• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Enten du trener på treningsstudio hver dag, løper i skogen, trener mot et marathon eller liker å gå i fjellet i helgene - gode klær er et must for å gjøre opplevelsen fullstendig.

    Syntetiske stoffer

    En av ekspertene til
Treningsmagasinet.no , Ove Sollie, er vant til å trene og konkurrere i all slags vær. Han gir deg sine råd og tips til hva du skal ha på deg under ulike værforhold.

- Det fremste tipset angående bekledningen må være å velge klær av syntetiske stoffer. Dette puster bra og frakter svetten bort fra kroppen. Da unngår du også å føle deg gjennomvåt ettersom dette nesten tørker på kroppen, sier Sollie.

Ikke prøv noe nytt

- Klær av for eksempel bomull blir vått og tungt og vil "stjele" varme fra kroppen. Skal du løpe et marathon er det ikke lurt å prøve ut tøy du aldri har løpt med før. I det lange løp kan en liten gnagende søm være smertefullt, og nok til å miste fokuset på selve løpet, sier han.

Sokkene er også en del av bekledningen. Sokker kan avgjøre om det blir en behagelig tur eller ikke. Her vil også syntetiske sokker være det beste. Disse kan forhindre gnagsår og blemmer.

- For ikke å glemme skoene. Disse er en del av bekledningen og hvilke sko du bruker er viktig. Her trenger du heller ikke kjøpe deg et nytt par for eksempel dagen før et løp. Sørg for å ha et par sko som passer din fot og det underlaget du skal løpe på. Er du usikker på om du har riktig sko eller klær kan en sportsbutikk være behjelpelig. Sørg bare for å snakke med noen som kan sakene sine, sier Sollie.

Vi utfordret Sollie til å gi konkrete eksempler på bekledning under ulike værforhold. Her er tipsene han ga.

Sol og varmt vær

Svar: Her gjelder det først og fremst å ha klær som er lette og luftige i begge løpene. Såkalt funksjonell eller syntetisk bekledning. Mer konkret så vil den individuelle smaken avgjøre hva du skal bruke. Noen liker kort løpeshorts (med splitt) andre liker tights. Både singlet og t-skjorte kan fint brukes, men personlig ville jeg ikke løpt lange løp med trang overdel ettersom jeg synes dette kan fort gnage litt. Tynne, syntetiske sokker synes jeg er å foretrekke.

Overskyet og vind

Svar: Her gjelder det samme som i fint vær, men den korte shortsen eller tightsen kan byttes ut med en lengre tights. Her finnes det både trefjerdedels-tights og heltights. Jeg foretrekker lange tights i kaldt vær fremfor bukser som slenger. Samtidig synes jeg man ikke nødvendigvis må dekke til beina så lenge man er riktig kledd på overkroppen. Beina blir ikke like fort kalde, men dette varierer individuelt. Til overkroppen finnes det langermede gensere i samme stoff som t-skjortene. Ellers vil superundertøy også fungere fint. Men ,ikke kle på deg for mye i starten for så å svette halvt i hjel senere.

Regnvær og kaldt

Svar: Her gjelder det samme som over bare at man kan legge på en funksjonell jakke. Jeg ville foretrukket en formsydd og lett jakke som følger kroppen og som ikke "henger og slenger". Du vil heller ikke føle deg så våt i en jakke som "følger" kroppen enn en jakke som en litt stor, da spesielt i mageområdet.

Høyt svettetap

Mange har ofte opplevd at de fryser på start og kler på seg litt ekstra. Utover under trening blir det fort veldig varmt.

- Kler man på seg for mye vil man naturligvis bli for varm og man vil blant annet svette mer. Dette fører til et høyere svettetap som igjen fører til et prestasjonstap. Med svetten mister du også salter som du trenger. Det er også veldig ubehagelig å være for varm, sier Sollie.

- Personlig synes jeg det er verre å være for varm enn kald. Har du for lite klær og begynner å fryse kan dette føre til at musklene "stivner" litt og du får ikke det løpssteget du pleier å ha. Jeg synes også at man lett mister littt motivasjon og fokus under trening.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!