Er du nøye med hva du sier til frisøren din? Eller er frisørbesøket et fristed hvor du lufter irritasjon og frustrasjon? Det er ikke alle kommentarer frisøren setter like stor pris på. Vi har spurt vår hårekspert Sølvi Bjørnevoll hva hun mener er lite passende kommentarer fra frisørstolen.

- Når det gjelder kundene, opplever vi som frisører både postitive og negative kommentarer og oppførsel. Mange er superhyggelige og har til og med med seg gaver til meg! Andre, derimot, kan si veldig mye rart, sier Sølvi.

Yrkesstolthet

Noen negative kommentarer kommer med jevne mellomrom. En av de vanligste handler om frisører som yrkesgruppe. Det er disse kommentarene som stikker mest, mener Sølvi.

- Noen tror man ikke trenger å kunne noe som helst for å bli frisør. At dette er en enkel utvei for de som ikke klarer noe annet. Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører slike utsagn. Jeg jobber jo selv som lærer for frisører og vet hvor mye de må lære seg. Det tar tross alt fire år før du er ferdig med utdanningen, forklarer hun.

Tror du at det er de sure, gamle gubbene som er verst? Å, nei da.

- Det er de unge jentene som er de verste, de mellom 25 og 35 år. Og damer er generelt verre enn menn, røper Sølvi.

Kunden vet best

En annen ting mange frisører sliter med er kunder som "vet bedre". Å farge eller klippe håret på ulike måter er ikke nødvendigvis gjort i en fei. Alt avhenger av utgangspunktet.

- Å skulle bli platinablond på ett frisørbesøk når man har kullfarget, hjemmebehandlet hår, er umulig. Mange forstår ikke at enkelte ting kan ta litt tid og at utgangspunktet er viktig for hva man kan få til, forklarer Sølvi.

Da er det ikke uvanlig at en påståelig kunde går ut av salongen med et dårlig resultat. I slike situasjoner kan det lønne seg å høre på frisøren.

De verste

Med mange års erfaring i frisøresalong har Sølvi fått høre mye rart fra kundene sine. Her får du noen eksempler på hva frisøren ikke ønsker at du gjør eller sier i salongen!

  • "Kan dere anbefale meg noen produkter som passer for meg og mitt hår?" - "Så bra! Dette skal jeg bestille på nett!"
  • "Åh, jeg trodde du ble utlært frisør etter ungdomsskolen, jeg... Er vel ikke akkurat hjernekirurg-teori du må lære?"
  • "Jeg bruker den derre som er på reklamen som er anbefalt av frisørene... " - Hvilke frisører er det virkelig som anbefaler Define? Jeg kjenner ingen.
  • "Ja, jeg har ravnsvart, butikkfarget hår, men nå er det sånn at jeg vil bli platinablond, og det i dag."
  • "Ja, jeg har helbleket hår, men vil ha mange, fine, tynne, brune striper, akkurat som på bildet." - Dette er umulig når personen på bildet har et stylet, flott, sunt hår, og med en farge som er håpløst å få til med kundens utgangspunkt.
  • "Jeg vil ha superlangt hår og extensions, men er det nok med 10 fester?" - "Nei, du bør ha full extensions for at det skal se naturlig ut. 10 vil være altfor lite, det blir tynt og du får en stor disconnection" - "Jeg tar 10 likevel, jeg!".
  • "Alle sier at stripene er for lyse. Jeg kunne sikkert gjort en bedre jobb selv."

Gode huskeregler

  • Ikke vær sur fordi det var kø på parkeringsplassen, eller du har kranglet med kjæresten.

  • Ikke ha alt for høye forhåpninger i forhold til hva som kan bli gjort med håret ditt. Hør på frisøren.

  • Ikke fortell altfor mye om dine personlige og vanskelige problemer.


Les mer på Sølvis frisørblogg Salongen!





Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!