Å drikke seg til sunnhet er en het trend i både dette og andre land. Det finnes masse forskjellig du kan drikke for å få et sunt påfyll av energi. Her er tipsene fra ernæringsekspert Cathrine Borchgenius:

 

Smoothies

 

En smoothie kan du fylle med hva du vil, alt fra grønnsaker til frukt og bær.

 

- Jo mer antioksidanter du har i en drikk, jo sunnere blir den. Mana og andre antioksidantrike juicer er derfor fint å bruke i en smoothie. Men enda bedre er det selvfølgelig med bær. Gjerne bær med mye farge slik som blåbær fordi disse inneholder mest mulig antioksidanter. Vil du ha en juice som også inneholder litt protein og ikke bare karbohydrater, kan du bruke litt silketofu nedi, sier Borchgenius.

 

Te

 

Te er også en sunn drikke. Vil du drikke den sunneste teen, skal du drikke grønn te. Dette er fordi den inneholder mye antioksidanter.

 

Mange bruker også sukker i teen, noe som gjør at vinninga går opp i spinninga dersom du ender opp med å drikke "sukkerlake". I følge Borchgenius er det helt greit med litt sukker i teen.

 

- Drikker du et par kopper te med sukker per dag, og ikke bruker mer enn 1-2 ts i hver kopp er det ok med sukker i teen, mener hun.

 

Juice

 

Vil du få i deg vitaminer og næringsstoffer via juice, må huske på en viktig ting:

 

- Det man skal være klar over er at all juice inneholder mye sukker. Faktisk like mye som brus. Dette fordi det er mye sukker i frukt/bær, og når man lager juice av det så forsvinner jo fiberbiten mens man beholder sukkeret. Når det er sagt så er det jo selvfølgelig sunnere å drikke juice enn brus fordi juice også inneholder mye sunne ting, vitaminer og antioksidanter. Men, det er som sagt sunnere å spise frukt og bær enn å drikke juice laget av frukt og bær, sier ernæringseksperten.

 

Vann

 

Er du lei av vanlig vann, kan du enkelt sprite opp et vannglass til en god og frisk "drink". Disse tingene kan du for eksempel ha i vannet:

 

  • Sitronskive
  • Agurk
  • Jordbær
  • Peppermynte
  • Pepper
  • Sitronmelisse
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!