Amerikanerne svikter egen whiskey

Sliter hjemme, øker ute

De amerikanske whiskeyene Jack Daniels og Jim Beam sliter på hjemmebane, men reddes av økende salg i utlandet.

SLITER PÅ HJEMMEBANE: Amerikanske whisy selger dårligere på hjemmebane, noe som kan skyldes finanskrisen. Redningen er økende salg på verdensmarkedet.
SLITER PÅ HJEMMEBANE: Amerikanske whisy selger dårligere på hjemmebane, noe som kan skyldes finanskrisen. Redningen er økende salg på verdensmarkedet. Foto: Foto: Inge Lundereng
Sist oppdatert
JACK DANIELS OG INGE: Vi Menns Inge Lundereng på Cack Daniles-fabrikken i Lynckburg, Tennesse - ingen dårlig dag på jobb!
JACK DANIELS OG INGE: Vi Menns Inge Lundereng på Cack Daniles-fabrikken i Lynckburg, Tennesse - ingen dårlig dag på jobb! Foto: Foto: Inge Lundereng
SVIKTES: Jack Daniels er en tradisjonsrik amerikansk whiskey, men nå har amerikanske forbrukere lagt whiskeyen på is.
SVIKTES: Jack Daniels er en tradisjonsrik amerikansk whiskey, men nå har amerikanske forbrukere lagt whiskeyen på is. Foto: Foto: Inge Lundereng

Jim Beam og Jack Daniels velges for øyeblikket vekk av tørste amerikanere. Dette til torss for at trenden siden årtusenskiftet har vært at amerikanske forbrukere heller velger brennevin enn øl.

De nordamerikanske whiskeyprodusentene unngår krise ved at salget i resten av verden fortsetter å øke, hadde det ikke vært for dette, ville det sett svart ut for amerikansk whiskeybransje, skriver business.dk.

De to store merkene selger mer i utlandet enn på hjemmemarkedet. I Vest-Europa og Australia, skulle man kanskje tro at og skotske og irske whiskyer ble fortrukket, men her tar amerikanerne markedsandeler. I gjennomsnitt har de to store amerikanske whiskyene hatt en økning på seks prosent årlig de siste ti årene.

LES OGSÅ:

Whiskeyby med alkoholforbud

Whiskeyens vugge

Whiskyenes bestselgere

Slik blir du en whiskykjenner

Størst i verden

For fire år siden ble Jack Daniels verdens mestselgende whiskymerke. Frem til da var det skotske Johnny Walker som lå øverst på hylla.

- Amerikansk whiskey har mulighet til å vokse raskere enn andre på verdensmarkedet. En av fordelene er den har, er at den er mye lettere å blande drinker av sammenliknet med skotsk whisky, sier Paul Varga til Reuters. Varga er administrerende direktør i selskapet Brown-Forman, som produserer Jack Daniels.

Whisky med bærsmak

Tennesse-whiskyen Jack Daniels har solgt mer enn Kentucy-bourbonen Jim Beam i tolv år. I disse dager forsøker Fortune Brands, som eier Jim Beam, å ta igjen markedsandeler. Det gjøres på en måte som ikke kan sies å bygge opp under macho-stempelet mange setter på amerikansk whiskey:

Etter modell av vodka-produsentens suksess, lanseres whiskey tilsatt frukt. Først ut, i sommer, var Jim Beam med kirsebærsmak.

Dobbelt så mye whiskey som cognac, men whisky størst

Amerikansk whiskeyindustri produserte 28,3 millioner kasser med brennevin i 2008. Det er mer enn det dobbelte av hva franske Cognac-produsenter leverte, de landet på 12,4 millioner kasser. Likevel er den skotske whiskyindustrien størst. Fra Skottland kom rundt 100 millioner kasser, ifølge Reuters.

En kasse defineres som12 flasker med 750 ml. brennevin.

LES OGSÅ:

Whisky og is

- Det er klart dere kan lage whisky i Norge

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også