Derfor har vi kontaktet en rekke sko-eksperter for å finne en farbar vei gjennom utvalget av lave hæler, høye høler, kilehæler og ingen hæler.

Litt cowboy

Fra redaktøren i fagtidsskriftet Sko, Tove Riiser-Larsen, får vi disse retningslinjene:

- Velg en støvlett med et snev av cowboyboots i seg. Men ikke gå for 100 prosent cowboy, slik vi gjorde for 12-14 år siden. La i stedet enten tåen være cowboy-spiss, eller hælen være cowboy-skrå. Det finnes også mange lekre støvler som er helt cowboy, men disse koster ofte over 2000 kroner og er dermed ikke noe masseprodukt lenger.

Gjennomsnittnordmannen kjøper 4,5 par fottøy i året, men bruker ikke mer enn mellom 800 og 900 kroner til sammen på disse parene. Da sier det seg selv at hvert par er billig - selv om lave priser ofte innebærer dårlig kvalitet, ifølge Riiser-Larsen.

Sko-redaktøren trekker også fram støvletter med ridestøvel-inspirasjon som en trendy løsning.

- Disse har høyt skaft, som er litt formet etter leggen. Pynt som sømmer, markeringer, remmer og trykknapper er aktuelt.

Fargeskalaen er ingen overraskelse.

- Svart eller brunt, fastslår Riiser-Larsen.

Forsteinede tær

Den danske kjeden Bianco, som har 124 forretninger - 35 av dem i Norge - synes vi skal skifte identitet fra dag til dag. Noe som uten tvil vil være heldig for skosalget.

I høstens kolleksjon henvender de seg mest til dem som vil være "gangstere, gauchoer og gateprinsesser". Det betyr alt fra pyntede joggesko til stiletthæler, og for støvlettenes del lanserer Bianco en røff stil under merkelappen "boot evolution".

Apropos evolusjon - en amerikansk forsker har ifølge forskning.no oppdaget at den første skomoten spredte seg over verden allerede for 40.000 år siden. Dette har han oppdaget gjennom studiet av forsteinede tær.

Harde, stive såler skal ha ført til pinglete lilletær. Dette "støttende fottøyet" beskrives som en del av menneskenes eksplosive utvikling innenfor teknologi og kulturell kompleksitet.

Og der er vi tilbake ved Biancos "boot evolution". På akkurat dette stadiet i vår 40.000 år lange sko-karriere er det på tide for gutter og jenter å hoppe i bikerbootsene igjen. Bianco lokker med bohem-, hippie- og "Easy Rider"-assosiasjoner, foreslår en mønstret kjole til støvlene for jentenes del, og konkluderer med at støvel-looken skal være sexy og slitt.

Rått, men feminint

Skoringen, med sine 102 medlemsforretninger i Norge, tar hånd om en god del av gjennomsnittsnordmannens spinkle skobudsjett. Dette tror de at vi vil bruke pengene på:

- Westernstøvler. Skrå hæler og runde snuter. Men også litt spisse støvletter. Rå, flate bikerstøvler, pelsdetaljer, masse brunfarger. Alt dette blir hot, fastslår Skoringens showroom-koordinator Louise Scheutz-Klixbüll.

- Endringen fra i fjor er litt mer bikerlook, og litt mer dempet cowboy-preg. Det skal være rått, men samtidig feminint, legger hun til.

Eurosko, som inkludert underkjeden Økonomisko og trend-konseptet dna har 260 forretninger her i landet, får det avgjørende ordet om nordmenns støvletter i høst. Elin Andreassen, produktsekretær i Eurosko, melder at pels er for nedadgående.

- Vi vil fortsatt se en del pelsbesetning, men ikke så mye som i fjor. Fjorårets digre Ugg-boots og moonboots kommer også litt i bakgrunnen, for nå går det mot en stiligere og ikke fullt så rufsete støvlettmote. Brune skinnstøvletter på litt høyere hæl er mitt tips. Kilehæler blir stort denne vinteren, og robuste boots av Frye-typen med lav hæl er fortsatt veldig aktuelt.

Det er nesten så man kunne tro at alt er lov, likevel. Men etter 40.0000 år med pinglete lilletær, og mer eller mindre forsteinede føtter, kan det da ikke være så enkelt?

__________________________________________________________________________

Foto: Paal Audestad

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!