Etter en lang reise er det godt å fiske frem rene klær som ligger i kofferten. Men mange reisende har opplevd å vente forgjeves på bagasjen sin.

Les også: Dette kan du klage på

Nå har bransjeorganisjonen Association of European Airlines (AEA) framlagt en fersk rapport som avslører hvilke flyselskaper som er verst til å holde styr på bagasjen til de reisende.

På en lite hyggelig førsteplass troner BMI, British Midlands. Selskapet mistet i perioden april-oktober nesten 2,5 prosent av sine passasjeres bagasje. Det tilsvarer drøyt 80 000 vesker på aveie, skriver Svenska Dagbladet.

Nummer to på lista er nederlandske KLM, som mistet 2 prosent av passasjerenes bagasje.

Storselskapet British Airways ligger også dårlig an når det gjelder bortkommen bagasje.

Statistikken er basert på hvor mye av sendt bagasje som forsvant i løpet av sommeren hos 29 europeiske flyselskaper.

Best i klassen

Størst sannsynlighet for å beholde kofferten din, har du dersom du flyr med ukrainske Aerosvit. Hos dem kom snaut fire promille av kofferter, sekker og bager på avveie.

SAS er det tolvte beste flyselskapet i Europa når det kommer til å holde rede på bagasjen, med nesten én prosent forsvinninger. SAS ligger også bra an i forhold til punktlighet.

Disse flyselskapene mister bagasjen oftest:

  1. BMI: 2,45 prosent
  2. KLM: 2,01 prosent
  3. TAP Portugal: 1,99 prosent
  4. Alitalia: 1,96 prosent
  5. British Airways: 1,89 prosent
  6. Air France: 1,69 prosent
  7. Air One: 1,41 prosent
  8. Iberia: 1,40 procent
  9. Lufthansa: 1,27 procent
  10. LOT: 1,23 procent

Det positive er at de europeiske flyselskapene er blitt flinkere til å holde styr på bagasjen til passasjerene. I år forsvant bare 1,38 prosent, mot 1,7 prosent i fjor.

Etter nyttår skal en ny klageordning gjøre det enklere å kreve erstatning fra flyselskapene.

Les også:

Rettigheter hvis mobilen svikter

Få bagasjen rett på døra

Tilbake til Klikk reise

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!