Den kjente stylisten Jan Thomas er igjen ute med stylingguide, denne gangen kaller han den en "Verktøykasse for menn". I boken forteller Jan Thomas om kosthold, trening, velvære, hår og klær.

Har du lyst til å fornye kjæresten din kan kanskje dette være den perfekte julegaven? Hvis ikke, kan du be ham lese tipsene som vi har plukket ut av boken:

Jan Thomas' tips for menn


  • Du skal stelle pent med ansiktshuden din, finn din hudtype blant normal hud, tørr hud, fet hud, kombinasjonshud, eller hud med store porer.
  • Mange menn sliter med hårtap og akne, begge tingene er stressrelatert. Husk også at du er hva du spiser, om menyen din består av pizza, pølser og brus bør du ta en tur til grønnsaksdisken og legge om matvanene ganske så raskt.
  • Fæler du deg nedfor og har dårlig selvtillit, hjelper det å fokusere på det positive. Få deg en kul hårklipp eller tøffe solbriller, trening aktiviserer hele systemet ditt som skal kvitte seg med avfallstoffer. Kombinere med sunn kost så vil huden klarne opp.
  • Bruker du høvel når du barberer deg, bør du bytte blad èn gang i uken for å unngå bakteriespredning og uren hud. Om du setter deg i en badstu eksempelvis etter trening, er det lurt å barbere deg rett etterpå. Porene åpner seg i varmen og du får en tettere barbering enn ellers.
  • Vil du forebygge dobbelthake, skal du stikke haken frem til du kjenner at musklene strammes og holde i 20 sekunder. Slapp så av og gjenta åtte-ti ganger hver dag. Stikker du tungen ut kan dette hjelpe.
  • Når du fjerner hår på brystet skal du barbere med hårene og ikke være for røff, da blir det fort småkviser og sår. Ved å la noen hår sitte i "søkkene" på brystet og barbere toppen av musklene så ser du mer definert ut.
  • Det er ikke lurt å fjerne alle kjønnshårene fullstendig rundt penis da dette klør veldig. Barber med hårene og ikke mot, velger du å la hårene være betyr dette mer lukt, men det velger du selv.
  • Plages du av svette og lukt er talkumpulver bra, ta litt i bokseren eller i skoene dine, da absorberes både svetten og odøren.
  • Er du tynn og vil bygge kroppen din må du fokusere på å spise nok proteiner, 0,85 til ett gram proteininntak per kilo kroppsvekt. Du skal være sparsommelig med kondisjonstrening og helst fokusere på styrketrening med frivekter minst tre ganger i uken.
  • Vil du slanke deg, spis til faste tider hver dag og nok karbohydrater både før og etter trening som hjelper deg å forbrenne mer. Fokusere på kondisjons-og styrketrening i kombinasjon for optimal effekt minst tre ganger i uken.
  • Om du er litt bred over magen, er det lurt å ha singlet under t-skjorten som stikker ned og "drar deg ut" i høyden.
  • Vannrette striper får deg til å virke større, loddrette forminsker. Mørkere skjorter passer gjerne til kveldsbruk - de er mer sexy og dramatiske samtidig som de forminsker.
  • De klassiske herreskjortene bør du bruke penger på. Du bruker dem ofte og bør satse på kvalitet. Mer trendy skjorter som holder en sesong, er det liten vits i å investere mye penger i.
  • Synes du at stilen blir for snobbete kan du sprite opp antrekket med en stor, kul klokke, skinnremmer og kanskje noen smykker.


  • Kilde: Jan Thomas' Verktøykasse for menn, Pantagrüel Forlag, 2008

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!