GLUTENFRITT: En glutenfri deig krever litt mer innsats for at den skal bli vellykket. © FOTO: Cøliakiforeningen

Gluten er en viktig bestanddel i deigen når vi baker. Når det fjernes byr det på problemer for mange av de som skal bake glutenfritt.

Hardt og tørt

- Det er vanskelig å finne riktig konsistens på deigen sier Ida Lillehagen fra Hamar. Hun er glutenallergiker og forteller at det fort blir for mye mel. Det gjør bakverket hardt og tørt.

- Bruker du for lite mel blir deigen så klissete at den blir vanskelig å håndtere forklarer Lillehagen.

Korte fibre

- Når gluten blir fjernet fra melet blir fibrene korte. Det er årsaken til at bakverket smulete og lite holdbart, forklarer Trine Davidsen. Hun er bakeleder i Cøliakiforeningen.

Da må man erstatte dette med fiberhusk for å forlenge fibrene igjen. Fiberhusk er pulveriserte Psyllium frøskall, og er et must når du skal bake glutenfri gjærdeig (Med unntak av pizzadeig). Deigen blir smidigere og bakverket saftigere. I tillegg smuler bakverket mindre.

- Kulturmelk, Kefir eller Kesam er også med og bidrar til et saftigere og mer holdbart resultat. Tåler du melk anbefaler jeg å bruke dette også avslutter Davidsen.

Her er bakelederes tips til hvordan du får suksess med en glutenfri deig:

1. Ikke slump

Baker du glutenfritt nytter det ikke å slumpe. Vær nøye med mål og vekt.

2. Klissete deig

Noen deiger kan man elte og bake ut med hendene. Da gjelder det å være lett på hånda og ikke klisse til fingrene.

Er deigen så klissete at du ikke kan ta i dem bruker du en god kjøkkenmaskin til eltingen. Fordel så deigen i formene med en slikkepott. Skal du lage pølsebrød kan du bruke en sprøytepose og skal du lage boller eller hamburgerbrød kan du bruke en isskje.

3. Spar på melet

Bruk så lite mel som mulig ved utbaking. Hvis deigen blir for tørr, blir også det ferdige bakverket tørt.

Meltyper

Vi har fått mange glutenfrie meltyper å velge i, og de har alle ulike bakeevner. Noen meltyper egner seg bedre til gjærbakst enn andre.

I kakeoppskrifter kan du som regel bare bytte ut hvetemelet med et glutenfritt alternativ, men noen typer egner seg også her bedre enn andre.

Cøliakiforeningen har egne bakekurs. De arrangeres i de fleste norske fylker.

Følg Sjuve på Twitter, så får du svar på alt du lurer på om mat

Vil du ha gode oppskrifter i innboksen din hver fredag? Klikk her

Les også:

Test av salami

10 tips til en bedre matpakke

Dette er god tapas

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!