Syv tips til fotoetikette på reise:

- Spør først hvis du ønsker å ta bilde av en eller flere personer.

- Unngå blitz i religiøse rom. Sjekk alltid ut på forhånd hvorvidt du kan ta bilde. Det gjelder også andre hellige steder, millitære bygg, regjeringsbygg og museer.

- Vis varsomhet overfor dyr. Visse dyr liker ikke blitz når det er mørkt.

- Vær selektiv med hvilke bilder du velger å publisere på sosiale medier. Husk at bilder av andre mennesker i teorien ikke skal deles uten samtykke.

- Det er lett å la seg rive med bak linsen. Vis sunn fornuft, og trekk deg unna farlige situasjoner.

- Hvis du er i en utrygg sone, men likevel ønsker å ta bilde, vis vaktsomhet. Ikke skjul kameraet. Signaliser at du ønsker å ta bilde og se an reaksjonen.

- Glem ikke at verdien av påkostet utstyr kan friste. Ikke glem egen sikkerhet, og pass deg for å gå med kameraet unødvendig synlig, spesielt i storbyen.

Kilde: Mette Solberg Fjeldheim, også kjent fra reisebloggen Reiselykke

Det har aldri vært enklere å knipse bilder. De fleste har kamera på mobilen, og det brede tilbudet av kompakt og speilreflekskameraer har gjort fotografering til allemannseie. Med kameraet lett tilgjengelig, er det fristende å forevige det vi opplever på reise.

- Dét er ikke alltid uproblematisk, sier Gjermund Glesnes.

Han er fotojournalist i Magasinet Reiselyst og har reist over store deler av verden med kameraet på slep. Glesnes mener fotoetikette er den vanskeligste formen for etikette på reise.

- Du kan bryte mange uskrevne regler når du er ute og reiser, men hvis du tar bilde av noen som absolutt ikke ønsker det, så blir de forbanna. Nesten garantert, og med rette, sier Glesnes.

Han legger også til at det i flere land er ulovlig å fotografere millitære installasjoner, regjeringsbygg og hellige steder.

For å unngå misforståelser og ubehagelige opplevelser, kan det derfor være lurt å lære seg noen triks.

Spør på forhånd

Hvis du ser noen mennesker på reisen som du ønsker å ta bilde av, bør du spørre før du tar frem kameraet. Noen fotografer unngår å spørre på forhånd, fordi de ikke vil ødelegge motivet, men det kan fort bli roten til konflikt. Det er smart å oppnå kontakt først, mener Mette Solberg Fjeldheim, grunnleggeren av den populære reisebloggen Reiselykke.

- Det kan oppstå hyggelige situasjoner og samtaler hvis man spør på forhånd, som igjen bidrar til en spennende reiseopplevelse og bedre bilder, sier hun.

Fjeldheim har selv opplevd turister som ville ta bilde av henne i bunaden sin på 17.mai. - De spurte på forhånd, og det syntes jeg var hyggelig.

Glesnes synes også det er best å la de han ønsker å ta bilde av bestemme selv. - Jeg pleier å spørre, eller i det minste holde kameraet synlig opp og få blikkontakt med personen før jeg fotograferer. Det pleier å holde, sier han. Det opprinnelige motivet blir gjerne ødelagt, men til gjengjeld kan du komme tettere på, ta deg bedre tid og få bedre bilder, mener Glesnes.

Vis interesse

Det er ikke alltid det lar seg gjøre å spørre på forhånd derimot, og Glesnes innrømmer at han noen ganger tar bilde uten tillatelse. - Jeg er ingen helgen. Men jeg tenker alltid på hvordan jeg tror personen kommer til å reagere hvis han eller hun merker det. Dessuten vurderer jeg hvor viktig bilde er. Hvis du tar bilde for å le av det i bussen etterpå, så bør du droppe å ta det, sier han.

