Sneakersmoten er virkelig allsidig, morsom og vårlig! Dessuten passer kule sneakers til absolutt alt, enten du skal på byen, på konsert, grillfest, shopping eller slække på søndagskafè.

Bredt utvalg

- Det beste med sneakersmoten er at utvalget er bredt, man kan leke med materialer og fornye gamle klassikere, det finnes noe for enhver smak, mener daglig leder ved Stress Grensen, Everlin Melendrez.

Hun mener at sneakers når smale nisjegrupper som vet historien bak skoene og større grupper mennesker som liker formen og fargene på skoene.

- Utvalget av sneakers blir jo større og bredere etterhvert som interessen øker, og i dag har Norge det beste utvalget av sneakers noen gang, sier Melendrez.

Og grunnen til at interessen har økt, er ganske enkel;

- Sneakers er generelt gode å gå i og det er det absolutt beste med moten, mener daglig leder ved Sole Service i Oslo, Petter Nordbø.

90 - talls retro

I dag er det retromoten fra 90-tallet som er det kuleste på sneakersfronten.

- Nyheter som Nike fokus running har en litt "modern classic"-følelse over seg. Tidligere har det vært størst fokus på retrotrender fra 60- og 70-tallet, men i dag går det bare ti år tilbake, forklarer Nordbø.

Det spesielle med 90-tallsretroen er at sneakersene er klassisk tekniske med gode såler, noe Nikes e-puter og Asics gel er eksempler på.

- 90-tallsmoten er noe jentene nå begynner å få smaken på også, forteller Nordbø.

Og Melendrez har helt klart funnet sine favoritter;

- Nike Air Max og Adidas ZX ser utrolig bra ut og det finnes mange kule fargekombinasjoner, dessuten er retrolooken tatt vare på selv i fornyede versjoner. I tillegg er de kjempegode å gå med, sier Melendrez.

Nordbø fra Sole Service liker også mange forskjellige sko, men en type bedre enn andre.

- Nikes Air Safari er klassisk i utseendet med en god såle, sier han.

Han forteller at sneakersmoten ikke alltid har vært populær i Norge og at den for alvor gjorde sitt innhopp i 2001.

- Men nå er moten kommet for å bli, sier han.



Herlige sneakers her!





Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!