Her er de hotteste Instagrammerne
Dagens antrekk, søte babyer, crazy katter og lekker mat; både vi og kjendisene viser hverdagsglimt på Instagram.

Jessica Alba gjør det, Jamie Oliver gjør det og Justin Bieber gjør det. Og nå gjør jammen president Obama det også. For ett år siden var det ikke så mange som hadde hørt om Instagram, og enda færre som hadde prøvd bildedelingsappen selv.
Men på de bare litt over to årene som har gått siden Stanford University vennene Kevin Systrom og Mike Krieger utviklet den nå Facebook-eide appen, har Instagram formelig eksplodert.
I dag benyttes appen av over 80 millioner brukere fra hele verden. Og norske kjendiser, som lenge har både blogget og twitret som hverdag og fest, er selvsagt ikke noe dårligere enn sine Hollywood-kolleger, og kaster seg også ivrig over fenomentet Instagram.
Bildedagbok og smart markedføring
Blogg har allerede Annette Haga fra Oslo, en en populær en sådan. Den 21-år gamle jenta sin blogg blir daglig lest av tusenvis av trofaste følgere som elsker å få innblikk i hva Haga har på seg, driver med, spiser og ferierer.
Nå bruker Haga i tillegg Instagram gjennom dagen for å dele mer hverdagsglimt med sine nesten 19 000 følgere av profilen @nettenestea.

- Instagram er så lett å bruke i farten, og bilder er jo mye morsommere enn statusoppdateringer i form av tekst, forklarer bloggeren.
- Selv henter jeg mye inspirasjon på Instagram innenfor mote, og holder meg oppdatert på hva mennesker jeg kjenner driver med.
Haga forklarer at hun i hovedsak bruker appen for å markedsføre bloggen.
- Ved å bruke hashtags er det jo lett å føre folk over på bloggen, og dermed få nye lesere. I tillegg fungerer jo også Instagram som en slags liten bildedagbok.
Selv følger bloggeren venner, andre bloggere og merkevarer som magasiner og designere.
Uhøytidelig og kjapt
Instagramme gjør også super-motebloggeren Ulrikke Lund, som du kan følge ved å søke på profilnavnet @ulrikkelundl.
- Instagram er morsomt fordi man kan dele ting så umiddelbart og man kan ta og dele bilder som på en måte blir litt mer "i øyeblikket" og uhøytidelige enn det man kanskje ser på blogger og andre steder, forklarer Lund til Det Nye.
- Jeg synes for eksempel det er morsomt å ta behind-the-scenes bilder av ting jeg er med på, og som skjer der og da, og kunne dele dette med mine følgere.
Bloggeren, som har over 16 000 følgere på Instagram, forteller at hun også henviser folk videre til bloggen ved å Instagramme et bilde, for så å forklarer at mer info er å finne på bloggen.

- På den måten fungerer jo Instagram også som en slags markedføring for bloggen, men på en morsom og personlig måte.
Selv følger Lund stort sett vennene sine, for å se hvor folk er og hva de holder på med.
Norges hotteste Instagrammere
Haga og Lund er i godt selskap, for disse norske kjendisbloggerne gjør seg også godt bemerket på Instagram:
1. Fotballfrue Caroline Berg Eriksen, med profilnavnet @fotballfrue har hele 39 000 følgere.
2. Popstjernen Tone Damlie Aaberg, @toneda, ligger hakk i hæl med 37 000 følgere.
3. Skuespiller og programleder Jenny Skavlan, @jennyskavlan, har 32 000 følgere.
4. Moteblogger, modell og it-jente Camilla Phil, @camillaphilno har 14 000 følgere.
5. Blogger og klesdesigner Maria Skappel Holzweiler, @mariaholzweiler, har nesten 9000 følgere på den populære bildedeleappen.
På verdenstoppen med 600 000 følgere
Men ingen i Norge slår 16-år gamle Andrea Brataas fra Bærum når det gjelder følgere på Instagram. For på bare 7 måneder siden Brataas åpnet profil har hun nemlig klart å få hele 600 000 følgere på den populære bilde-dele appen. Og det stopper ikke der. Den norske tenåringen, som har Instagram-profilen @fashionforall, får mellom 3000 og 10 000 nye følgere daglig - noe som har plassert henne på 71. plass på Instagrams offisielle topp hundre-brukerliste.

- Jeg var på hytta med familien og kjedet meg, forklarer Brataas om når hun bestemte seg for å lage seg en profil på Instagram.

