Fakta om fly

Dette visste du kanskje ikke om fly

Her får du svarene.

MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing.

MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Publisert Oppdatert

Det er ingen tvil i om at vi nordmenn liker å reise, og da ofte med fly. Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser nemlig at for norske lufthavner samlet økte antall passasjerer på utenlandsflygninger med 9,4 prosent i første halvår 2013.

Men selv om de aller fleste av oss er godt vant til å fly, vet nok de aller færreste hvorfor lyset i kabinen slukkes under take off og landing.

Eller hva "arm doors, cross check and report" betyr.

Her får du svarene på det og flere ting du kanskje ikke visste om fly.

Lyset slukkes i kabinen

Lyset i kabinen dempes i noen minutter før flyet lander, og når det takser ut til rullebanen og til du er i luften.

SLUKKES: Lyset i kabinen dempes i noen minutter før flyet lander, og når det takser ut til rullebanen og til du er i luften.

SLUKKES: Lyset i kabinen dempes i noen minutter før flyet lander, og når det takser ut til rullebanen og til du er i luften. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Ifølge kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien hos Widerøes Flyveselskap er dette på grunn av de internasjonale sikkerhetsreglene.

- Tanken er at man ved en evakuering skal ha nattesyn for enklere å kunne komme seg raskt ut. For å kun ha en prosedyre gjør man det også i dagslys.

Vindusskjermene må være oppe

Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må være oppe ved take-off og landing.

- Dette er også for sikkerheten ved evakuering og redningsarbeid, påpeker Richard Kongsteien hos Widerøes Flyveselskap.

MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing.

MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

- Dersom noe skjer skal det være mulig for redningspersonell å se inn, og for kabinpersonale å raskt se ut for å kunne rapportere til cockpit.

"Arm doors, cross check and report"

De aller fleste av oss har vel lagt merke til denne setningen, men hva betyr det egentlig?

Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening forklarer til Kvinneguiden at det er purser som annonserer cabin crew arm doors and crosscheck.

- Hver såkalt floor exit, altså de dørene man kan benytte til å forlate flyet gjennom, også de på høyre side, er utstyrt med redningsflåter. Disse flåtene skal helst henge fast i flyet når det er bruk for dem og det skjer ved at man fester en metallstang til holdere i gulvet etter at man har lukket dørene og før flyet beveger seg fra gate.

FOR VÅR SIKKERHET: ""Arm doors, cross check and report"". De aller fleste av oss har vel lagt merke til denne setningen, men hva betyr det egentlig?

FOR VÅR SIKKERHET: ""Arm doors, cross check and report"". De aller fleste av oss har vel lagt merke til denne setningen, men hva betyr det egentlig? Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

- Prosedyren er at det først festes et orange bånd foran vindusåpingen slik at de på utsiden kan se om denne flåten er festet til gulvet eller ei. En indikasjon altså. Så festes metallstangen i gulvet. Da er alle disse flåtene armert og vil åpne seg automatisk om døren da åpnes.

Videre forklarer Haanæs at for at de i kabinen skal være samkjørte på at dette er gjort annonseres altså denne kommandoen.

- Bak i flyet sjekker den andre kabinansatte at den som armerer faktisk har gjort det og så rapporteres dette tilbake til purser som igjen da kan melde til cockpit at dette og andre sikkerhets-foranstaltninger er utført før flyet går.

Alt elektronisk utstyr avslått i fly

Hvorfor må vi egentlig skru av alt av elektroniske utstyr ved take off og landing, selv om det ikke sender ut signaler?

- Vi ber alle skru av alt elektronisk utstyr fordi det især er utstyr med radiosendere eller mottagere som kan virke forstyrrende på flyets instrumenter, forklarer Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening.

- Vi kan ikke alltid vite hva som er hva så derfor alt for å være på den sikre siden.

Haanæs påpeker at dette kun gjelder i de kritiske fasene av en flytur, ved take off og ved landing.

ELEKTRISK UTSTYR MÅ AV: Hvorfor må vi egentlig skru av alt av elektroniske utstyr ved take off og landing, selv om det ikke sender ut signaler?

ELEKTRISK UTSTYR MÅ AV: Hvorfor må vi egentlig skru av alt av elektroniske utstyr ved take off og landing, selv om det ikke sender ut signaler? Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

- Ellers er det greit å benytte slikt utstyr. På de flyene vi har med WIFI kan du nå også benytte mobilen til surfing på nett der det er tilbud om det.

Kan flydørene åpnes i luften?

Er det egentlig mulig å åpne flydøren mens flyet er i luften?

- Det er ikke mulig å åpne flydørene i luften så lenge kabinen er under trykk, man klarer det rett og slett ikke. Skal dørene åpnes må trykket inne og ute være likt, påpeker Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening.

- Det er vel egentlig bare i tilfelle man få røyk i kabinen som må fjernes at det an være aktuelt å redusere trykket slik at dørene kan åpnes litt. Da må man ned på høyder hvor dette er mulig.

Når er det ok å trykke på knappen?

I hvilke tilfeller er det egentlig ok å tilkalle flymannskapet via knappen i taket?

- Knappen for å tilkalle flyverter og vertinner benyttes når man trenger noe, understreker Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening.

UMULIG?: Er det egentlig mulig å åpne flydøren mens flyet er i luften?

UMULIG?: Er det egentlig mulig å åpne flydøren mens flyet er i luften? Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

- Når "fasten seat belt"-skiltet er tent betyr det at alle, også vi i kabinen må og skal sitte fastspent. Da vil du høyst sannsynlig ikke få respons om du trykker på knappen. Dette er selvsagt av sikkerhetsmessige grunner.

Også Kongesteien fra Widerøe understreker at ingen grunn er for liten til å tilkalle flyverten/flyvertinnen.

TILKALLE MANNSKAPET: I hvilke tilfeller er det egentlig ok å tilkalle flymannskapet via knappen i taket?

TILKALLE MANNSKAPET: I hvilke tilfeller er det egentlig ok å tilkalle flymannskapet via knappen i taket? Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag