Vi er vant til å se Hellstrøm pusser opp restaurantene han besøker. Men på spisestedet "Opsahls gjestegård" i Bodø, fikk han seg en skikkelig overraskelse da han vendte tilbake noen uker senere. Da var de ansatte, inkludert kokken, i full gang med å kaste ut hele Hellstrøms innredning.

Første gang vi egentlig la merke til "Opsahls gjestegård" hadde de allerede skiftet navn til "Opsahl mat- og vinstue". Hellstrøm hadde allerede vært på besøk. Og det er kanskje ikke så rart at han kom nettopp hit, siden selv Bodøfolk knapt visste at stedet finnes?

Det å besøke en "Hellstrømmet" restaurant før man ser programmet kjennes litt som ekstremsport, vil man få se et kjøkken med mugg og groe, uappetittlige vaner hos personalet og få mental matforgiftning ved tanken på hva man har inntatt? Vel, det problemet opplevde vi ikke ved Opsahls - som har nyåpning samme dag som programmet vises!

Slanket menyen

I programmet så vi at Hellstrøm og den nye daglige lederen ryddet opp og ga restauranten en klassisk stil. Eierne har visst tatt Hellstrøm på alvor, og har ansatt ny daglig leder, men har beholdt kokken som fikk Hellstrøm til å banne og til og med utnevnt ham til kjøkkensjef. Menyen er slanket etter Hellstrømske prinsipper, og inneholder forholdsvis enkle, klassiske retter uten å være verken nyskapende eller spennende. På åpningsdagen er det fire forretter, fire hovedretter- likt fordelt på fisk og kjøtt - og tre klassiske desserter. Ingen lokale retter så vidt vi kan se, og det er lite hensyn til sesong.

Hellstrøm snakket med lokalavisen mens han var i Bodø, og gjorde det klart at etter hans besøk skulle "p osesupper, posesauser og frossenfisk" være historie, at det skulle satses på "inspirert, fersk fisk på menyen og sauser laget fra grunnen av." Det skulle "satses på lokale råvarer" og "lokale leverandører". Nye Opsahls forespeiler oss lokale spesialiteter, men understreker at menyen på åpningsdagen ikke er endelig. De skal variere menyen med årstidene, ha inn gjestekokker og satse på mat. Målet ser ut til å være å drive en fransk bistro. På åpningsdagen er det i underkant av ti gjester i restauranten, langt flere sitter i resepsjonen og ser på TV3.

Eksepsjonelt god service

Eivind Hellstrøm vektlegger også at det er et problem for driften at Opsahl Gjestegård er en familiebedrift. Et av Hellstrøms store ankepunkter var personalet, som ikke tok ansvar eller forholdt seg til faste rammer og noe så grunnleggende som en reservasjonsbok. Allerede i programmet gjorde den nye daglige lederen det klart at det skulle endres, og etter tre uker i jobben har han skiftet innredning (igjen) og er klar for inntil 40 gjester. Om det blir det "kule kultstedet" Hellstrøm så for seg da han snakket med Avisa Nordland gjenstår å se, ambisjonene er definitivt til stede.

Og på åpningskvelden er det en ting man legger merke til - servicenivået i restauranten er eksepsjonelt høyt. Dessverre fungerer ikke kommunikasjonen med kjøkkenet 100%, men her er det nok store forbedringsmuligheter i og med at serveringssiden er så profesjonell.

Maten ikke noe å skryte av

Forrettene vi får servert er mildt sagt lite imponerende, lam i en slags lefse med en underlig saus og en lite spennende laksetallerken. Inntrykket blir ikke mye bedre når hovedrettene kommer på bordet. Kjøkkensjef Terje har visst bestemt seg for å ikke slutte som kokk likevel, men har i alle fall tatt Hellstrøm på alvor når det gjelder krydringen. Alt vi får servert er overkrydret, særlig er sausene saltet med særdeles raus hånd. Muligens har han puttet Maldonsaltet i en av pepperkvernene han fikk? Vi klarer ikke helt å identifisere sausene, og krydringen gjør at det meste smaker mer underlig enn godt.

Vi avslutter med en Crème brulee som dessverre har visse eggerøre-tendenser og en sitron-sabayon som har mer til felles med vaniljesaus. Muligens ville sjokolademousse vært et bedre valg?

Kjøkkensjef Terje fikk Hellstrøm til å banne, og vi skjønner hvorfor. Potensialet er der, men så langt ser vi lite av det vi blir lovet og håper på. Lokalet er hyggelig og plasseringen faktisk god hvis man ønsker å drive en litt annerledes, god restaurant i Bodø. Men da må kokken jobbe med gjennomføringen og det høye servicenivået må smitte fra restaurant til kjøkken. Hellstrøm ble irritert over at de ikke fortsatte der han slapp, og det virket ikke som at han hadde hatt noen varig effekt på kjøkkenet, men vi ser fram til å se hva Kjell Arne gjør det til.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!