Orgasmefakta og tips

  • 90 % av kvinner trenger stimulanse på klitoris under samleiet for å komme, så for jenter holder ikke alltid penetrering for å kunne komme i mål.
  • Nyt sexen du har med deg selv, først og fremst. Slik blir du kjent med kroppen din.
  • Finn et sted hvor du eller dere trives og slapper av før dere har sex.
  • Pust dypt mens du blir stimulert.
  • Beveg underlivet i takt med støtene.
  • Konsentrer deg, lukk øynene hvis det hjelper og fokuser på hvor deilig det er å ha sex.

Hvis dere har munnsex og du begynner å bli sliten fordi han bruker lang tid på å nå klimaks, finnes det noen lure tips for hvordan du kan få ham til å komme raskere. Med lang tid menes munnsex som varer i mer enn 10-15 minutter. Etter det blir du gjerne sliten i kjevene og i hendene, eller du blir sår i munnen. For ikke å snakke om hva det gjør med knær og nakke å tilbringe lang tid i en og samme stilling.

Her er noen triks:

  • Ha på lyset slik at han har full oversikt over det du gjør. Sett håret i en hestehale og ha øyekontakt med ham. La ham se hva du gjør med tungen din.
  • Stimuler også andre områder, for eksempel området mellom anus og testiklene. Press to fingre rundt i sirkler.
  • Lag lyder som viser at du koser deg og er opphisset, det gjør ham også mer opphisset.
  • Bruk hånden for å forsterke følelsen rundt penis.
  • Putt en godt smurt finger inn i hans anus. Reaksjonen lar ikke vente på seg.

(Kilde: Maria K. Ebbestad)

Mange kvinner jakter på "den perfekte orgasmen". Ja, mange kvinner jakter på å i det hele tatt få en orgasme! Men selv om det kan være utfordrende for kvinner å oppnå orgasme, er én ting helt sikkert; alle er i stand til å nå klimaks.

- Det handler om å lære deg selv og din kropp å kjenne, sier Maria K. Ebbestad, presseansvarlig ved Kondomeriet.

Det starter i hodet

Psyken kan også ha stor innvirkning på evnen til å oppnå orgasme.

- Hvis man ikke er kjent med sitt eget tenningsmønster, er usikker på partneren og ikke tør gi slipp på kontrollen, kan dette føre til at man sliter med å få orgasme. Eller hvis man rett og slett er så stresset at man ikke klarer å få kontakt med sin egen nytelse, har sexolog Gro Isachsen tidligere uttalt til Kvinneguiden.

I følge sexologen er første bud å tørre å ta ansvar for sin egen nytelse. Det innebærer at du både må fortelle partneren din hva du liker, og også bidra selv. Og for all del - dropp fakingen.

- For de fleste kvinner er klitoris like viktig for hennes nytelse som penis er for mannens. Mange er ikke klar over, tør ikke eller vil ikke ta med seg onanivanene over i parsexen. Dessverre, for gjør hun det kan hun selv regulere hvor og hvordan hun foretrekker å bli stimulert - på eller i nærheten av klitoris, og kan selv tilpasse kjærtegnene etter hvor opphisset hun er - også under samleiet, forklarer Isachsen.

For å oppnå orgasme med partneren din, er det likevel viktig å eksperimentere litt på egenhånd, mener Ebbestad.

- Det er viktig å nyte det å kunne ta på seg selv. Kunnskap er makt, og ved å lese, se, høre og spørre kan du skaffe deg masse kunnskap og inspirasjon for få både flere og bedre orgasmer, sier Ebbestad til Kvinneguiden.

90 prosent trenger dette

Orgasmen kommer først når man har vært opphisset en stund, derfor er det en god start å finne et sted hvor du eller dere trives og slapper av.

- Start med å pirre, erte og kose så kroppen lades opp. Vaginal stimulering er ikke alltid nok, særlig siden 90 prosent av alle kvinner trenger stimulering av klitoris for å oppnå orgasme. Ta på den på forskjellige måter, prøv opp og ned, frem og tilbake, eller rundt i sirkler. Pust dypt for å få maksimalt med oksygen til kroppen, råder hun.

Ingenting kommer helt av seg selv, ei heller orgasmene om man ikke bruker bekkenbunnmusklene og pusteteknikker sammen med litt fri fantasi, mener Ebbestad;

- Ta kontrollen over sexlivet og orgasmene ved å trene bekkenbunnmuskulaturen. I episode 2 av NRK Trekant høsten 2011, viste de ei modig dame som onanerte med både kamera og mennesker i rommet. Det i seg selv kan være en real orgasmestopper for de fleste, men ved å lukke øynene, la tankene forsvinne til et helt annet sted, puste riktig og kjenne på kroppens signaler fikk hun en helt ekte orgasme på TV, ivrer Ebbestad.

Hun forteller at nøkkelen er å bruke underlivet, noen gjør det bevisst og andre ubevisst.

- For eksempel når man har sex med kjæresten og man beveger underlivet i takt med støtene, bruker man musklene litt automatisk. Det er med på å styrke det deilige. Prøv neste gang og kjenn forskjell på når man bare ligger stille og tar i mot,og når man lever seg litt inn i det og er med på leken, råder hun.

Bekkenbunnstrening

Bekkenbunnstrening er ikke veldig krevende,

Ebbestad mener at det faktisk kan være utrolig gøy;

- Om du er av den mer lekne typen vil vi anbefale vaginakuler med snor. Disse ligger i skjeden og faller ikke ut når man beveger på seg, og har en tråd i enden for at de lett kan trekkes ut. Da kan du slappe av og fokusere på å bevege hoftene. Gå rundt og kjenn hvordan kulene beveger på seg og får musklene til å knipe av seg selv, tipser Ebbestad.

Etter hvert som man blir bedre og bedre kan man skifte teknikken ved å ligge på sengekanten og prøve å trekke ut kulene med snoren, samtidig som man kniper igjen.

- Dette styrker musklene ytterligere, sier hun.

Isachsen har derimot uttalt til Din Kropp at vanlige knipeøvelser er å foretrekke framfor vaginakuler eller vaginavekter:

- Dessverre hjelper vaginalvekter minimalt, de gir ikke rett type trening. Det blir som å stå på et helsestudio og holde på en manual i en og samme posisjonen hele tiden og tro at armmusklene skal bli sterkere. Enkel kniping uten hjelpemidler er det enkleste og det beste, sier sexologen.

Les også:

Derfor blir vi kåte på festival

Hva kan du om underlivet hans?

Hva vet du om din vagina?

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!