Jessica Alba gjør det, Jamie Oliver gjør det og Justin Bieber gjør det. Og nå gjør jammen president Obama det også. For ett år siden var det ikke så mange som hadde hørt om Instagram, og enda færre som hadde prøvd bildedelingsappen selv.

Men på de bare litt over to årene som har gått siden Stanford University vennene Kevin Systrom og Mike Krieger utviklet den nå Facebook-eide appen, har Instagram formelig eksplodert.

I dag benyttes appen av over 80 millioner brukere fra hele verden. Og norske kjendiser, som lenge har både blogget og twitret som hverdag og fest, er selvsagt ikke noe dårligere enn sine Hollywood-kolleger, og kaster seg også ivrig over fenomentet Instagram.

Bildedagbok og smart markedføring

Blogg har allerede Annette Haga fra Oslo, en en populær en sådan. Den 21-år gamle jenta sin blogg blir daglig lest av tusenvis av trofaste følgere som elsker å få innblikk i hva Haga har på seg, driver med, spiser og ferierer.

Nå bruker Haga i tillegg Instagram gjennom dagen for å dele mer hverdagsglimt med sine nesten 19 000 følgere av profilen @nettenestea.

Kjapt og visuelt; det er ingen tvil om at det er lett å bli hektet på Instagram, både som følger og bruker.

FÅR FLERE FØLGERE TIL BLOGGEN: Den norske suksess-bloggeren Annette Haga, også kjent som Nette Nestea, synes Instagram er en flott måte å kunne dele bilder med følgerne sine gjennom dagen. © FOTO: Instagram/@nettenestea og Annette Haga

Slik kommer du i gang med Instagram

1. Last ned appen.

2. Lag deg en profil.

3. Ta et bilde med telefonen.

4. Åpne det i Instagram.

5. Bruk ett av de 17 ulike filtrene for å gjøre bildet ditt enda kulere.

6. Forklar deg i korthet hva bildet handler om - gjerne med bruk av #-tegnet, såkalte hashtags.

7. Publiser. Vips; du er en Instagrammer.

Videre kan du søke etter venner, kjendiser, bloggere eller merkevarer (som magasiner, klesmerker ) som du vil følge. Når du har trykket deg som følger av disse, vil disse personenes bilder dukke opp i feed'en din når du åpner Instagram.

- Instagram er så lett å bruke i farten, og bilder er jo mye morsommere enn statusoppdateringer i form av tekst, forklarer bloggeren.

- Selv henter jeg mye inspirasjon på Instagram innenfor mote, og holder meg oppdatert på hva mennesker jeg kjenner driver med.

Haga forklarer at hun i hovedsak bruker appen for å markedsføre bloggen.

- Ved å bruke hashtags er det jo lett å føre folk over på bloggen, og dermed få nye lesere. I tillegg fungerer jo også Instagram som en slags liten bildedagbok.

Selv følger bloggeren venner, andre bloggere og merkevarer som magasiner og designere.

Uhøytidelig og kjapt

Instagramme gjør også super-motebloggeren Ulrikke Lund, som du kan følge ved å søke på profilnavnet @ulrikkelundl.

- Instagram er morsomt fordi man kan dele ting så umiddelbart og man kan ta og dele bilder som på en måte blir litt mer "i øyeblikket" og uhøytidelige enn det man kanskje ser på blogger og andre steder, forklarer Lund til Det Nye.

- Jeg synes for eksempel det er morsomt å ta behind-the-scenes bilder av ting jeg er med på, og som skjer der og da, og kunne dele dette med mine følgere.

Kjendisene elsker Instagram.

MOTEBLOGGER: Lund deler mange flotte mote-øyeblikk med sine over 16 000 følgere på Instagram. © FOTO: Ulrikke Lund Instagram/@ulrikkelundl

Bloggeren, som har over 16 000 følgere på Instagram, forteller at hun også henviser folk videre til bloggen ved å Instagramme et bilde, for så å forklarer at mer info er å finne på bloggen.

- På den måten fungerer jo Instagram også som en slags markedføring for bloggen, men på en morsom og personlig måte.

Selv følger Lund stort sett vennene sine, for å se hvor folk er og hva de holder på med.

Norges hotteste Instagrammere

Haga og Lund er i godt selskap, for disse norske kjendisbloggerne gjør seg også godt bemerket på Instagram:

1. Fotballfrue Caroline Berg Eriksen, med profilnavnet @fotballfrue har hele 39 000 følgere.

2. Popstjernen Tone Damlie Aaberg, @toneda, ligger hakk i hæl med 37 000 følgere.

3. Skuespiller og programleder Jenny Skavlan, @jennyskavlan, har 32 000 følgere.

4. Moteblogger, modell og it-jente Camilla Phil, @camillaphilno har 14 000 følgere.

5. Blogger og klesdesigner Maria Skappel Holzweiler, @mariaholzweiler, har nesten 9000 følgere på den populære bildedeleappen.

