Les mer på Line Marions treningsblogg



Trening får oss ikke bare til å føle oss bedre, det gjør også samlivet betraktelig bedre.

- Jeg mener at man vil være en bedre partner og ha et mer balansert samliv dersom man trener jevnlig, sier Kvinneguidens treningsekspert, Personlig Trener og Livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Forstår hverandre

Om du ønsker å trene med kjæresten din, er det viktigste at begge to liker å være aktive.

- Da vil man ha en bedre forståelse for hverandre og akseptere hverandres behov bedre med tanke på trening og tidsforbruk til slike aktiviteter, sier Line Marion.

Hun mener også at trening og fysisk aktivitet gir velvære, er fordelaktig med tanke på humør og psykisk helse, og ikke bare for den fysiske helsen.

- Ved å trene får man også mer energi til å finne på andre ting med familien og kjæresten, sier treningseksperten.

Vær aktive sammen

Det er mange treningsformer hvor det egner seg å være to. Dersom det er tidkrevende aktiviteter kan det lønne seg å drive med det felles fordi mye tid går med.

Les også: Lokker sofaen?

Les også: Tren sexmusklene

Les også: Tren deg opp etter fødsel



- Da får man også vært sammen som kjærester. Løping og sykling er fine kondisjonsaktiviteter hvor man kan presse hverandre underveis. En løpetur blir fort mye bedre når man har en makker å konkurrere med, spesielt når man konkurrerer mot kjæresten, sier hun.

Styrketrening er en av hennes favoritter som felles aktivitet, nettopp fordi det er greit å ha en treningspartner som motiverer en.

- Det er også enklere enn man skulle tro å bytte om på vektene for å tilpasse tyngden mellom mann og kvinne. Mange kvinner er ofte redd for å trene styrke slik som mannen, men det er det ingen grunn til! Tung styrketrening er vel så fordelaktig for kvinner - og man får ikke store klumpete muskler av det.

- Dersom man vil ha litt alternativt samvær som også innebærer fysisk aktivitet, er klatring ideelt - da må man vise tillit og stole på hverandre. Flott for å bygge opp et godt samliv, oppfordrer Line Marion.

Få flere tips på Gympartner.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!