"Selv om prikkene er tydelige, er de ganske nøytrale. Jeg tror man kan si at mønsteret er godt likt uansett hvem man spør. Veldig få personer vil si `Åh, nei, jeg hater polkadots`". sier Shoshanna Lonstein (Designer fra New York)
Begrepet "polkadots" ble oppfunnet på 1880tallet når bade prikkene og polka som dans var spesielt populære. Coco Chanel ble glad i prikkene på 1920tallet, og stjernene i Hollywood fulgte etter sin favorittdesigner.

På 60tallet kom sangen.. Åja, du vet sikkert hvilken jeg snakker om. "Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini" satte griller i hjernen på mennesker over hele verden.
Sesongens prikker er fargesterke og skal brukes for å synes. Prikkene utgjør et morsomt mønster uten å bli for søtt, slik det fort kan bli med blomster og hjerteprint.

Prikkene har såvidt begynt å komme inn i motebildet denne sesongen, men i følge Bloomingdales moteredaktør, Stephanie Solomon ser vi bare toppen av isfjellet. Når designer Yves St. Laurent sjokkerte New Yorks vårlige moteuke med prikker i hvitt, sort og gult, visste Solomon umiddelbart at polkadots er denne sesongens absolutte nødvendighet, og hun sørget for å fylle hyllene i Bloomingdales proppfulle av prikker. "Det virker kanskje hysterisk, men når et ikon som Yves St. Laurent bruker polkadots, ja da er det faktisk bare å kaste seg rundt!"

Grunnen til at prikkene er så populære er nok at man skiller seg ut samtidig som man er klassisk. Barnepsykolog Albert Yonas sier at bevis viser at sirkler og kurver er blant de mest attraktive formene for oss fra svært tidlig alder. Og jammen ser det ikke ut til at vi må gå i barndommen denne sommeren, prikkene har kommet. Igjen.

-----------

Kommenter artikkelen HER .

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!