- Flere av vennene mine benyttet appen allerede, og jeg ville se om jeg syntes det var morsomt selv.
Deler ikke egne bilder
Selv om de aller fleste som benytter Instagram deler av egne bilder, var det ikke det 16-årige Andrea bestemte seg for å gjøre da hun gikk i gang.
- Mine interesser er mote og musikk, og jeg surfer internett mye for inspirasjon. På @fashionforall begynte jeg å dele outfit- og motebilder fordi jeg også hadde lyst til å inspirere andre.
Brataas tror hun opplever å få mange følgere fra hele verden fordi klærne hun viser frem på bilder er typisk gatemote.
- Det er klær alle kan bruke, mener den mote-interesserte jenta om bildene så mange synes er flotte å se på.
At bildene hun viser frem ikke er hennes egne, og dermed faller litt utenfor det som mange mener Instagram egentlig er, plager ikke 16-åringen.
- Nei, jeg gjorde et bevisst valg om å vise bilder jeg kommer over og synes er flotte og inspirerende, forklarer Brataas.
- På Instagram har jeg både hjulpet frem små designere i startfasen og samarbeidet med større merkevarer og motebloggere. Jeg krediterer alltid hvor bildene er hentet fra, og flere har fått tusenvis av nye følgere når jeg har referert til dem på Instagram.
Den unge jenta har nå også startet blogg, hvor hun planlegger å kanskje dele litt bilder av seg selv også, og ikke bare andres motevalg og ideer.
Et Instagram-bilde mer enn tusen ord
At bilder er morsommere og mer beskrivende enn tekst hersker det liten tvil om.
- Jeg tror på en måte at verden hadde ventet en stund på et nytt teknologisk univers, forklarer trendforsker og sosialantropolog Gunn Helen Øye i Eye;Watch.

- Facebook er på en måte det det er, og har stått litt stille de siste årene, og til tross Twitters økende og store popularitet, så hadde jo det også gått sine runder på en måte. Nå ville verden ha noe nytt, og så kom Instagram.
Trendforskeren mener bestemt at noe at det som gjorde at bildedelingsappen slo an som den gjorde, var rett og slett ned til god timing.
- Bilder er jo så utrolig mye sterkere enn ord og tekst, og det er jo nesten en selvfølge at kjendiser, som er helt avhengige av å holde fjeset sitt friskt i minne hos tilhengere og media, vil benytte seg av denne typen medium, forklarer Øye.
- I tillegg er bilder så raske. Man trenger ikke i viden vei beskrive hva det dreier seg om, hva man driver med, har på seg eller spiser, for alle ser det jo med en gang likevel.
Eksperten mener Instagram står sterkt som en nytt globalt rom.
- Mennesker er jo av natur nysgjerrige, og vil alltid synes det er spennende å kunne få et innblikk i hva andre foretar seg, enten det dreier seg om naboer eller kjendiser.
Instagram etikette
Selv om Instagram kommer med befriende få skrevne regler, eksisterer det likevel noen velmente råd som du bør vurdere å rette deg etter om du vil bli en populær Instagrammer:
1. Unngå klisjéene
Det kommer alltid til å være noen ting som er mer fristende å dele bilder av enn andre. Hva du har på beina. hva du spiser til middag, den søte katta som holder til på gårdsplassen, men unngå å bli en Instagram Klisjé. Følgerne dine synes sikkert det er morsomt med disse bildene nå og da, men du bør kanskje finne på noe nytt nå og da om du vil at følgerne dine skal synes du viser noe som er verdt å følge deg for.


2. Tenk over hva folk IKKE vil se
Noen bilder er absolutt bedre å IKKE poste på Instagram. Bruk hodet. Ingen vil se fyllabilder av noen i kompisgjengen på do. Ei heller er bilder av dop, pornografisk innhold og rare kroppsbilder noe noen ønsker å se på her.
3. Hei! Den var min!
Det er verken spesielt smart eller faktisk lovlig å ta en screen-shot av noen andre sitt Instagram bilde, forandre litt på filteret og så poste og late som om bildet er ditt.
4. Ikke overdriv
Jo da, du kan fin ta flere bilder om dagen og laste opp på Instagram, men om du ikke poster på en uke, for så å spamme følgerne dine med 14 bilder på 7 minutter, så er dette bare irriterende - og kan absolutt gjøre at du mister følgere.
5. #DuErIrriterende
Hashtags gjør at du lettere kan finne bilder og kategorier, og brukes på samme måte på Instagram som mange kanskje er kjent med fra Twitter. For eksempel; tar du et bilde av Operahuset, kan en passende hashtag være #oslo eller kanskje "arkitektur. Men å drukne et bilde i mer eller mindre irrelevante hashtags er bare frustrerende for følgere.
6. Utøv litt selvkontroll
Det er en ting og ta ett og annet bilde av deg selv, men å bombardere følgere med selvportretter er bare litt harry. Ingen trenger å se fjeset ditt fra 3 ulike vinkler, eller favorittgenseren fremstilt med alle 17 filtrene.
7. Vigdis Venneløs
Det er en ting å ønske seg flere følgere og venner på sosiale medier, men blir det ikke litt desperat om du skriver "vær så snill å følge meg" eller "please lik mine bilder" når du kommenterer hos andre?? Vær smart, lag kult innhold, vær interaktiv med andre, og du kommer garantert til å få følgere - uten å måtte tigge om det.
Kilder: Mashable, Huffington Post, CNN, sosial media ekspert Lilach Bulloch,