ALT MED MÅTE: For mye av det gode er aldri bra, dette gjelder også for sunn mat. Avokado inneholder mye sunt fett, men i for store mengder kan det ha negativ effekt. Roelsen anbefaler også å kutte ned på kaffe latten.=

ALT MED MÅTE: For mye av det gode er aldri bra, dette gjelder også for sunn mat. Avokado inneholder mye sunt fett, men i for store mengder kan det ha negativ effekt. Roelsen anbefaler også å kutte ned på kaffe latten. © Foto: Crestock.

10 kalorifeller

1. Du spiser for mye utenom måltidene

En liten latte, en mandarin her og en håndfull nøtter der. Det er fort gjort å spise halvparten av de kaloriene du trenger utenom måltidene.

2. Du spiser for store porsjoner

Det er ikke alltid hva du spiser som er det verste, men hvor mye. Tenk over størrelsen på måltidene dine.

3. Du spiser sunt, men fett

Vær forsiktig med avokado, nøtter og oliven. De er gode erstattere for sukker, men selv om fettet er sunt kan det likevel legge seg på magen.

4. Du drikker deg til kaloriene

Drikker du flere kaffe med melk og en smoothie i løpet av en dag, og til og med et par glass vin til middagen, kommer du fort opp i over 800 kalorier bare på drikke.

5. Du er et matvanedyr

Det kan være din faste bagel med ost, eller en type rugbrød du ikke klarer deg uten. I de mest innarbeidede vanene dine kan det gjemme seg kalorier du ikke tenker over.

6. Du er for fanatisk

Det er ikke sunt å bruke for mye energi på å være sunn.Mange trenger å lære å spise normalt igjen, fordi de har glemt hva de egentlig liker. De spiser bare det som er "riktig".

7. Du spiser for mye sukker

Kjeks, kaker, søtsaker og alkohol får blodsukkeret i gang, så du blir insulinpåvirket. Det er usunt og kan føre til diabetes 2.

8. Du er en motespiser

Du spiser sushi fordi det er sunt og ser lekkert ut. Men liker du det egentlig? Prøv å tenke på hva du har lyst på, og følg denne lysten de neste to dagene.

9. Du spiser med hodet

Husk at mat har med nytelse å gjøre, og at vi faktisk ikke vet helt hva som styrer alle fordøyelsesprosessene. Prøv å la kroppen være med å bestemme, både når du velger mat og når du spiser den. Nyt det du spiser.

10. Du bruker mat som belønning

Hvis du bruker mat som belønning eller trøst, legger du fort på deg. Prøv å finne andre belønningsmetoder, og se hva som skjer.

Veier du stadig to eller flere kilo for mye, og kan ikke forstå hvorfor? Da kan det faktisk hende at du ikke spiser så lite og sunt som du tror.

Det er du nok ikke alene om heller. Ernæringsterapeut Margrethe Roelsen opplever at mange flere kvinner er kostforvirret nå enn før.

Klientene hennes roter veldgi med begrepene sunn og slankende, og en del av dem har lagt seg til uvanen å spise nøtter og tørket frukt i tide og utide, eller de drikker litervis av kaffe latte.

Mange fokuserer dessuten mye på hva de burde spise istedenfor hva de har lyst på.

Se kosten i øynene

Det er ikke meningen at du skal telle kalorier hver dag, med mindre du har et alvorlig vektproblem. Men det kan være lurt å bli bevisst på hva du spiser når og hvorfor.

Margrethe Roelsen hjelper kvinner å finne tilbake til en sunn og naturlig måte å spise på, slik at det gir nytelse og skikkelig næring på samme tid.

Dette er hennes råd til hvordan du avslører de skjulte kaloriene i kostholdet ditt, og hvordan du kan gjøre endringer.

Forskjellige typer kalorier

Det kan være verdt å huske på at kroppen din faktisk skiller mellom forskjellige slags kalorier, og håndterer dem ulikt. Det er for eksempel forskjell på om du spiser varme eller kalde kokte poteter. De kalde metter lenger, og stivelsen brytes langsommere ned i kroppen.

Samme mengde kalorier fra henholdsvis mandler og pisket krem blir også behandlet forskjellig. Det kan skyldes at kostfibrene i mandlene tar lenger tid å fordøye, og noen av dem passerer kanskje gjennom systemet ufordøyd.

Vi vet faktisk ikke alt om hvordan kroppen bryter ned og tar opp forskjellige matvarer, men mye tyder på at nøtter er mindre fetende enn kake, selv om mengden du spiser tilsvarer samme antall kalorier.

