Pop-up-fenomenet i London

Nå vil vi ha pop-ups

Har du noen ganger tenkt at det kunne vært fint med en meksikansk bar i nabolaget? Eller hva med en hattebutikk rundt hjørnet? Pop-up-fenomenet gjør alt mulig.

POP-UPS: Background Bars bestemte seg for å skape en kulturell vinterlandsby for sultne og tørste londonere. Night Tales er bare ett av mange populære pop-up-initiativer i storbyen.
POP-UPS: Background Bars bestemte seg for å skape en kulturell vinterlandsby for sultne og tørste londonere. Night Tales er bare ett av mange populære pop-up-initiativer i storbyen. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham
Sist oppdatert

Midt på en parkeringsplass i bydelen Dalston, omringet av halvferdige barer, gjørme og stålstillaser, står prosjektleder Jamie Rule fra Background Bars.

Om tjuefire timer åpner bar- og klubbkonseptet Night Tales dørene, ett av mange pop-up-initiativer i storbyen.

- Vi har nok litt dårlig tid. Det blir en lang natt, ler Jamie.

Ifølge Dan Calladine, grunnleggeren av utelivsguiden London Pop Ups, har pop-up-fenomenet eksplodert de siste årene. Han synes det er positivt. - Pop-upsene bidrar til et variert tilbud, samtidig som nye aktører slipper lettere til, forklarer han.

- Alt du trenger er en idé og et midlertidig lokale.

Første forsøk

Det var den lange, varme sommeren som inspirerte Jamie og samarbeidspartnerne. De ville gjerne forlenge sommerfølelsen så lenge de kunne, og bestemte seg derfor for at de ville lage et utendørs vinterlokale med fokus på mat, drikke og musikkopplevelser.

- Vi trengte ikke å gå så langt for å finne et egnet sted. Det ble parkeringsplassen nedenfor våre egne kontorlokaler, sier Jamie.

PARKERINGSPLASS: Jamie Rule og samarbeidspartnerne ville finne et midlertidig sted med lav husleie. De landet på sin egen parkeringsplass.
PARKERINGSPLASS: Jamie Rule og samarbeidspartnerne ville finne et midlertidig sted med lav husleie. De landet på sin egen parkeringsplass. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham
KAOS: - Det er litt kaos akkurat nå, forteller Jamie, men han har troen på at alt vil være klart innen åpningen.
KAOS: - Det er litt kaos akkurat nå, forteller Jamie, men han har troen på at alt vil være klart innen åpningen. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

Ideen ble til i samarbeid med Bootstrap, som ved siden av å drive kulturarrangementer i Øst-London, hjelper bydelens arbeidsløse med å skaffe seg jobb.

Hva er en pop-up?

En pop-up er en butikk, bar eller restaurant som pakkes ned like fort som den settes opp. Ideen er å skape noe nytt og uventet. Fenomenet har sin opprinnelse fra reklameverdenen, og er mye brukt i markedsføring og merkevarebygging.

- I tillegg til å støtte en god sak fikk vi med oss noen utrolig dyktige folk på laget, sier Jamie, som understreker at god hjelp har vært helt avgjørende. - Vi hadde syv uker på å gjøre alt klart. Finne navn, drive markedsføring, sette opp program. Det hadde ikke gått uten erfarne samarbeidspartnere.

Også i Norge

Trenden startet i USA for noen år siden. - Fenomenet tok av i kjølvannet av finanskrisen, forteller Vibeke Holth, redaktør i det norske finansmagasinet Kapital. - Det dukket raskt opp døgnfluer i form av butikker, gallerier og spisesteder som greide å overleve i en periode, mye på grunn av rimelig husleie og tidsriktige produkter.

Etter hvert nådde fenomenet Europa. I Norge befinner pop-up butikkene seg over hele landet, fra attraktive sentrumslokaler til uventede og spektakulære steder i mer grisgrendte strøk.

- Pop-ups har definitivt slått gjennom her også, sier Holth, og henviser til pop-up-stunts fra blant andre den norske designerduoen Mardou&Dean og nettbutikken Trendsales.no.

Ifølge Holth har det norske markedet for næringseiendom og butikklokaler vært sterkt de siste årene, spesielt i de større byene, men mange merker likevel den tøffe konkurransen fra internett.

- Pop-upsene kan være en slags motreaksjon til det, forklarer hun.