Instagram er den nye IT dillen.

HVERDAGSGLØTT: Gjennom Instagram kan vi tettere enn noen gang før følge med på hva kjente fjes driver med i løpet av dagen. Hva de spiser, kjøper, har på seg og gjør. © FOTO: Instagram, @camillaphilno, @doneda, @mariaholzweiler, @jennyskavlan, @fotbalfrue

Den norske tenåringen har bare vært på Instagram siden i januar i år, og har allerede over 600 000 følgere.

SUKSESS: 16-år gamle Andrea Brataas ligger på verdenstopplisten over flest følgere på den populære bilde-dele appen. © FOTO: Privat

På verdenstoppen med 600 000 følgere

Men ingen i Norge slår 16-år gamle Andrea Brataas fra Bærum når det gjelder følgere på Instagram. For på bare 7 måneder siden Brataas åpnet profil har hun nemlig klart å få hele 600 000 følgere på den populære bilde-dele appen. Og det stopper ikke der. Den norske tenåringen, som har Instagram-profilen @fashionforall, får mellom 3000 og 10 000 nye følgere daglig - noe som har plassert henne på 71. plass på Instagrams offisielle topp hundre-brukerliste.

- Jeg var på hytta med familien og kjedet meg, forklarer Brataas om når hun bestemte seg for å lage seg en profil på Instagram.

- Flere av vennene mine benyttet appen allerede, og jeg ville se om jeg syntes det var morsomt selv.

Deler ikke egne bilder

Selv om de aller fleste som benytter Instagram deler av egne bilder, var det ikke det 16-årige Andrea bestemte seg for å gjøre da hun gikk i gang.

- Mine interesser er mote og musikk, og jeg surfer internett mye for inspirasjon. På @fashionforall begynte jeg å dele outfit- og motebilder fordi jeg også hadde lyst til å inspirere andre.

Brataas tror hun opplever å få mange følgere fra hele verden fordi klærne hun viser frem på bilder er typisk gatemote.

- Det er klær alle kan bruke, mener den mote-interesserte jenta om bildene så mange synes er flotte å se på.

At bildene hun viser frem ikke er hennes egne, og dermed faller litt utenfor det som mange mener Instagram egentlig er, plager ikke 16-åringen.

- Nei, jeg gjorde et bevisst valg om å vise bilder jeg kommer over og synes er flotte og inspirerende, forklarer Brataas.

- På Instagram har jeg både hjulpet frem små designere i startfasen og samarbeidet med større merkevarer og motebloggere. Jeg krediterer alltid hvor bildene er hentet fra, og flere har fått tusenvis av nye følgere når jeg har referert til dem på Instagram.

Den unge jenta har nå også startet blogg, hvor hun planlegger å kanskje dele litt bilder av seg selv også, og ikke bare andres motevalg og ideer.

Det er mange som synes 16-åringens bilder er lekre å se på, tydeligvis.

MOTEINSPIRASJON: Andrea deler andres bilder, men er nøye med å kreditere og lenke tilbake til originalkilden. © FOTO: Instagram/@fashionforall

Et Instagram-bilde mer enn tusen ord

At bilder er morsommere og mer beskrivende enn tekst hersker det liten tvil om.

- Jeg tror på en måte at verden hadde ventet en stund på et nytt teknologisk univers, forklarer trendforsker og sosialantropolog Gunn Helen Øye i Eye;Watch.

- Facebook er på en måte det det er, og har stått litt stille de siste årene, og til tross Twitters økende og store popularitet, så hadde jo det også gått sine runder på en måte. Nå ville verden ha noe nytt, og så kom Instagram.

Trendforskeren mener bestemt at noe at det som gjorde at bildedelingsappen slo an som den gjorde, var rett og slett ned til god timing.

- Bilder er jo så utrolig mye sterkere enn ord og tekst, og det er jo nesten en selvfølge at kjendiser, som er helt avhengige av å holde fjeset sitt friskt i minne hos tilhengere og media, vil benytte seg av denne typen medium, forklarer Øye.

- I tillegg er bilder så raske. Man trenger ikke i viden vei beskrive hva det dreier seg om, hva man driver med, har på seg eller spiser, for alle ser det jo med en gang likevel.

Eksperten mener Instagram står sterkt som en nytt globalt rom.

- Mennesker er jo av natur nysgjerrige, og vil alltid synes det er spennende å kunne få et innblikk i hva andre foretar seg, enten det dreier seg om naboer eller kjendiser.