Det betyr ikke at du kan spise ubegrenset med mandler, men at du generelt, ved å velge naturlige, fiberrike matvarer som ikke er bearbeidet på noen måte, oppnår mer metthet og sunnhet per kalori.

Vekttap: Du legger antagelig på deg mindre av grove, fiberrike kalorier.

Ikke ha karbo-angst

Akkurat nå er det sukker mange kvinner er reddest for, mens det for noen år siden var fettet som var den største fienden. Men det er egentlig ingen god idé å bli for kategorisk når det kommer til kostholdet sitt.

Istedenfor å dele mat inn i to grupper, mat som er ok og mat som ikke er ok, bør man unngå enhver form for fanatisme. Best og mest varig metthetsfølelse oppnår du hvis du kombinerer de tre næringskildene proteiner, fett og karbohydrater i samme måltid.

Margrethe Roelsen anbefaler sine klienter å ta en vurdering av kostvanene hver tredje uke. Se tilbake og sjekk om du har begynt å spise for mye av noen typer mat. Variasjon er nemlig viktig.

Husk for eksempel å ikke unngå karbohydrater helt, de er nemlig viktig føde for hjernen.

Fem frukt og grønt

På mange arbeidsplasser har man droppet turene til sjokoladeautomaten og i stedet fått i gang en fruktordning. En kurv med frukt som man kan gå og forsyne seg av i løpet av dagen, er ganske vanlig. Men dette kan også være en kalorifelle.

Når helsemyndighetene anbefaler fem om dagen, mener de faktisk at bare to av disse skal være frukt. Mange tror at de kan spise så mye frukt de vil, men igjen må man skille mellom sunnhet og kalorier.

Det er klart at naturlig fruktsukker og væske er bedre å få i seg enn sukkeret og e-stoffene i godteri, men det er likevel ikke lurt å spise fem frukt om dagen.

Vekttap: Ved å gå fra fem stk. frukt om dagen til to stk. frukt og tre stk. grønnsaker, er det 150 kalorier å spare. Det tilsvarer et vekttap på 7 kilo i løpet av et år.

Avokado er jo sunt

Du risikerer dessverre å legge på deg hvis du spiser store mengder mat, også om maten er sunn. Ny kunnskap om supermat kan forlede oss til å tro at jo mer avokado, olivenolje, gojibær og blåbær vi spiser, desto sunnere blir vi. Men det er ikke slik det henger sammen.

- Jeg ser ofte folk spise halvannen avokado til lunsj, og det er alt for mye fett, sier Margrethe Roelsen.

Avokado er nemlig ikke en skikkelig grønnsak. Ernæringsmessig, hvis du kikker på den kjemiske sammensetningen, er det jo bare fett. Sunt fett for så vidt, men likevel fett.

- Kroppens behov for fett er ca 25 prosent av de daglige kaloriene, så etter en slik avokadofrokost har du kanskje 5- 10 prosent (omkring 175 kalorier) av fettkvoten din igjen å rutte med resten av dagen.

Er du nuts?

Kjerner, nøtter og frø er blitt populære, blant annet fordi de inneholder sunne fettstoffer. Mange har begynt å spise nøtter som et sunt mellommåltid i stedenfor brød eller søtsaker.

Det sies at nøtter stabiliserer blodsukkeret, men det stemmer ikke helt. Forskjellen på nøtter og raske karbohydrater er at nøttene ikke får blodsukkeret til å stige fort og så falle igjen, slik sukker gjør.

Men mange har lagt seg til uvanen å spise nøtter istedenfor skikkelig mat, og det duger ikke. Hvis du spiser sunt, elsker nøtter og veier to kilo for mye, kan du spare 100-300 kalorier per dag ved å kutte ned på nøtteinntaket ditt - eller droppe dem helt en periode.

Vekttap: 0,5 kilo på 10 dager.

Kaloribombe

Kaffe latte er den store kaloribomben for de som oppfatter kaffe som harmløs så lenge den er med lettmelk. Men det blir jo fort tre kopper i løpet av en dag, og det er også kalorier.

Faktisk er det så mye som 400-500 kalorier om dagen. Du tjener derfor mye på å kutte ned.

Vekttap: 1 kg på 15 dager.

Alkohol

For mange er det vinen som står for de to siste kiloene. Alkohol er (dessverre) unødvendige kalorier. Leveren kan ikke utføre sine normale rensefunksjoner så lenge du har alkohol i kroppen.

Drikker du normalt rundt sju enheter ukentlig, kan du avlaste leveren og spare ca 700 kalorier ved å skjære ned til halvparten.

Vekttap: 0,5 kg på 30 dager.

Les også:

Flytende kaloribomber

18 trendy shortser

Derfor bør du tørrbørste kroppen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!