CHARTER: Den gode, gamle charterturen forblir en feriefavoritt.=

CHARTER: Den gode, gamle charterturen forblir en feriefavoritt. © Foto: Scanpix

Finanskrisen er over oss som en underlig skygge. Vi vet ikke riktig hvordan den ser ut, hva den vil bringe eller hvor lenge den kommer til å vare. Likevel velger vi å reise like mye som før. Tradisjonelle charterturer og rimelige tema- og aktivitetsreiser selger som varmt hvetebrød, mens dyrere og lengre reiser nedprioriteres. Dette bekrefter markedsansvarlig Helen Begby fra reisebyrået Apollo.

- Det er ikke dramatikk i feriemarkedet. Tvert imot. Men jeg tror mange nå prioriterer kjente og kjære reisemål framfor å reise langt, uttaler hun.

Informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson, er enig.

- Jeg tror færre vil reise på cruise i Karibia og safari i Afrika. Dessuten kommer nok mange til å droppe storbyhelgen og heller beholde hovedferien, sier hun.

Charterfeber

Hvert år reiser en million nordmenn på charterferie. Det ser det ut til at vi har tenkt å fortsette med.

- Et land som utpeker seg som en vinner til sommeren er Tyrkia. Det er kanskje ikke så rart, her får du mye for pengene uten å gå ned i kvalitet, sier Lena Petersson.

Hun forklarer at Star Tour også satser tungt på temareiser.

- Vi tilbyr 62 ulike temareiser denne sommeren. Det er en økning på rundt 10 prosent fra i fjor. Samtidig utvider vi konseptet Blue Trains, med flere togreiser fra Norge til blant annet Italia. Reiseopplevelser til fots, på sykkel, tog eller buss er mer populære enn noensinne, bekrefter Lena Petterson.

POPULÆRT: Tyrkia er et av de mest populære ferielandene i år. Dette bildet er fra Kemer i Tyrkia.=

POPULÆRT: Tyrkia er et av de mest populære ferielandene i år. Dette bildet er fra Kemer i Tyrkia. © Foto: Scanpix

Konkurrenten Apollo holder en knapp på kjente Sydenfavoritter til sommeren.

- Kroatia, Kreta og Hellas er store til sommeren. Spesielt de greske øyene Skopolos og Skiathos fra Mamma-Mia! filmen har blitt ekstremt populære, sier Helen.

Hun innrømmer at Apollo satser trygt framover.

- Du kan si at 2009 ikke er det året med flest nyheter fra oss. Men vi utvider våre tilbud på allerede populære reisedestinasjoner. For eksempel har vi nye rundreiser på blant annet Cuba, i Tyrkia og i Tunisia. Vi ser en tendens til at folk ønsker å oppleve mer når de er på ferie.

Les også:

De beste familiehotellene

Verdens verste hoteller

Aktiv på ferie

Ifølge markedsansvarlig Grethe Gustavsen fra reiseselskapet Merlot Reiser slår aktivitetsferie spesielt godt an blant godt voksne turister.

- Flesteparten av våre kunder er 45 år og oppover. Det er mange par, men også mange single damer. Pluss noen få single menn, legger hun til.

- Våre reiser har økt med 20 prosent hvert år. Grunnen er nok at folk vil ha en aktiv ferie med et ferdiglaget opplegg. Vi har både bagasjetransport og reiseleder med på turene, noe som gjør ferien behagelig og trygg, forklarer hun.

Grethe tror ikke prisen virker avskrekkende på noen.

- Turene våre er ikke spesielt billige, men kjøper du charter må du som regel kjøpe mye i tillegg til turen. På turene våre er mange av måltidene inkludert, sier hun.

NORGESFERIE: Flere og flere nordmenn foretrekker Norgesferie, melder Den Norske Turistforeningen.=

NORGESFERIE: Flere og flere nordmenn foretrekker Norgesferie, melder Den Norske Turistforeningen. © Foto: Scanpix

Enkelt og nydelig

Ikke alle reiseglade trekker mot varmere strøk. Flere og flere nordmenn foretrekker Norgesferie framfor noe annet.

- Interessen for fjellferie øker. Vi ser at Turistforeningens tilbud er i tiden og at det er trendy med friluftsliv. Dette understrekes både av kraftig medlemsvekst de siste årene, og av økende overnattingstall på våre hytter. Vi er glade for programmer som 71 grader nord, Lars Monsen på tur og mange flotte Ut i Naturen-sendinger på NRK. Disse er alle med på å øke interessen for turer og opplevelser i naturen, sier Markedssjef i Den Norske Turistforeningen, Kari Merete Horne.

Hun ser ikke bort fra at flere kommer til å velge fjellet i tiden som kommer.

- Det blir spennende å følge med utviklingen framover. Her i DNT håper vi at finanskrisen fører til at folk flest i større grad vil verdsette det enkle friluftslivet. Vi tror at DNT har potensialet til å vokse også i nedgangstider. Våre tilbud er enkle og tilgjengelige. Samtidig byr vi på storslagne opplevelser i pakt med naturen eller sammen med andre, slår hun fast.

Les også:

Island på tilbud

Tyrkia superpopulært i år

Tilbake til Klikk reise

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!