Mediaekspertene mener Instagram er ypperlig for kjendisene, som nå får en større kontroll over hvilke bilder av dem som

HER ER MEG OG MINE: Fantastic Four skuespillerinnen Jessica Alba deler bilder av både reiser, innkjøp og de super-søte småjentene sine på sin Instagram-konto. © FOTO: Instagram/@jessicaalba

Nå kan du stalke favorittkjendisene dine på nok et sosialt medium.

KJENTE INSTAGRAMMERE: Både Victoria Beckham, Kourtney Kardashian og Nicky Hilton ser også sitt snitt til å dele snapshots fra dagen sin med sine tusenvis av følgere. © FOTO: Instagram/@victoriabeckham, @kourtneykardash og @nickyhilton

Kjendiser på Instagram

Her er noen av Hollywood-kjendisene du kan følge på Instagram:

1. Jessica Alba, @jessicaalba

Her ser du: Massevis av søte babyer kledt i enda søtere kostymer, jentekvelder på byen, fristende hjemmelaget mat og misunnelsesverdige feriebilder.

2. Heidi Klum, @heidiiklum

Her ser du: Behind-the-scenes fra mote-fotograferinger, familie, solbrune ferie-snaps, natur og mat.

3. Britney Spears, @britneyspears

Her ser du: Mest bilder av henne selv som opptrer. Ett og annet familiebilde.

4. Justin Bieber, @justinbieber

Her ser du: Kos og klemmer med kjæresten Selena Gomez, valper, babyer og kule joggesko-kjøp.

5. Kortney Kardashian, @kortneykardash

Her ser du: Enda mer søte barn, berømte søstre, beryktede rappere, statuer, mat og hverdag.

6. Jamie Oliver, @jamieoliver

Her ser du: Matporno på sitt beste og yndige barn - gjerne i rural setting på den engelske landsbygda.

7. Kim Kardashian, @kimkardashian

Her ser du: Mye kyssing på nevøen Mason, usminkede grimase-bilder og alt som involverer å ikke ha på seg mer enn en BH.

Instagram etikette

Selv om Instagram kommer med befriende få skrevne regler, eksisterer det likevel noen velmente råd som du bør vurdere å rette deg etter om du vil bli en populær Instagrammer:

1. Unngå klisjéene

Det kommer alltid til å være noen ting som er mer fristende å dele bilder av enn andre. Hva du har på beina. hva du spiser til middag, den søte katta som holder til på gårdsplassen, men unngå å bli en Instagram Klisjé. Følgerne dine synes sikkert det er morsomt med disse bildene nå og da, men du bør kanskje finne på noe nytt nå og da om du vil at følgerne dine skal synes du viser noe som er verdt å følge deg for.

2. Tenk over hva folk IKKE vil se

Noen bilder er absolutt bedre å IKKE poste på Instagram. Bruk hodet. Ingen vil se fyllabilder av noen i kompisgjengen på do. Ei heller er bilder av dop, pornografisk innhold og rare kroppsbilder noe noen ønsker å se på her.

3. Hei! Den var min!

Det er verken spesielt smart eller faktisk lovlig å ta en screen-shot av noen andre sitt Instagram bilde, forandre litt på filteret og så poste og late som om bildet er ditt.

4. Ikke overdriv

Jo da, du kan fin ta flere bilder om dagen og laste opp på Instagram, men om du ikke poster på en uke, for så å spamme følgerne dine med 14 bilder på 7 minutter, så er dette bare irriterende - og kan absolutt gjøre at du mister følgere.

5. #DuErIrriterende

Hashtags gjør at du lettere kan finne bilder og kategorier, og brukes på samme måte på Instagram som mange kanskje er kjent med fra Twitter. For eksempel; tar du et bilde av Operahuset, kan en passende hashtag være #oslo eller kanskje "arkitektur. Men å drukne et bilde i mer eller mindre irrelevante hashtags er bare frustrerende for følgere.

6. Utøv litt selvkontroll

Det er en ting og ta ett og annet bilde av deg selv, men å bombardere følgere med selvportretter er bare litt harry. Ingen trenger å se fjeset ditt fra 3 ulike vinkler, eller favorittgenseren fremstilt med alle 17 filtrene.

7. Vigdis Venneløs

Det er en ting å ønske seg flere følgere og venner på sosiale medier, men blir det ikke litt desperat om du skriver "vær så snill å følge meg" eller "please lik mine bilder" når du kommenterer hos andre?? Vær smart, lag kult innhold, vær interaktiv med andre, og du kommer garantert til å få følgere - uten å måtte tigge om det.

Kilder: Mashable, Huffington Post, CNN, sosial media ekspert Lilach Bulloch,

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!