Formidlet gjennom et eksplosivt antall moteblogger på nettet!

Knips. Svenske Josefine Holm ble spottet gjennom vinduene på en av de små, alternative skobutikkene på Grünerløkka i Oslo. Fem minutter senere er hun avbildet av gatemoteblogger Linda Helen Angen. I løpet av noen dager vil hun ende som én av et økende antall gatemotekjendiser på nettet.

Josefine har rød silkebluse og sort knelangt skjørt. Begge deler fra loppemarked. Sorte strømper og lyseblå joggesko. Hun lyser opp blant de mange helsvart- og jeanskledde som passerer.

- Stilen hennes er så enkel og ren. Avslappet. Også hadde hun Converse-sko, som jeg digger, er Angens begrunnelse for valget.

Endrer motebildet

Gatemote. Moteblogg. Gatemoteblogg. Motebransjen er definitivt ikke som før. Tidligere hadde glansede motemagasiner eneretten på å fortelle hvermannsen hvordan hun skulle se ut denne sesongen og neste. Nå har de fått konkurranse. Internett har demokratisert motepolitiet. Fra tusenvis av datamaskiner, svært mange av dem plassert på tenåringsrom, tastes det daglig og ivrig om mote og stil på egne blogger.

Da motebladet Costume i fjor arrangerte en kåring av Norges beste moteblogg, ble 727 blogger meldt inn til konkurransen. Bloggerne knipser gjerne bilder av seg selv med det de mener er et godt sammensatt antrekk, gjerne supplert med kommentarer av typen: "Sjekk denne kule rosa kjolen". Eller de trekker ut på gata med kamera og speider etter helt vanlige folk de synes kler seg kult. Derav gatemoteblogg.

600.000 lesere i uka

Og bloggene har blitt superpopulære. Sveriges mest kjente moteblogg "Blondinbella.se" hadde 600.000 lesere i uken og tjente 500.000 kroner på annonser i fjor. En 18 år gammel jente står bak. Amerikaneren Scott Schuman, mannen bak verdens mest berømte gatemoteblogg "The Sartorialist", regnes i dag som en av moteverdenens mektigste premissleverandører.

Konstituert redaktør i motebladet Costume, Monica Csango, tror imidlertid ikke at bloggerne utgjør noen trussel for motebladene.

- Nei, heller tvert imot. Bloggerne er et fantastisk supplement til oss. De får ut det som skjer fra dag til dag, mens vi må planlegge for fire-fem måneder framover. De gjør at vi må skjerpe tanken, og bli mer bevisst på hva som fremdeles kan være aktuelt når bladet kommer i trykken, sier Csango.

Instinkt

Motebloggenes popularitet forklares av enkelte med at samfunnet har gått trøtt på retusjerte supermodeller. Nå er folk sultne på ekte mennesker.

Linda Helen Angen kunne ikke vært mer enig.

- Jeg elsker å se hvor original stil enkelte har. Gatemote er mer ekte enn motebladmote og også lettere å identifisere seg med for folk flest, tror hun.

Fotostudenten har fast blogg knyttet til klikk.no, nettstedet til Hjemmet Mortensen. I kontrakten er hun forpliktet til å legge ut minst to profiler i uka. Noen ganger holder det hardt. Angen har bare noen sekunder på seg til å vurdere om en person er verdt et bilde. Det er magefølelsen som avgjør. Noen ganger må hun følge etter personen en stund før hun bestemmer seg.

- I vinter var det veldig vanskelig. Det var iskaldt ute og alle gjemte seg i store, svarte jakker, forteller hun.

Bare svensker

Men i dag går det lettere. Vårværet er fremdeles småsurt, men på Grünerløkka, en av Angens faste jaktområder, har løkkabeboerne begynte å vise hva de er gode for under kåpene. Angen huker tak i et pent par som kommer slentrende nedover Thorvald Meyers gate.

Oops, nok en svenske. Og en spanjol. Angen forteller at de hun stopper, ofte viser seg å være svensker.

- Svenskene kan kle seg. Motemessig er de rett og slett en bedre versjon av oss nordmenn, det må vi nok innse.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!