Fjeldheim synes det er viktig å vise interesse for de man tar bilde av, ikke bare for bildets skyld. Det kan være vanskelig å oppnå kontakt hvis man ikke snakker samme språk, men Fjeldheim pleier for eksempel å vise bildene hun tar, hvis det faller seg naturlig, slik at det blir en felles opplevelse. Hun understreker også at fotografens takt og tone avgjør mange fotosituasjoner.

- Man må se an situasjonen. Jeg har selv fotografert en gjeng væpnede israelske soldater i Jerusalem, ved inngangen til Dome of Rock. De stilte smilende opp, men jeg tok meg tid til å studere omgivelsene før jeg bestemte meg for å spørre, sier hun.

HELLIG: Det er ikke bare fotografering av mennesker som kan by på problemer på reise. Hellige plasser, millitære bygninger, museer og liknende har noen ganger fotoforbud. Spør deg frem for å være sikker på at du ikke tråkker noen på tærne. FOTO: Colourbox.com

Ta ansvar

Både Fjeldheim og Glesnes synes det er viktig å ta hensyn og respektere andres grenser. - Husk at du reiser til en annen kultur, og at det du gjør kan oppfattes annerledes enn hjemme. Du merker fort hvis noen ikke vil bli tatt bilde av, og da er det viktig å respektere det, sier Fjeldheim.

- Dessuten bør man huske på at det man gjør får konsekvenser for hvordan andre turister blir mottatt seinere, bemerker Glesnes.

Noen land er også mer utfordrende å fotografere i enn andre, og det er alltid en god idé å sjekke opp de landene du skal reise til på forhånd når det gjelder fotoetikette. Ta en titt på regjeringens landsider, eller oppsøk de offentlige turistorganisasjonene i det landet du skal reise til.

Glesnes trekker frem Gambia og Senegal som spesielt vanskelige. - Der kunne jeg ikke ta et bilde nedover en gate uten at en eller annen bodhandler ville komme løpende og kreve penger, selv om han knapt nok var større enn en mygg på bildet, sier han.

I Tyrkia opplevde han også at det var upopulært å ta bilde av kvinner. - I hvert fall for meg som mann, understreker Glesnes.

VARSOM: Noen steder er det mindre populært å ta bilder enn andre. Ifølge Gjermund Glesnes bør man være ekstra varsom i Gambia og Senegal. FOTO: Colourbox.com

Andre steder igjen er det helt motsatt. I Kambodsja er det å bli tatt bilde av et levebrød for mange.

- Jeg ble overrumplet over foreldre og barn som ville selge bilder av seg og sine barn. Spørsmålet om penger kom først etter at jeg hadde knipset bildene, forteller Fjeldheim. Ofte er ikke turistene klar over at det forventes at de betaler etterpå.

- De var så insisterende, det var nesten vanskelig å ikke ta bilde, sier Fjeldheim.

Hun oppfordrer turister med kamera om å tenke gjennom hva de tar bilde av og hvem de betaler. - Generelt synes jeg ikke det er uetisk å betale for bilder, men noen ganger føles det ikke riktig, sier Fjeldheim.

Flere ganger har hun opplevd at barn ned i barnehagealder benyttes til å lokke turister med kamera. - Det er ikke noe jeg ønsker å bidra til, sier hun, og legger til at ansvarlig turisme er viktig å sette seg inn i.

BARN: Uansett hvor du reiser, bør du være forsiktig med å ta bilde av barn. Vær spesielt oppmerksom hvis voksne mennesker ønsker penger for bildene du har tatt av barna deres. FOTO: Colourbox.com

VÆR TYDELIG: - Jeg bruker et stort Canon-kamera med linse, og viser dermed tydelig at jeg ønsker å ta bilde, sier Mette Solberg Fjeldheim. Hun tror andre setter pris på åpenhet, spesielt i urolige områder. FOTO: Colourbox.com

Sosiale medier

Hvis du ønsker å publisere bildene dine på sosiale medier eller i det offentlige rom, må du også tenke deg ekstra godt om. Hans Marius Tessem er seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring og jobber i netthjelpen slettmeg.no. Han understreker at du trenger samtykke for å kunne dele bildene dine på Facebook og Instagram.

