjerne skårer dårlig på funksjonelle, fysiske styrketester. Det finnes store genetiske variasjoner som påvirker en persons muskelmasse, derfor finnes det ikke én fasit for hva som er riktig. Men en normalt godt trent dame bør ha ca. 40% muskelmasse. Det er også viktig at muskelmassen har en balansert fordeling på kroppen.

- Hvorfor er det viktig at kvinner setter fokus på å være sterke fremfor tynne?

- God muskelmasse og styrke er essensielt for god kroppslig funksjon og helse. Det vi medisinsk sett anser som viktigst, er å ha god funksjonell styrke. God stabiliseringsevne i kjernemuskulatur gir riktig holdning, og man står bedre rustet til å tåle fysiske påkjenninger i hverdagen. Styrketrening har også en meget god effekt både på behandling og forebygging av diabetes type 2 samt overvekt og fedme. Kvinner er spesielt utsatt for beinskjørhet, derfor er det svært viktig å belaste beinmassen gjennom hele livet.

Så mye som 30-40 % av sykefravær i arbeidslivet skyldes plager og skader i bevegelsesapparatet, og en stor andel av disse kunne vært unngått hvis personene hadde trent opp en bedre funksjonell styrke, mener Bjørang.

Høyere hvileforbrenning

En annen, og for mange god grunn til å øke muskelmassen, er at man vil påvirke sitt totale energiforbruk av fett og karbohydrater. Studier viser at en godt trent person med høyere muskelmasse samt god kondisjon og høyt oksygenopptak, har høyere forbrenning også i hvile.

- Hva er normale verdier, og hvordan kan man enklest finne ut av om man har for lav muskelmasse?

- Det finnes flere måter å gjøre dette på. Blant de mest avanserte maskinene som måler kroppens muskelmasse, har vi InBody 720 apparater. Testen er rask og ufarlig, og man får frem referanseområdene for kjønn, alder, høyde, vekt samt fordeling av fett- og muskelmasse på ulike kroppsdeler.

Det er mange treningssentre og private helseinstitusjoner som tilbyr slike tester, men Bjørang påpeker at en bør forsikre seg om at personellet som gjennomfører, tolker og formidler testresultatene, har god kompetanse for nettopp dette.

Så lenge hun er tight, spiller ikke størrelsen så stor rolle

Viktigst å være fast

Det Nye foretok en uhøytidelig undersøkelse, der vi fikk 60 gutter til å svare anonymt på følgende spørsmål: Hvordan ser din idealkvinne ut?

Hele 54 prosent svarte: Så lenge hun er tight, spiller ikke størrelsen så stor rolle.

De andre svaralternativene var:

*Jeg liker henne tynn. Jenter bør være forsiktige med å trene for mye styrke.

*Jeg liker henne formfull. Det er bra å ha litt å ta i.

*Jeg liker henne sterk med definerte muskler.

*Jeg har ingen preferanser på kropp.

For dere som måtte bry dere, var det med andre ord ikke viktig for de spurte guttene om man er smal eller formfull, så lenge man er fast i fisken - noe alle friske mennesker har gode forutsetninger for å bli dersom man ønsker det.

Det var imidlertid kun én av de 60 som oppga å foretrekke sterke jenter med definerte muskler.

Vi sier nå uansett ja takk til et, for en gangs skyld, fysisk sunt kroppsideal - og heier på «strong is the new skinny»! For alt vi vet, er det kanskje «skinny is the new strong» som prøver å gjøre seg gjeldene neste sommer.

Les også:

Slik vet du at en krem er bra

Stor test av billigsjampo

Denne neglelakken ble best i test

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!