Har du startet det nye året med en slankere midje for øyet, er det èn ting du skal vite; det nytter ikke å slanke seg dersom du går sulten!

Mett og god

Du kan enkelt slanke deg og fremdeles holde deg mett og god. Er du mett, blir du ikke gående å småspise når det ikke er nødvendig. Poteter er ikke så galt som Fedon Lindberg skal ha det til. Poteter virker litt på samme måte som fiber og metter derfor bra. Poteter holder også blodsukkernivået stabilt etter et måltid og kan til og med redusere kroppsfett.

Et triks er å kjøle ned kokte poteter da dette gjør deg enda mettere. Prøv derfor å lage en god potetsalat med salt, pepper, olje og rødvinseddik. La salaten trekke i kjøleskapet og topp gjerne med kesam og persille. Du kan også prøve med erter, revne gulrøtter og sitron på toppen.

Tell kalorier

De fleste vet at frokost hjelper på forbrenningen, men forskning viser også at personer som spiser frokost tar inn fem prosent mindre kalorier på en dag enn personer som lar vær å spise frokost. Det er bare rundt 100 kalorier, men over tid vil dette svare seg.

Eksperter har regnet ut at vi spiser cirka 20 prosent av de daglige kaloriene ved frokost, 30 prosent ved lunsj og 50 prosent ved middagen. Men, det er selvsagt bra å fordele kaloriene over flere måltider for å holde forbrenningen i gang.

Bland i vei

Forskning viser også at personer som ofte drikker smoothies og andre drinker de må blande selv, spiser mindre og føler seg mer mette enn personer som ikke drikker smoothies.

Bruker du blender er dette en kalorifri måte å gjøre serveringsporsjonen større ved å tilsette luft! Dessuten er det lettere å få i seg sunne frukter og bær om du blander det i god drikke som Biola.

Fjern godtelysten med lukt

I følge eksperter vil lukten av vanilje lure kroppen og sansene dine på den måten at du blir mett og mindre godtesyk! Vaniljelukt og ekstrakt fra bodylotion eller stearinlys har lignende effekt.

En ny studie viser at mennesker på slanker'n som spiste fiberrik mat og gode karbohydrater, som søtpoteter og epler, mistet i løpet av en uke litt over en kilo sammenlignet med mennesker på en fettfri slankekur. Mat med gode karbohydrater er lav på GI som betyr at blodsukkeret holdes jevnt og du føler deg mindre sulten.

Smart snacks

Snacks behøver slettes ikke være usunt. Og sunn snacks gjør at du er mindre sulten. Snacks med lite kalorier og god smak er for eksempel næringsrik mat som jordbær og nøtter gode ekspempler på. Agurk, gulrot og stangselleri i staver med en dip laget av kesam og friske urter er også både sunt og godt.

Pust sulten bort

Stress gjør at kroppen produserer mer kortisol som gjør at man legger på seg. Og jo mer stresset du er, jo mer sulten blir du. Problemet med stress er at man puster ujevnt.

For å stresse mindre skal du puste bedre. Gjør følgende øvelse: Pust ut fullstendig mens du teller til fem og kjenner at du slipper ut spenning i kroppen. Tell så til fem igjen mens du puster luft inn i lungene og langt ned i magen din.

Hold luften inne mens du teller til fire. Fortsette med denne øvelsen i fem minutter og gjør dette gjerne fem ganger for dagen hver gang du kjenner at stresset sniker seg på og kroppen begynner å hige etter sukker.



Kilde: Health.com
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!