Har du en tendens til å drikke deg litt for full når du er på fest? Da er du ikke alene. Det kan være fort gjort å la seg rive med i godt lag, og kanskje spesielt nå i festsesongen.

Norsk drikkekultur er ifølge ekspertene harry, unødvendig og skadelig.

Og hvor gøy er det egentlig å våkne med skallebank og blackout fra gårsdagen som egentlig bare skulle bestå av hygge? Hvis du følger ekspertenes råd til alkoholinntak vil du holde deg i godt humør hele kvelden, i tillegg til at du vil våkne opp fresh og opplagt neste dag.

Ja, det finnes faktisk noe som heter lykkepromille. For en kvinne ligger den på ca. 0,5 – 1 i promille, ifølge Kari Lossius, klinikkdirektør i Stiftelsen Bergensklinikkene.

- Med denne promillen produserer hjernen dopamin og gjør deg glad. Men så fort du kommer over dette stadiet vil hjernen gå over til å produsere andre stoffer som gjør deg sløv og sliten. Det skal lite alkohol til før du havner over dette stadiet, sier hun.

Fire glass vin

For en kvinne på ca. 50 kilo tilsvarer lykkepromillen omtrent fire glass vin. Overstiger du dette, vil lykkefølelsen forsvinne og gå over til ubehag. Vanskelig å kun holde deg til fire glass, sier du? Følg ekspertenes råd her.

- Nøkkelen er å drikke sakte. Jo saktere stigning av promille jo bedre. En god huskeregel er at annethvert glass du inntar skal være noe alkoholfritt, sier Lossius.

Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan, er enig.

- Det virker som det for mange ligger en slags trygghet i det å konstant ha et vin- eller ølglass i hånden i sosiale sammenhenger. Hvis du drikker annethvert glass med vann holder du deg hydrert, samtidig som det blir enklere å kontrollere inntaket av alkohol, sier hun og anbefaler:

- Hold deg aktiv i løpet av kvelden. Dansing er både gøy, god trening og en unnskyldning for å sette bort vinglasset for ei stund.

Om du klarer å holde lykkepromillen, blir det ikke annet enn en vinn-vinn-situasjon.

- Du skader ikke kroppen din, du sparer penger og ikke minst sparer du deg for uheldige hendelser og dumme setninger, sier Lossius.

Ta kontroll over inntaket

Prøv heller å ha fokus på å ha det gøy, fremfor å vente på promillerusen.

- Det verste er om du sitter helt i ro og drikker hele kvelden. Hold deg i bevegelse. Hvis du spiser bør du drikke deg utørst på alkoholfritt, og heller ha et vinglass ved siden av du kan skåle med, sier Lossius.

- Det viktigste er at du klarer å holde kontrollen. Da øker du sjansen for at det som skal være en hyggelig kveld med gjengen blir nettopp det, og ikke en sjanglete hjemtur med opprevne strømpebukser, uheldige setninger og mista mobil. Det gjelder å kjenne sine egne grenser og holde seg innenfor den, sier Gerhardsen.

En utfordring er at du selv er den siste som oppdager at du har drukket for mye.

- Når du selv kjenner at du sjangler eller ikke helt finner ordene, har andre ofte sett det en stund. Det er viktig å tørre og si til vennene sine at det kan være greit med en pause, et glass vann eller litt frisk luft, råder Gerhardsen.

Tell enhetene

Hvis du har erfaring med at det kan gå gærent, kan det være en idé å telle antall inntatte enheter.

- Studentsamskipnader har lykkepromillekort som gjør det enkelt å holde oversikt over hvor mange enheter du har drukket. Henvend deg til en skipnad for å få ditt eget, sier Lossius og fortsetter:

- Vi vet at det er fort gjort å overskride anbefalt alkoholdose, så det kan være en fordel å bevisst ha kontroll på hvor mange glass du drikker.

- Som jente er det lite som skal til før du blir full. Hvis du på vorspiel drikker to glass hvitvin og fire glass når du kommer på byen, er du plutselig langt over lykkepromillen.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

UBEHAG: Overstiger du lykkepromillen, kjenner du fort et ubehag og en sløvhet. FOTO: Colourbox.

Hvis du følger disse rådene vil du få maksimalt utbytte av festen:

Før festen: Spis godt og sov tilstrekkelig. Kjenn også etter hvordan du er humørmessig. Hvis du er i et nedstemt humør, er det en idé å være ekstra påpasselig når du drikker. Bestem deg i forkant hvor mye du skal drikke i løpet av kvelden.

Under festen: Drikk sakte, og tenk at det skal gå lang tid mellom hver drink. Drikk annethvert glass alkoholfritt. Hvis du spiser, ikke drikk deg utørst på alkohol.

Etter festen: Om du har fulgt rådene over er du i tipp topp form dagen derpå. Hvis ikke, er det ikke annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp og vente på at alkoholen skal forlate kroppen.

Kilde: Kari Lossius, klinikkdirektør i Stiftelsen Bergensklinikkene og Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan.

Jenter tåler mindre enn gutta

Og ja, jenter tåler faktisk alkohol dårligere enn gutter. Hvis det er én plass det ikke er likestilling, er det på denne fronten.

- Det er spesielt fort gjort for jenter å drikke seg for fulle om de drikker sammen med gutter. Hvis du for eksempel deler en flaske med kjæresten får dere omtrentlig lik promille om han drikker 2/3 av flasken, mens du drikker 1/3. Men dette er selvfølgelig individuelt, og det er en rekke faktorer som spiller inn på hvor godt du tåler alkohol, sier Lossius.

- Kvinner er biologisk laget slik at vi blir fortere fulle enn menn, så det å drikke for å holde følge med kjæresten eller kollegaen i baren, er ikke en god strategi, sier Gerhardsen.

Lossius rister på hodet av nordmenns drikkevaner.

- Mange av oss drikker som om vår siste dag er kommet. Jeg tror det kommer av at kunnskapen til alkohol generelt er dårlig her til lands, og at mange ikke respekterer hva alkohol gjør med kroppen. Fulle folk er både usjarmerende, harry og usexy.

Ekspertene er klare på hva den største feilen du kan gjøre på fest er.

- Det er ofte spritdrikking som gjør at folk mister kontrollen, så det å stå over rundene med shots er en god strategi for å holde festkondisen oppe gjennom hele kvelden, sier Gerhardsen.

- Kutt ut spriten! Og generelt alt med høy alkoholprosent. Når du shotter tar det litt tid før du kjenner promillen, og etter en stund er du dritings, sier Lossius.

Kjenn etter hvordan du føler deg

Dagsformen kan også spille en rolle for hvor full du blir.

- Før du skal ut, kjenn etter hvordan du føler deg. Hvis humøret ditt er litt nedstemt bør du ta ekstra hensyn og være varsom med alkoholinntaket. I tillegg er det vesentlig at du har spist nok og sovet nok. Tenk nøye gjennom hvor mye du skal drikke før du drar ut, råder Lossius.

Hvis du våkner neste dag, vel angrende på den siste inntatte drinken, er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å ta tiden til hjelp.

- Kroppen er forgiftet, og det er ikke annet du kan gjøre for å føle deg bedre enn å vente til den har forlatt kroppen. Bruk dagen til å tenke gjennom hva du skal gjøre annerledes neste gang, sier hun.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!