Når vi kvinner når en viss alder, begynner de fleste å bekymre oss mer og mer om rynker og fine linjer i huden. Problemet er at det da som regel er for sent å gjøre noe med linjene som allerede er kommet. Likevel kan du gjøre mye for å forebygge flere rynker.

Her handler det om å vite hvordan du skal beskytte huden. Forsøk å styre unna følgende:

Stress

Stress i hverdagen sørger ikke bare for stive skuldre og hodepine, det kan også få huden til å se grå og livløs ut. Dermatolog Sonia Badreshia-Bansal ved University of California San Francisco sier at stress gjør hudens tilstand verre og bidrar til at aldringsprosessen går raskere.

Les også: Dette gjør oss gamle

Les også: Bort med rødheten

Les også: Hudpleie i kulden



- Stress tørker ut huden, og gjør linjer og rynker mer synlige. Stress kan også få oss til å røyke mer, drikke mer alkohol og å trene mindre, og ingen av delene er bra for ansiktet. Forsøk meditasjon og få mer frisk luft, tipser hun.

Nikotin

Det er så absolutt ikke trendy å røyke, men sannheten er at over 20 prosent av norske kvinner fremdeles røyker. Ved siden av at dette er hovedårsaken til lungekreft, fører også røyking til at du får vesentlig dårligere hudkvalitet.

- Røyking er direkte giftig for alle organene i kroppen, inkludert huden og blodårene som "mater" huden, sier dermatolog og forfatter av boken Forget the Facelift, Doris Day.

Den gode nyheten er at huden kan leges godt om du slutter å røyke, og du vil se forskjell etter bare noen få uker.

Sol

Sollyset er bra for oss og gir oss blant annet gode D-vitaminer, men samtidig er solstråler det absolutt verste du kan utsette huden din for - hvis du er redd for rynker. Hver gang du blir brun og brent, får huden varige skader.

- Om man sammenligner to like gamle kvinner, hvor den ene har brukt solfaktor og den andre ikke har gjort det, vil det være tydelig hvem som ikke pleier å beskytte seg mot solen. Pigmentflekker, rynker og slapp hud er bare noe av det solen gjør med huden. Bruk derfor minst faktor 15 hver dag hele året, og helst en stor hatt om sommeren, sier Doris Day.

Du bør også bruke solbriller da området rundt øynene, og ikke minst øynene i seg selv, er supersensitive mot sollys. Når du bruker solbriller beskytter du dette området, samtidig unngår du å myse mot lyset som igjen vil skape rynker mellom bryn og rundt øynene.

Hvitt sukker

Sukker er absolutt ikke veien til en vakrere hud. Om du spiser mat som inneholder raffinerte karbohydrater, kan dette føre til tap av elastitet i huden. Velg derfor grove kornprodukter fremfor fine.

Søvnmangel

Det er en grunn til at det kalles "skjønnhetssøvn". Når noen synes du ser trett ut, kan det ofte være synonymt med at du faktisk ser sliten og gammel ut. I følge Badreshia-Bansal gir søvn huden en høyst nødvendig pause fra miljømessig og psykisk stress.

- Om natten jobber kroppen med å reparere huden. Søvn hjelper ansiktsmusklene å slappe av, og dette hjelper huden til å fornye seg, sier hun.

Alkohol

For mye festing kan avsløre alderen i ansiktet ditt. Om du drikker jevnlig og mye alkohol, kan dette føre til at huden din ser vesentlig eldre ut. Ikke bare er det dehydrerende, men et stort alkoholkonsum vil også påvirke absorpsjon av næringsstoffer som holder huden smidig. Mange mener også at alkohol påvirker søvnen i negativ retning, i tillegg til å gi oss ujevn hudfarge.

Overeksfoliering

Eksfoliering er bra for å få bort døde hudceller på overflaten, men det kan bli for mye av det gode.

- Det ytre hudlaget skal beskytte mot bakterier, forurensing og UV-stråler, særlig på mennesker som er lyse i huden. For mye eksfoliering og vasking med varmt vann, kan føre til mengden viktige oljer i huden blir for lav. Bruk heller lunkent vann og massere ansiktet forsiktig hver morgen og kveld når du renser huden. Vær spesielt forsiktig med området rundt øynene, sier Day.

Latskap

Trening er faktisk det beste for å holde huden ung. Studier viser at fysisk aktivitet kan reversere aldringsprosessen i hele kroppen. Trening gir deg generelt overskudd, reduserer effekten av stress på immunforsvaret, og gir oss bedre blodsirkulasjon, som igjen er viktig for huden. Ved siden av en sunn glød vil trening også hjelpe på cellefornying i huden.

Usunn mat

Undersøkelser viser at sunn mat som olivenolje, fisk og fargerike frukter og grønnsaker hjelper deg å beskytte huden mot solskader og tidlig aldring.

- Ikke vær redd for å spise fett, dette smører også huden fra innsiden. Men, hold deg til gode fettyper som avokado, nøtter, olivenolje og fisk, sier Day.

Kilde: Ivillage.com.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!