Beholde oppmerksomheten

SNART KLART: Hovedrestauranten er i ferd med å ta form.
SNART KLART: Hovedrestauranten er i ferd med å ta form. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham
DÅRLIG TID: Det jobbes på for å gjøre Night Tales klart til åpningskvelden. Bygningsarbeiderne har tjuefire timer på seg.
DÅRLIG TID: Det jobbes på for å gjøre Night Tales klart til åpningskvelden. Bygningsarbeiderne har tjuefire timer på seg. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

Selv om pop-up-fenomenet i utgangspunktet gir nye muligheter til uetablerte aktører, mener Calladine fra London Pop-ups at det kan være vanskelig å hevde seg. - Det er tøff konkurranse, og mange har nok gått på et par smeller, sier han.

Jamie er enig i at det er mange om beinet, og har hele tiden vært opptatt av kvalitet og nyskapning.

- Det viktigste når vi startet å jobbe med Night Tales var å få på plass et spennende og variert program, sier Jamie.

Han står på samme sted som for tjuefire timer siden, men i stedet for gjørme står han på halm, og rundt ham mingler fornøyde gjester. - Det har gått bra så langt, det var verdt slitet, sier han. - Den største utfordringen nå blir å holde på folks oppmerksomhet.

For opplevelsens skyld

Elisabeth Falck, lektor i markedsføring på BI, tror pop-upsene treffer en kulturell nerve nettopp fordi de tør å tenke nytt. - Folk er veldig opptatt av å være først, sier hun, og understreker at overraskelsesmomentet er viktig. - Jeg ser en generell dragning mot det nye og uventede i dagens samfunn.

Åpningskveld: - Det er veldig god stemning, sier Jamie. På åpningskvelden hadde de flere hundre besøkende.
Åpningskveld: - Det er veldig god stemning, sier Jamie. På åpningskvelden hadde de flere hundre besøkende. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham
KØ: Det var lang kø utenfor Night Tales på åpningskvelden. - Nå gjelder det å beholde oppmerksomheten, sier Jamie.
KØ: Det var lang kø utenfor Night Tales på åpningskvelden. - Nå gjelder det å beholde oppmerksomheten, sier Jamie. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

Julie Locatelli og Thibaout Lemoine går ofte på pop-ups. Begge syntes et utendørsarrangement midt i desember hørtes interessant ut, og tok derfor turen til Night Tales på åpningskvelden. De tror også pop-ups er populære fordi de tilbyr noe annerledes.

RUTINERTE: Julie og Thibaout er fornøyd med Night Tales så langt. De har vært på flere pop-ups i området, og liker å bli overrasket.
RUTINERTE: Julie og Thibaout er fornøyd med Night Tales så langt. De har vært på flere pop-ups i området, og liker å bli overrasket. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

- Vi går først og fremst for å oppleve nye ting. Nye lokaler, nye stemninger, nye konsepter, sier de.

Merkevarebygging

Holth understreker at julen er høytid for pop-ups. - Sånn sett skiller ikke konseptet seg så veldig fra den tradisjonelle bod- og basarvirksomheten som vi har hatt i uminnelige tider, sier hun, men legger til at dette er en annen og mer tidsriktig form som treffer mange målgrupper.

- Det spesielle med pop-upene er at de forsvinner like raskt og uventet som de kommer.

BÅL: Det er kanskje vinter, men det stopper ikke arrangørene bak Night Tales. Store bål varmer et frossent London-publikum.
BÅL: Det er kanskje vinter, men det stopper ikke arrangørene bak Night Tales. Store bål varmer et frossent London-publikum. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

Det er denne eksklusiviteten som er med på å gjøre pop-ups ekstra spennende, mener både Holth og Falck. - Fra et markedsføringsperspektiv er det noen unike muligheter her. En pop-up butikk kan være et kjempenyttig verktøy i merkevarebyggingen, avslutter Falck.

Se også:

Her er verdens kuleste barer

Denne butikken er ikke som alle andre

Derfor smaker kaffen best på bar

FLERE AKTØRER: Det franske fingermatkonseptet Le Petit Paris er en av mange aktører som har sett nytten av å eksponere seg gjennom pop-ups. De deler Night Tales-lokalet med blant andre burgerbaen Patty and Bun, jazzarrangørene The Vortex Jazz Club og kjøttveteranene Smokey Tails.
FLERE AKTØRER: Det franske fingermatkonseptet Le Petit Paris er en av mange aktører som har sett nytten av å eksponere seg gjennom pop-ups. De deler Night Tales-lokalet med blant andre burgerbaen Patty and Bun, jazzarrangørene The Vortex Jazz Club og kjøttveteranene Smokey Tails. Foto: FOTO: Fay Elizabeth Harpham

Selger leilighet med frukt

Denne saken ble første gang publisert 04/12 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også