Skvip og "hype" er de ordene som gjerne først renner en vinkjenner i hu når det blir snakk om Beaujolais Noveau. Det finnes selvsagt hederlige unntak, men før vi kommer inn på disse, kan det være greit med litt bakgrunnsinformasjon.

Beaujolais ligger lengst syd i Burgund, like nord for Lyon. I motseting til områdene lenger nord, bruker man ikke Pinot Noir som rødvinsdrue, men Gamay. Selve vinmakingsprosessen er også anderledes. I Beaujolais bruker man noe som kalles macération carbonique, som gir lette og fruktige viner.

Tre kvalitetsnivåer

I Beaujolais opererer man med tre kvalitetsnivåer basert på geografi. Den enkleste heter rett og slett Beaujolais og kan komme fra hvor som helst i området. Mellomnivået er mer avgrenset geografisk og kalles Beaujolais-Villages. Når vi kommer opp på det øverste nivået, står det ikke lenger Beaujolais på etikettene, men navnet til en av de ti såkalte cru'ene, hvor Fleurie og Moulin-à-Vent er blant de mest kjente.

PR-stunt

På 50-tallet fikk Beaujolais-distriktet lov i henhold til det franske vinregelverket å lansere en lett og meget fersk utgave av vinen sin. Lanseringen av nouveau ble satt til tredje torsdag i november samme år som innhøstningen av druene. Det lages nouveau-utgave av de to laveste kvalitetsnivåene, Beaujolais og Beaujolais-Villages.

Siden, og spesielt på 70- og 80-tallet, tok nouveau-hysteriet helt av, godt hjulpet av dyktige PR- og markedsføringsfolk. Det ble bl.a. arrangert race med diverse oppfinnsomme transportmidler for å få vinen frem til restaurantene i Paris til midnatt før torsdag.

På restauranter over nesten hele verden ble det kjørt egne lanseringsfester for Beaujolais Nouveau. Her i Norge toppet dette seg under jappetiden på 80-tallet. Av tabellen under kan man se at salget av beaujolais-viner har gått kraftig ned siden 2003.

Tallene viser liter vin

År

Beaujolais

Beaujolais-Villages

Totalt

2000

82 385

6 373

88 758

2001

90 567

6 542

97 109

2002

97 666

11 513

109 178

2003

111 912

16 466

128 379

2004

103 693

14 432

118 124

2005

88 099

19 143

107 242

2006

65 427

22 143

87 570

2007

60 519

21 416

81 935

2008

45 043

11 649

56 692

Paradoks

Det er egentlig et paradoks at en så lett, saftig og fruktig vin, som ovenikjøpet bør serveres lett avkjølt, blir lansert i november. Den hører egentlig hjemme på terrassen om sommeren.

Vi nevnte ordene skvip og hype innledningsvis. Hypen har vi allerede vært innom. Når det gjelder skvipet, er det ikke til å komme forbi at det meste som leveres av Beaujolais Nouveau er, nettopp, skvip. Men, som vi også har nevnt, finnes det unntak, bl.a. disse:

Trenel Beaujolais Nouveau, varenummer: 41551

En florlett rødvin helt i tråd med hva med forventer fra en Beaujolais. Rene, friske bringebærbærtoner med god lengde.

Clochemerle Beaujolais-villages, varenummer: 58043

Lett vin med flyktige aromaer av julekrydder, jordlige toner, fruktige toner som minner om jordbær.

Duboeuf Beaujolais Village 2007, varenummer: 46179

Flyktige aromaer av nellik og julekrydder, jordbær, lett og frisk.

Dersom du vil reise et sted hvor de lager "omvendte" viner av Beaujolais, så kan dra hit.

Les om hvordan vin hjelper mot aldring

Her ser du våre ukentlige vintips: Vintips

Avstemning

Liker du Beaujolais?

74% stemmer
Ja
11% stemmer
Nei
16% stemmer
Har aldri smakt det

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!