Er du mektig lei av alle forsøkene på å gå ned fire-fem kilo? Hvorfor må det å miste noen få kilo være så vanskelig?

Vel, det behøver det så absolutt ikke være! De kliniske ernæringsfysiologene ved Ernæringsteamet.no, Hanne Lessner og Marianne Udnæseth, forteller at du først og fremst må legge om vanene dine litt etter litt i stedet for alt på én gang.

Ideell slanking

- Innarbeid nye valg og rutiner gradvis, dersom man endrer på alt med en gang er det vanskeligere å holde på de gode valgene over lengre tid. Start med noe du har lyst til å endre og ta tak i dette. Når du føler det første går greit, begynner du å endre det neste som står på listen din. Gradvis bygger du deg nye vaner som innebærer valg av sunne matvarer, foreslår ekspertene.

Å gå ned i vekt er ingen hokus-pokus. Først og fremst må man spise små, hyppige porsjoner. Dersom du legger om på vanene dine og spiser sunt, samt trener regelmessig, kan du gå ned to-fire kilo i måneden. Her bør du sette realistiske mål ut i fra de endringene du gjør.

Les også: Gjør slankingen lettere

Les også: Kvinner får mer utbytte av treningen



Ernæringsfysiologene anbefaler å spise hver tredje eller fjerde time, og alltid starte dagen med frokost. Går det lengre enn fire timer før det blir lunsj, kan du legge inn et lite mellommåltid. Dersom det også blir lenge mellom lunsj og middag kan du spise et mellommåltid utpå ettermiddagen;

- Middagen bør man ikke innta for sent på kvelden og så kan man avslutte dagen med en liten kveldsmatporsjon. Husk fem om dagen. Tre porsjoner grønnsaker (1 porsjon = 150 g) og to porsjoner frukt. Legg inn frukt og grønnsaker i alle hovedmåltider og benytt gjerne frukt eller grønt som mellommåltid. Velge grove kornprodukter og magre meieriprodukter. Spis rene kjøtt og fiske produkter, tipser Lessner og Udnæseth.

Når du fortjener snop

Så hvordan kan man da forsette å spise sjokolade med god samvittighet lurer du kanskje? Vel, du kan fint gå ned de kiloene du ønsker og samtidig unne deg godteri én gang i uken. I tillegg er det smart å tenke alternative løsninger.

- Kan du stille søtsuget med frukt, grønnsaker og dip, litt yoghurt, gå deg en tur? Prøv å unngå dårlig samvittighet. Alle fyser på noe søtt innimellom, spiser du en sjokolade - tenk heller: "ingen andre i hele verden fortjente den så mye som meg akkurat nå. Og nå er det en stund til neste gang jeg spiser sjokolade". Sett realistiske mål på hvor mye eller lite søtt du "trenger" og jobb etter disse. Når du først spiser noe - kos deg med det, foreslår damene.

Og hvis du trodde at det ikke var mulig å spise nok og virkelig kose seg med maten når man skal ned kilo, tok du feil!

- Sunn mat er også godt! Bruk friske grønnsaker og frukt med mye farge i matlagningen, vi spiser med øynene også. Det finnes mange spennende grønnsaker som kan tilberedes på mange ulike måter. Utforsk det som finnes av krydder og ulike urter - det setter god og kanskje ny smak, også på gode, gamle retter, tipser ekspertene.

Sunt, kjapt og billig

Hvis du føler at du har det travelt og ikke særlig mye tid til å tilberede mye mat, og om du synes sunn mat er dyrt, skal du vite at det florerer av gode løsninger. Ernæringsfysiologene synes at wok er et ypperlig eksempel her.

Les også: Tren deg opp etter fødsel

Les også: Stram deg opp til våren

Les også: Slik lever du sunt



- Det er enkelt, raskt og sunt, bruk gjerne friske grønnsaker. Løk, paprika, brokkoli, blomkål, gulrot er billige grønnsaker. Skal du ha superrask middag - bruk frosne grønnsaker, sier damene.

Her får du flere av deres tips for å spise sunne, raske og billige middager:
  • Kjøp sesongens grønnsaker, de koster som regel mindre.
  • Ovnsretter med mye grønnsaker lager seg selv i ovnen.
  • En torskeblokk sammen med hakket tomat, squash, brokkoli og løk, servert med noen klatter kesam og byggris, er en rask og sunn middag.
  • Kjøttdeig av svin og kylling er like billig som kjøttdeig av storfe, men et mye bedre alternativ.
  • Ta en handletur til Sverige, ikke bare er det billigere, men de har mange spennende matvarer vi ikke har i Norge.
  • Følg med på gode tilbud i matbutikkene. Gjør ekstra stas på helgematen.
  • Lag salater med tunfisk eller kylling. Sett familien/samboeren/vennene i sving med kniven så går oppkuttingen enda fortere.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!