- Spør om det er greit å ta bilde, og fortell hvor du tenker å publisere det, råder Tessem.

Har du ikke har muligheten til å spørre, må du vurdere saken etter skjønn, ifølge Tessem. - Det kan være litt vanskelig, men den viktigste rettesnoren er å tenke på hva som er i fokus, sier han. Er du på en fotballstadio med masse mennesker, så vil man kunne anse fotballstadioen som hovedfokuset. I en slik situasjon er det ikke nødvendig med samtykke. Hvis du zoomer inn på en spesifikk person derimot, eller hvis fotballstadioen har frabedt seg at det tas bilder, så bør du spørre om samtykke.

- Tenk også på hvor du tar bilde. Er du på en strand, for eksempel, så er det større sannsynlighet for at noen ikke ønsker at bildet skal publiseres, sier han.

I Norge har vi en strengere lov enn de fleste andre land. Den fastslår at det er personen som har blitt tatt bilde av som kan bestemme hvor bildet publiseres. - Dette er ikke vanlig andre steder, men det er likevel lurt å være føre var, sier Tjessem.

Han legger til at det kan være mange grunner til at personer ikke ønsker bildene sine på nettet. - Det kan være folk som bor på hemmelig adresse eller som av andre grunner ikke vil bli gjenkjent. Vis respekt, trå varsomt og spør der det er mulig, råder Tjessem.

FOTOKULTUR: Eldre, kubanske damer med sigar er et yndlingsmotiv for mange turister på Cuba. - Mange av disse damene er en slags fotomodeller. De lever av å bli fotografert for penger, sier Glesnes. FOTO: Colourbox.com

FOTOETIKETTE: Forsikre deg om at det er greit at du fotograferer før du tar bilde av religiøse helligdommer. © FOTO: Giuseppe Milo (CC BY 2.0) http://www.flickr.com/giuseppemilo/

Slik tar du gode reisebilder

Fotojournalist Gjermund Glesnes

  • Fortell en historie. Hvor bodde dere? Hvordan reiste dere? Hva spiste dere? Hvem møtte dere? Hvordan var folk der dere kom?
  • Når det gjelder mennesker: jo blidere og rarere, jo bedre
  • Oppstillingsbilder er ikke min personlige favoritt. Prøv deg heller på nye vinkler; vis køen foran Colosseum, ta bilde av reisefølget når dere studerer kartet, venter på T-banen eller dingler med beina foran Pantheon.
  • Ta bilder av det som faller deg inn, fra små detaljer som kaffekoppen eller vinduskarmen foran deg, til store oversiktsbilder fra Borghese-parken.
  • Hvis du har oppført deg ordentlig når du tok bilde, blir det morsommere å se på bildene igjen etterpå.

Reiseblogger Mette Solberg Fjeldheim

  • Se gjerne etter kontraster
  • Prøv å fange stemninger og hverdagsliv
  • Prøv å ta bilde av turistattraksjoner fra en annen vinkel iblant. Det gjør gjerne bildet mer interessant.
  • Ikke vær redd for å se teit ut når du knipser: klyv høyt eller bøy deg ned. Prøv å fange situasjonen eller komme tett på objektet.
  • Se etter alternative steder å ta oversiktsbilder fra. Ikke alle bilder av Manhatten må være tatt fra Empire State Building.
  • Det kan fort oppstå fotoverdige situasjoner på reise - ha kameraet lett tilgjengelig.
  • Ikke vær redd for å henvende deg til mennesker du ønsker å ta bilde av, men se an situasjonen.
  • Prøv å komme hjem med mer enn berømte bygninger på minnekortet.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!