I POSE ELLER IKKE?: Jo da, bananen holder seg litt lenger hvis du legger den i en pose med små luftehull. © Cecilie Leganger

Liker du også å spise bananer? Da har du sikkert lurt på hvorfor de blir så fort brune innimellom.

Ja, ofte rekker vi ikke å spise dem en gang, før de havner i den grønne søppelposen.

Hva kan vi gjøre for å unngå dette?

- Ikke under 11 grader

Grunnen til at bananene gjerne blir brune eller det mange vil kalle udelikate, er at vi oppbevarer dem feil.

Og vi prøver og feiler, og setter dem i kjøleskapet, i spisskammerset og på kjøkkenbenken. Hva er det som er best?

- Bananer trives best i romtemperatur. Under 11 grader blir de fort grå og får sprekker i skinnet, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung», til Det Nye ShapeUp.

Likevel skal det helst ikke være for høy temperatur i rommet, for da modnes fruktkjøttet raskere og skallet blir flekkete. Og selv om smaken gjerne kommer enda mer til sin rett da, er det ikke alle som setter pris på fruktens nye utseende.

Nå som det blir kaldere, bør vi dessuten passe litt ekstra godt på dem. Ligger de for lenge bak i bilen etter handleturen, kan de fort tape seg.

- Ja, pass ekstra godt på dem nå om vinteren, sier Arsky.

Et annet lurt triks? Legg bananene i en småhullete plastpose, for da holder de seg lenger.

Å skille dem fra hverandre kan også være lurt, for i klaser blir de raskere brune.

Epler = brune bananer

Har du kjøpt for grønne bananer? Stikk motsatt av brunflekkede bananer, er de som ikke har modnet ennå.

Du vet de bananene som er harde å tygge, smaker beskt og som har bananskall som sitter bom fast. Vel, her er trikset å parre dem opp med en annen type frukt for å få fart på modningsprosessen.

- Legg dem i en pose sammen med et eple i noen timer, og bananen modnes omtrent mens du ser på, sier Arsky.

Epler slipper nemlig ut etylen, som er en naturlig modningsgass, som får bananen til å hurtigmodnes og blir brunflekkete fortere enn du kanskje ønsker, forklarer hun videre.

Snur vi det på hodet, er rådet altså å holde bananene langt unna epler dersom du ikke liker at de blir brune.

 

Perfekt mellommåltid

Bananer gir deg masse energi, og er proppfulle av viktige næringsstoffer. Og jo grønnere den er, desto mer kostfiber får du i deg.

Den gule frukten er dessuten en flott kilde til kalium og vitamin B6.

Før og etter trening er det også helt ypperlig å spise en banan, siden den gjør deg fort mett.

En som spiser det som mellommåltid, er Anne Marie Hveding (30), som er aktiv styrkeløfter, forbundssekretær for Norges styrkeløftforbund og tidligere leder av Oslo styrkeløftklubb.

- Jeg pleier alltid å ha et par bananer i bagen når jeg drar på jobb om morgenen. Jeg spiser en før lunsj og en i 15-tiden, sier hun til Det Nye ShapeUp.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!