=

TRYGT: Du ser hvor du er og får kontaktinformasjon om sjåføren din. Du kan også sende melding til sjåføren før og etter turen.

Kort fortalt fungerer Uber slik: Du fisker frem mobilen din. Den forteller deg hvor du er. Du trykker på bestill bil og få minutter senere ruller en sort bil med sjåfør bort til deg, åpner bakdøra og du setter deg inn.

Klikk.no har testet tjenesten i Paris. Den finnes også i Stockholm og et tyvetalls andre byer. Selskapet er et av de raskest voksende i verden akkurat nå og har fått to milliarder kroner å vokse for. Den fungerer utmerket.

Var lei av å lete etter drosje

Ideen til Uber kom da sjefen for selskapet Travis Kalanic kom for sent til et foredrag i Paris for fem år siden fordi han ikke klarte å skaffe en drosje. Nå har han fått to milliarder kroner for å rulle ut drosjelimotjenesten Uber over hele verden.

- Dette er en bransje som trengte fornyelse. Vi snur opp ned på alt og lager et nytt marked for transport av mennesker. Kvaliteten er høyere enn det du er vant til, sier Kalanic.

Drosjeselskaper og organisasjoner verden over er i harnisk. Selskapet har tre fulltids advokater, pluss at de har engasjert en rekke advokatfirma for å svare på alle de juridiske klagene de får inn.

- Dette er en tjeneste folk vil ha fordi taxi ikke fungerer bra nok, sier Travis. Han lar seg ikke stoppe. Tvert i mot. Han planlegger å levere alt annet via appen også. Han har allerede begynt å levere juletrær og blomster. Han har fått på plass lån for ufattelig mange milliarder kroner slik at 200.000 nye sjåfører kan kjøpe ny bil via Uber og begynne å kjøre for dem. I Silicon Valley snakkes det om at Uber kommer til å bli den neste Amazon.

Enkelt kan være genialt

Noen ideer er så enkle at de er vanskelig å forstå. Mobilappen Uber er en slik tjeneste. Ja, det er som Taxi. Men på en helt ny måte.

For det første er det en veldig bra app. Du legger inn kredittkortet ditt slik at du ikke trenger å tenke på betaling når du er fremme. Du har kvitteringen på mail idet du stiger ut av bilen .Den finner ut av hvor du er og viser på kartet hvor de nærmeste bilene er. Kjekt om du er i en ny by og ikke kan noen adresser.

Alle som har reist litt har blitt lurt av en drosjesjåfør. Her blir du ikke det. Betalingen går via selskapet og alt er logget på et kart. Du kan sende melding til sjåføren om du vil forklare veien eller si fra at du har glemt noe i drosjen.

=

KVITTERING: Dersom du er på jobbreise, vil du like at kvitteringene blir sendt til deg på epost etter turen, og du slipper å dra kortet. Det ligger inne i appen fra før.

Bilene er sorte og strøkne. Du kan velge mellom sort Toyota Prius, sort Mercedes eller sort Van. I Norge er vi allerede vant til at drosjene er Mercedes E-klasse, men vi liker likevel følelsen av privatsjåfør som den personlige servicen gir. Sjåførene sklir rolig rundt i byen. Prisen er slett ikke sjokkerende. Det koster 35 euro med Prius og 50 euro med limo fra flyplassen til sentrum i Paris. En Taxi koster fort 40-50 euro.

Fra Arlanda i Stockholm til sentrum koster det 650 kroner med Mercedes. Det koster normalt fire-fem hundre for fastpris hos Taxi.

Uber har flere konkurrenter

Det etableres en rekke konkurrenter til Uber. Bilene til amerikanske Lyft kjennetegnes med rosa barter (jepp, du leste riktig). Her er konseptet mer i retning av å bestille en venn med bil.

Hailo er den europesike varianten av Uber. Hailo har gule drosjer og prøver også å etablere seg over hele verden ved hjelp av Japanske inverstorpenger.

Foreløpig leder uber. Den bare virker. Det er litt som taxi for de som liker Mac.

Sjekk hvordan det funker i denne videoen.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!